Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, 2011
Ne aflăm în plină desfăşurare a ediţiei cu numărul 21 a Săptămânii Internaţionale a Muzicii Noi, care propune variaţiuni pe tema spectacolului muzical. SIMN este un festival pentru care ne invidiază multe comunităţi dedicate susţinerii muzicii noi din ţări occidentale cu tradiţie în domeniu.

 

Poate ideea de a alterna directorii în fiecare an, poate convingerea că nu trebuie să se renunţe, indiferent de dificultăţi sau de senzaţia că oricum nu poţi mişca nimic, poate esenţa provocatoare a muzicii contemporane, poate... Sunt multe ipoteze care ar putea explica longevitatea unui astfel de festival, dar niciuna acoperitoare.

Având la pupitru două compozitoare-directoare - Irinel Anghel şi Mihaela Vosganian -, SIMN 2011 este, pe de o parte, un festival cunoscut, un festival aşteptat, iar pe de altă parte, un eveniment care surprinde. La sfârşitul fiecărei luni mai, începând din 1991, scenele bucureştene, atât cele tradiţionale de tipul Sălii Radio sau Operei Naţionale, cât şi cele mai puţin obişnuite (precum Parcul Palatului Mogoşoaia sau cel al Palatului Cantacuzino) se deschid de această dată timp de 9 zile către noi forme de expresie muzicală, cochetând într-o măsură deloc neglijabilă cu o lume a jocului şi a basmului.

Mai multe forme de spectacol muzical

Ediţia cu numărul 21 a venit în faţa publicului şi a artiştilor cu o temă anume: spectacolul muzical. Mai precis operă tradiţională, operetă, musical, cabaret, ritual, teatru instrumental, performance, scene lirice, artă de intervenţie publică - tot atâtea posibile răspunsuri la întrebare: Ce mai este astăzi spectacolul muzical?

Dacă vor fi şi concerte simfonice relativ tradiţionale (25 şi 27 mai 2011 la Sala Radio, cu Orchestra de Cameră şi Orchestra Naţională Radio - ansambluri de anvergură care se asociază acestui festival încă de la înfiinţare, cu o consecvenţă de apre­ciat), ediţia s-a deschis în faţa Operei Naţionale cu spectacolul Veniţi să auziţi ce nu aţi mai văzut!, care a răsărit din ploaie, după ce instalaţia de sonorizare a fost uscată cu föhnul.

Întâmplarea inaugurală a ţinut în picioare un public numeros (de la directori şi preşedinţi de instituţii muzicale până la simpli trecători), timp de o oră, surprinzându-i sonor şi vizual pe spectatori, dar uneori chiar şi pe artişti, sub o semnătură compusă (dream-design Irinel Anghel, Adrian Iorgulescu, Sorin Romanescu, Raluca Ghideanu, Paul Dunca, distribuţia fiind însă mult mai complexă). "Suntem dream-designeri, life designeri, spunem poveşti, creăm realităţi şi irealităţi, locuri de joacă pentru oameni mari, preparate artistice, tărâmuri imaginare în care cu naturaleţe poţi intra... De această dată, poarta este muzica", spune Irinel Anghel.

Într-adevăr, de la Vânzătorii de vise, la lumea "Moşilor" lui Caragiale, de la cronicarii lui Urmuz la marionetele DO-MI-NO, de la Idile şi Guerille la Barrie şi Barbie, Ileana Cosânzeana şi Făt-Frumos, o muzică originală parcurge personajele şi întâmplările acestei ediţii a SIMN, în care mai puteţi descoperi până duminică concerte pe canapea, performance, muzică şi kendo, concerte în pădure, în bucătărie, pe terasă, concerte-instalaţii, concerte în mişcare, soundpainting şi nu numai...

Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi rămâne cel mai important festival de muzică contemporană din sud-estul Europei, iar dacă v-am făcut curioşi, găsiţi programul pe www.simn2011.eu

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus