Au trecut opt ani de când România participa pentru prima oară la Concursul Internaţional Eurovision Young Musicians. Din 2002 am fost reprezentaţi, pe rând, la Berlin de violonistul Cristian Andrei Fătu, urmat de violoncelistul Octavian Alin Lup la Lucerna, de pianista Alina Elena Bercu la Viena, în 2006, şi de violonistul Ştefan Beşan, în 2008. Este misiunea televiziunii publice să găsească un reprezentant al României pentru Concursul Eurovision de Muzică Clasică şi în acest an, mai precis acest rol fiind preluat de TVR Cultural (alături de numeroşi parteneri precum Lanto Arte, Asociaţia Culturală Accendo, Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, Radio România Cultural şi Radio România Muzical).

Am descoperit elemente originale în maniera de selecţie, media de vârstă a juriului de specialişti fiind în jurul cifrei de 35 de ani, fenomen destul de neobişnuit în contextul iniţiativelor publice de gen din România. I-am avut alături în acest juriu pe violoncelistul Răzvan Suma, violonistul Alexandru Tomescu, pianistul Horia Mihail, flautistul Ionuţ Ştefănescu, muzicologul Valentina Sandu Dediu, dirijorul Tiberiu Soare sau pe realizatoarea de televiziune Valentina Băinţan, într-o atmosferă destinsă, deschisă, senzaţia dominantă fiind aceea că fiecare dintre noi voia doar să fie sigur că face alegeri bune.

Au fost ascultate CD-uri trimise de 30 de tineri muzicieni (născuţi după 31 decembrie 1990), care au îndeplinit cerinţele regulamentului, din care au fost aleşi deocamdată 13, care vor intra în semifinala din 13 februarie 2010, de la Universitatea Naţională de Muzică. Şase dintre aceştia vor ajunge în finala din 14 martie 2010, când în transmisiune directă la radio şi la televiziune, cei şase vor cânta acompaniaţi de Orchestra Naţională de Tineret, dirijată de Horia Andreescu.


Cantonament artistic

Unul dintre aceştia, cel mai talentat (dar, aş adăuga, şi cel mai norocos şi mai în formă) tânăr muzician al momentului, va trebui să reprezinte România în data de 14 mai 2010, la Viena, într-un show televizat desfăşurat în Piaţa Primăriei, în care tinerii finalişti vor fi acompaniaţi de Orchestra Simfonică Radio din Viena condusă de dirijorul german Cornelius Meister. Câştigătorul Selecţiei va intra apoi într-o perioadă de cantonament, în care va beneficia de consiliere artistică, muzicală şi psihologică, care să-l pregătească pentru rigorile Concursului de la Viena, Eurovision Young Musicians fiind mai mult un grandios spectacol de televiziune, decât un concurs de interpretare.

Contează foarte mult acolo şi capacitatea concurenţilor de integrare şi socializare în cadrul activităţilor adiacente competiţiei, adecvarea la atmosfera spectacolului televizat şi, evident, calităţile tehnice şi artistice. Nu va fi uşor să identificăm între cei 13 semifinalişti - naista Andreea Iulia Chira, chitaristul Bogdan Mihăilescu, percuţionistul Andrei Voica, oboistul Raymond Cimpoieşu, trompetistul Viorel Bordânc, violoncelistul Ştefan Cazacu, violoniştii Ioana Cristian Goicea, Aron Matei Cavassi şi Maria Marica şi pianiştii Dragoş Dimitriu, Marius Cătălin Deneş, Daria Ioana Tudor şi Elisabeta Zdralea - pe cel mai valoros, dar şi pe cel mai dezinhibat, mai apropiat de cerinţele moderne ale industriei muzicale (fie ea şi cea clasică), care să ne poată duce către primele trepte ale clasamentului.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus