Adevărul literar şi artistic / septembrie 2010
Muzica lui Chopin te învăluie de cum păşeşti în avionul care te duce spre Varşovia. În oraş, majoritatea telefoanelor mobile au "sonerii" cu piesele compozitorului polonez. Noţiunile de patriotism, frumuseţe, dragoste sunt asociate de polonezi cu cel care le-a clamat pentru prima dată ca valori supreme prin muzica sa.

Anul Chopin se marchează peste tot în lume, dar a vedea cum se întâmplă acest fenomen la el acasă este un privilegiu, pe care Institutul Adam Mickiewicz îl oferă multor jurnalişti din diverse ţări ale lumii.
 

Ceea ce este greu să ne imaginăm venind dintr-o ţară în care pe cultură nu se dau prea mulţi bani, atât la propriu, cât şi la figurat, este că în manifestările bicentenarului Chopin s-au investit 100 de milioane de dolari. Iar ceea ce este şi mai impresionant este că... se vede, fie că suntem la Varşovia sau la casa în care s-a născut, la Eelazowa Wola.
 

Chiar dacă numărul de kilometri de autostradă pe care îl au polonezii în acest moment este similar cu cel al României, la Varşovia există cel mai modern muzeu biografic din lume, dedicat lui Chopin, un spaţiu cu adevărat fascinant, ideal pentru scopul de a atrage tinerii către cultură. În acest spaţiu desfăşurat pe cinci niveluri - parter, două subsoluri şi două etaje - ai ocazia să te joci alegând între cele mai moderne gadgeturi ale tehnicii multimedia, să asculţi şi să vezi viaţa şi muzica lui Chopin, intrând cu totul în poveste.
 

Preşedintele Comitetului aniversar Chopin 2010, Waldemar Dobrowski, actualmente director al Operei din Varşovia şi fost ministru al Culturii, ne-a povestit despre inaugurarea pe 1 martie a acestui muzeu complet retehnologizat, dar şi despre originalele bănci multimedia, care marchează locurile semnificative ce leagă numele lui Chopin de Varşovia. Motivul pentru care au fost plasate în centrul oraşului aceste bănci de marmură neagră (care cântă, de altfel, muzica lui Chopin) a fost rezultatul unei cercetări, care spunea că doar 10% din locuitorii oraşului ştiau care era legătura dintre Chopin şi Varşovia.
 

Chopin există peste tot
 

Festivalul lunii august 2010, Chopin şi Europa sa, ajuns la a şasea ediţie şi care se mândreşte cu realizarea de a reda muzica lui Chopin în bună măsură pe instrumentele epocii (piane Erard şi Pleyel de la 1850), s-a încheiat, iar celebrul Concurs internaţional Chopin, cea mai veche competiţie de interpretare din lume, încă nu a început. Cu toate acestea, totul, până şi muzica unei trupe de jazz kletzmer din Statele Unite pe care am ascultat-o în cadrul Festivalului Culturii evreieşti de la Varşovia începea cu o piesă inspirată de o poloneză de Chopin.
 

Am adus de la Varşovia o casetă cu 21 de CD-uri cu muzica lui Chopin cântată exclusiv pe instrumentele epocii, fie înregistrări live, fie speciale, operă istorică al cărei producător este Stanislaw Leszcyznski, care în ultimii cinci ani a păstorit această iniţiativă, în paralel cu celebrul festival de vară care leagă numele lui Chopin de tot ceea ce îl plasează pe acesta în context european, un festival finanţat în proporţie de 70% din fonduri private.
 

Am plecat de la întâlnirea cu el cu promisiunea că vom împărtăşi şi iubitorilor români de Chopin cele aproape 24 de ore de muzică adunată sub titlul The Real Chopin într-un maraton muzical pe care îl va difuza Radio România Cultural în ziua de 2 octombrie, când la Varşovia va începe o nouă ediţie a Concursului Chopin, una dintre cele aproximativ 3.000 de manifestări Chopin care se petrec în 2010 peste tot în lume.
 

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus