noiembrie 2009
Expresia "artist vizionar" e atât de prăfuită că, la prima vedere, pare a fi ironică. Nu mi-a fost dat să o folosesc în niciun fel până acum, dar privind retrospectiv la spectacolul Teatrului Odeon, Pyramus & Thisbe 4 You şi la Festivalul Naţional de Teatru 2009, mai că îmi vine să îl categorisesc pe regizorul Alexandru Dabija cu apelativul "vizionar".

Dabija face dintr-o scenă cunoscută din Visul unei nopţi de vară de Shakespeare, cu umorul său binecunoscut, un inventar al hibelor teatrului românesc actual. Regizorul a făcut, astfel, involuntar, un rezumat în avans al FNT 2009.

Celebra scenă de teatru în teatru a meşterilor tâmplari este forfecată în patru variante, pe paliere diferite de comic. În fapt, regizorul tuşează elementele fals spectaculoase, ostentativ şocante ale spectacolelor ultimilor mulţi ani, detaliile redundante care patentează un regizor, soluţiile scenice ca nuca în perete, folosirea excesivă ori anapoda a tehnicii media, nonsensul ca suprem nivel artistic. Dabija râde sincer, din toată inima, fără pic de răutate sau vreo intenţie jignitoare, de pretinsele profunzimi care ascund lipsa ideilor, de aberaţiile cu pretenţii de modernism, de folosirea unor teorii / concepte teatrale după ureche. Pentru cei cunoscători în ale teatrului, spectacolul are trimiteri la stereotipiile unor regizori cunoscuţi şi la teribilismele tinerei generaţii. Dabija râde de ticuri teatrale, de preţiozităţi, de antidramaticul pe post de estetică nouă, marchează orgoliul regizoral exagerat, dar şi confuzia modernistă între inovaţie şi epatare. Clişeele teatrale ţintite sunt identificabile în spectacole şi prezente, toate, în selecţia FNT din acest an. Prin aceasta, regizorul şi-a demonstrat "vizionarismul": nu numai că teatrul românesc produce astfel de greşeli, dar mai este şi apreciat pentru asta.

Ultimul episod, shakespearian prin excelenţă, îi are pe tehnicienii Odeonului pe post de actori. Nimic mai simplu, mai logic, mai în spiritul textului. Un final curat, o întoarcere la text ca un duş de curăţare.

Decriptabilă la acest nivel doar celor din interiorul breslei, varianta caricaturizată a pseudo-modernismului românesc este ca un puzzle comic. Dacă eşti atent, vezi ultimii 20 de ani de teatru. Dabija nu a făcut însă un spectacol cu circuit închis. Publicul nespecialist are şi el partea lui de comic, cu gaguri bine făcute, citibile dincolo de ascunsele ironii colegiale. Actorii joacă multiple roluri, trec cu relaxare de la o tipologie la alta, iar Marius Damian, în histrionul furioso şi Pavel Bartoş, în rolul actorului verde maghiar, sunt delicioşi.

Alexandru Dabija nu a ratat prilejul să îşi arate simpatia faţă de Moldova în episodul etnic, cel mai suculent din spectacol. "Când mă apropii de Piatra Neamţ simt cum mi se înmoaie vocalele" spunea regizorul într-un interviu, cu un zâmbet pişicher în colţul gurii.

Pyramus & Thisbe 4 You este un spectacol sincer despre rosturile teatrului, cu întrebări puse discret, pe sub stratul de umor şi în acelaşi timp, un exemplu de divertisment bine făcut.


Teatrul Odeon
Pyramus & Thisbe 4 You
Regia: Alexandru Dabija
Scenografia: Cosmin Ardeleanu
Visuals: Casa Gontz
Cu: Pavel Bartoş, Mircea Constantinescu, Marius Damian, Dorina Lazăr, Rodica Mandache, Ionel Mihăilescu, Ana Maria Moldovan, Paula Niculiţă, Gabriel Pintilei, Mihai Smarandache, Oana Ştefănescu, Antoaneta Zaharia (actori) şi Victor Cociorbă, Nicu Coman, Cristian Dunăreanu, Dan Iosif, Ion Iosif, Constantin Neagu, Dumitru Neagu (un regizor tehnic, un recuziter, restul - maşinişti)


De: Slawomir Mrozek Regia: Traian Şoimu Cu: Adrian Anghel, Mihai Marinescu, Alin Mihalache, Iulian Postelnicu

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus