Cu o "distribuţie XXL", cum o numesc francezii, Mammuth, în regia lui Benoît Delépine şi Gustave Kervern, este o comedie cu accente suprarealiste care îi aduce împreună pe Gérard Depardieu, Isabelle Adjani, Yolande Moreau şi Miss Ming. Filmul a făcut parte din selecţia pentru competiţia oficială a Festivalului de film de la Berlin 2010, iar regizorii au primit în ianuarie Premiul Henri Jeanson 2010, care onorează anual "un autor a cărui insolenţă, umor şi putere dramatică perpetuează memoria unuia dintre cei mai faimoşi scenarişti ai cinematografiei franceze".
De vineri, 6 mai 2011, Mammuth rulează şi în cinematografele din România, distribuit de Independenţa Film. În prima săptămână pe ecrane (6 - 12 mai 2011), filmul poate fi văzut în Bucuresti, la Hollywood Multiplex şi Studio, pentru ca în perioada următoare să ajungă în toată ţara.
Mammuth este un film scris pentru Gérard Depardieu. Ideea filmului este a lui Benoît Delépine; regizorul povesteşte că l-a visat pe Gerard Depardieu cu părul lung, pe o motocicletă Münch Mammuth. Când s-a trezit a spus: "Asta e!"Apoi, împreună cu Gustave Kervern, a scris scenariul. "Nu este o poveste, chiar deloc. Am citit prea multe poveşti în copilărie. Acum nu mai suntem în lumea poveştilor şi a legendelor, şi trebuie să ne obişnuim cu acest lucru", spun regizorii într-o convorbire cu ziaristul Jérôme Mallien. "La începutul filmărilor, nu a fost prea uşor, pentru că Gérard (Depardieu, n.r.)era obişnuit să joace în filme cu actori. La noi, nu erau actori. Erau doar spectatori", îşi amintesc cei doi realizatori. "Cu timpul, a fost mai bine. Per ansamblu, este un tip care dă totul, lăsând impresia că este disponibil în orice moment. A găsit şi o mulţime de chestii: de pildă, atunci când Mammuth se scălda în râu, ca un copil gras, a fost el însuşi. Acesta e darul lui: a fost pus în situaţii imposibile, şi a mers", continuă ei.
Isabelle Adjani este Femeia în Alb, care apare la marginea drumului, după un accident. O apariţie care îl ceartă pe Mammuth, trăgându-l de păr. "Adjani a fost mare", spun regizorii. "Am avut-o la cadru trei zile; atunci când nu a jucat, s-a învârtit cu o super cameră de 8 în jurul lui Gérard. Imaginile sunt în film", povestesc ei.
"Fără Moreau, personajul Louise Michel ar fi fost imposibil de făcut. Pentru Mammuth, ea a fost singura Catherine avută în vedere. Este pur şi simplu extraordinară", spun Benoît Delépine şi Gustave Kervern.Iar Miss Ming "este o revelaţie", se entuziasmează regizorii.
Cât despre motocicleta condusă de Gérard Depardieu în acest film, aceasta este un Münch 1200Mammuthdin 1972. "Nu sunt mai mult de 12 în toată lumea, aceasta de la filmare fiindu-ne încredinţată de un colecţionar", spun regizorii despre Mammuth. "Este o motocicletă germană, din anii '60, cum nu s-a mai văzut: inventatorul a luat un motor de maşină şi l-a pus într-un cadru de motocicletă. Când eram copil, la ţară, motocicleta a fost pentru mine cu adevărat o formă de eliberare", povesteşte Benoît Delépine.
Povestea filmului. Muncitor la un abator, uriaş şi tăcut, Serge Pilardosse (Gérard Depardieu), poreclit "Mammuth", a împlinit de curând 60 de ani. Lucrează de la vârsta de 16 ani şi acum a ieşit la pensie. Niciodată şomer, niciodată bolnav, lui Serge îi va fi acum foarte greu să îşi umple zilele. Nu îi place să citească, nici să îşi găsească lucruri inutile de făcut prin casă, cumpărăturile nu au fost niciodată vreun hobby pentru el...
Lucrurile se complică atunci când descoperă că nu va obţine toate drepturile financiare pe care le aduce pensionarea, pentru că unii dintre foştii săi angajatori nu i-au înregistrat toţi anii de muncă. Încurajat de soţia sa, Catherine (YolandeMoreau), se urcă pe motocicleta sa din anii '70, Mammuth (de unde şi porecla) şi pleacă în căutarea documentelor care lipsesc. În timpul călătoriei îşi regăseşte trecutul şi înţelege că oamenii au văzut în el un om slab la minte. Cuprins de îndoială, bântuit de apariţiile fantomatice ale lui Yasmine (Isabelle Adjani), prima lui dragoste, pierdută într-un dramatic accident de motocicletă, căutarea documentelor trece pe un plan secund. Salvarea vine de la tânăra lui nepoată (Miss Ming), a cărei prospeţime şi imaginaţie îi deschid noi orizonturi, pe care niciodată nu le-a bănuit.
Despre regizori. Benoît Delépine (n. 1958) şi Gustave Kervern (n. 1962) au devenit cunoscuţi scriind şi jucând în sketch-uri pentru televiziune timp de 15 ani. Primul a fost un colaborator important al emisiunii Les Guignols de l'Info, al doilea a început prin a lucra pentru le Plein de Super (un program de rock'n'roll).
S-au întâlnit în urmă cu zece ani, în timp ce lucrau pentru Groland, o emisiune liberală, care le-a permis să testeze noi tehnici narative, având libertatea de a produce povestiri scurte, dar complexe. S-au regăsit, de asemenea, la Toc Toc Toc, un serial de comedie, unde l-au cunoscut Maurice Pialat, care i-a încurajat să se apuce de film.
Filmat cu resurse puţine şi cu mult umor negru, Aaltra, primul lor film, a fost selectat la numeroase festivaluri internaţionale. Cu actori profesionişti, cu personaje din viaţa de zi cu zi, pe 16 mm, alb şi negru, cu dialoguri scrise, dar şi improvizaţii, ei doreau să prezinte înainte de toate partea realistă şi instinctivă, care lipseşte adesea în producţiile actuale. Întâlnirea lor cu Aki Kaurismaki în timpul filmărilor este, de asemenea, un moment important în viaţa lor. Foarte bine primit atât de critică, cât şi de public, Aaltra le-a permis să continue colaborarea la Avida, o comedie metafizică, poetică şi suprarealistă, prezentată în anul 2006 la Festivalul de la Cannes, în selecţia oficială, în afara competiţiei.
În 2008, al treilea lor lungmetraj, Louise-Michel, comedie socială si satirică despre patronii necinstiţi, a fost prezentată în competiţia oficială la Festivalul de film de la San Sebastian, unde a primit Premiul Juriului pentru cel mai bun scenariu. Louise-Michel a primit, de asemenea, Premiul Special al Juriului la Festivalul Sundance. Filmul a avut mare succes de critică şi de public în Franţa şi în multe alte ţări.
Mammuth este al patrulea lor film ca scenarişti şi regizori. Benoit Delepine şi Gustave Kervern au primit, în 17 ianuarie 2011, Premiul Henri Jeanson 2010, care onorează anual "un autor a cărui insolenţă, umor si putere dramatică perpetuează memoria unuia dintre cei mai faimoşi scenarişti ai cinematografiei franceze."
Pornind de la scenariul scris de Benoît Delépine, Gustave Kervern, Mammuth este o coproducţie franco-belgiană, produsă de GMT PRODUCTIONS şi NO MONEY PRODUCTIONS, în coproducţie cu DD PRODUCTIONS, MONKEY PACK FILMS şi ARTE FRANCE CINEMA, cu participarea Canal + şi Cine Cinema şi susţinută de regiunea Poitou-Charentes, în colaborare cu CNC, distribuită în România de INDEPENDENŢA FILM.
contact:
anca romanescu | pr | 00 40 751 224 222 | 00 40 727 731 552 | [email protected]