România Liberă / decembrie 2004
A noua ediţie a Festivalului internaţional de film studenţesc a fost găzduită de Uniunea Cineaştilor, care închide astfel un bogat sezon de festivaluri, deschis în luna mai cu cel dedicat filmului european.

Ca şi în alţi ani, competiţia studenţilor nu a fost lipsită de surprize (şi plăcute, şi mai puţin plăcute), un cîştig cert al acestei ediţii fiind calitatea ridicată a filmului documentar, precum şi unele certe împliniri în domeniul filmului de ficţiune, după cum participarea străină s-a dovedit, cel puţin în trei cazuri - Israel, Italia şi Portugalia -, meritorie.

În cazul filmelor de ficţiune (16 mm transpuse în Beta) am remarcat Supermarket, semnat de Vlad Trandafir, o "felioară" de viaţă din existenţa a doi puşti ce toacă timpul în faţa unui supermarket, dar şi Sliding Flora, produs de Şcoala de Film Sam Spiegel din Ierusalim, despre condiţia imigrantului proletar din Israel (regia: Talya Lavie). Documentarele studenţilor (din clasa prof. Radu Gabrea şi Copel Moscu) din anul III, regie film şi TV, au avut o tematică diversă, scenarii bine articulate, rezolvări interesante şi soluţii filmice inedite. De la grija pentru copiii abandonaţi la resocializarea unor cazuri de bolnavi psihic (Catrinel Danaiată, cu Lăsaţi copiii să vină la mine şi Adina Pintilie şi Marius Iacob, cu Un fel de singurătate) la drama cîinilor abandonaţi şi ucişi fără milă, film destul de crud pentru privitor, dar construit cu o remarcabilă acurateţe (Svenja şi ceilalţi, în regia lui Vlad Ilicevici), de la umorul unui portret dedicat de Adina Pintilie unui fost model de la Institutul de Arte Plastice Nea Pintea: Model la monograficul Olimp al Moţilor de Dan Mihalcea, de la excelentul tablou biografic al lui Adrian Pocea, cu Văduva din stepă, la excelenta construcţie din Real, semnat de Ciprian Alexandrescu, paleta filmelor studenţilor demonstrează existenţa unei largi arii de inspiraţie, servite cu talent şi bună cunoaştere a instrumentelor artei filmului.

Seara de marţi a fost dedicată filmelor de ficţiune pe 35 mm, formatul de încercare a posibilităţilor oricărui viitor autor de film. Unele filme au avut doar pretenţii de idei originale, au existat şi cîteva promisiuni certe. Pui la rotisor, film de autor semnat de Alexandru Vitzentzatos, portretul unui bucătar amator aflat la patron, miniatură cu mult umor şi expresivitate a relaţiilor umane, a impresionat prin economia mijloacelor şi acurateţea ideilor, alături de Preţul inocenţei, regia Geanina Grigoraş, film care reface (uneori însă cu cadre prea mult lungite) procesul vinderii unui copil. De asemenea, Premium, în regia lui Alex Ionescu, reface inspirat monografia unei "scurte întîlniri" pe autostradă (este drept, şi cu concursul unor excelenţi interpreţi - coregraful Sergiu Anghel şi Cătălina Mustaţă). Exerciţiul de fantezie O secundă de ură, semnat de Cristina Iliescu, se alătură filmului Ciocolata, cu reale virtuţi portretistice în schiţarea unei evadări din lumea prostituatelor.

Premiul pentru scenariu a fost acordat studentelor Iulia Rugină, Ana Agopian, Carmen Mezincescu şi Oana Răsuceanu; Premiul pentru film de ficţiune pe 16 mm a fost acordat ex-aequo filmelor Sliding Flora de Talya Lavie şi Real, regia: Ciprian Alexandrescu; Premiul "Paul Călinescu" pentru film documentar a fost acordat filmului Văduva din stepă, regia: Adrian Pocea, iar Premiul "Ion Bostan" pentru film documentar a fost acordat filmului Un fel de singurătate, regia: Adina Pintilie şi Marius Iacob.




Seara de decernare a premiilor la Festivalul internaţional al filmului studenţesc a consacrat o tînără regizoare care recidivează în materie de Mare premiu. Anul trecut ex-aequo, la această ediţie singura cîştigătoare a Marelui premiu plus alte trei premii: Geanina Grigoraş cu Preţul inocenţei, film de ficţiune pe 35 mm, subiect ce trece dincolo de "pericolele" anchetei sociale sau de cele ale faptului divers. Povestea tinerei ţigănci cumpărate la un preţ bun pentru o eventuală exploatare benefică pentru proprietar refuză aerul telenovelei, dar şi melodrama colorată posibilă pentru mediul inspirator.

Chiar dacă un montaj mai sever ar fi adus filmului un plus de concentrare şi de eficienţă artistică, rezultatul final îl recomandă cu prisosinţă pentru marile competiţii ce vor urma.

Premium, un alt film remarcabil, a fost laureat primind Premiul pentru regie (Alexandru Ionescu), după cum imaginea premiată de importantul sponsor al Festivalului Cinemaiubit - Kodak Cinelabs România - i-a revenit lui Marius Iacob pentru filmul Trenuri nesupravegheate (regia: Adina Pintilie, o speranţă autentică a cinematografiei româneşti). Aş mai aminti spre cinstea organizatorilor proiecţia filmului Doctorul nebun, realizat de studentul Cătălin Mustaţă, premiat de un juriu internaţional la Bifest, film exclus pe bune motive de principiu de preselecţia la CineMAiubit (orice film studenţesc trebuie întîi să participe la acest festival înainte de a se prezenta la orice altă competiţie, UNATC fiind producătorul unic al producţiilor studenţeşti).

Iată şi premiile:
- Marele Premiu: Preţul inocenţei - regia Geanina Grigoraş (UNATC)
- Premiul de regie: Alexandru Ionescu (UNATC), pentru filmul Premium
- Premiul special al juriului: My Redeemer - regia: Athanasios Karanikolas (Hochschule fur Fersehen und Film "Konrad Wolf" Potsdam Babelsberg).
- Premiul de imagine "Kodak": Trenuri nesupravegheate - imaginea: Marius Iacob (UNATC), regia: Adina Pintilie.
- Premiul pentru scenariu: Călătorul - scenariu: Florin Filipescu&Alexandru Molico (UNATC), regia Florin Filipescu, şi 199... Part 4. Winter - scenariu, regia: Boris Guchmazov (VGIK).
- Premiul de interpretare feminină: Ioana Barbu, pentru filmul Călătorul - regia: Florin Filipescu; Kati Pascariu, pentru filmul Într-o armonie - regia: Svetlana Petrov.
- Premiul de interpretare masculină: Cătălin Neamţu, pentru filmul Pui la rotisor - regia: Alexandru Vitzentzatos; Bogdan Cotlet, pentru filmul Într-o armonie - regia: Svetlana Petrov
- Premiul de excelenţă pentru întreaga participare şi deosebita contribuţie artistică în realizarea filmelor studenţeşti din ultimele generaţii se acordă actriţei Cătălina Mustaţă
- Premiul de montaj: Birds - montaj, regie: Tatiana Kiseleva şi Preţul inocenţei, montaj: Alexandru Stănescu, regia: Geanina Grigoraş.
- Premiul de sunet - oferit de MEC, RELCO SA, Total Professional Records, pentru filmul Strada fericirii nr. 9 - sunet: Andrei Ţugulea (regia: Alexandru Nastoiu).
- Premiul criticii, oferit de Uniunea Cineaştilor, se acordă ex-aequo filmelor: Pui la rotisor - regia: Alexandru Vitzentzatos şi Forme aberante - regia: Ciprian Panaite.
- Premiul de popularitate: Ciocolata - regia: Ana Gabriela Vlad.
- Premiul Signis Premium, regia: Alexandru Ionescu şi The substitute, regia: Claudio Cicala.
- Premiul oferit de Rectoratul UNATC filmului Preţul inocenţei, regia: Geanina Grigoraş

- Premiul pentru cel mai bun film de ficţiune - (16 mm) Sliding flora - regia: Talya Lavic, Real - regia: Ciprian Alexandrescu (UNATC)
- La secţiunea Film documentar, premiul "Paul Călinescu", pentru film documentar, se acordă filmului Văduva de stepă - regia: Adrian Pocea (Univ. Media)
- La secţiunea Film documentar, premiul "Ion Bostan", pentru regie - film documentar, se acordă filmului Un fel de singurătate - regia: Adina Pintilie & Marius Iacob (UNATC)

Juriul pentru film de animaţie alcătuit din: Dana Duma, Ion Truică, Zeno Bogdănescu, a hotărît:
- Premiul pentru film de animaţie "Ion Popescu Gopo", A slippery tale, (Hochschule fur Fernsegen und Film "Konrad Wolf" Potsdam)
- Premiul pentru film experimental, On Air Advertising, regia: Cristian Nicolescu şi George Dăscălescu (UNATC)
- Premiul "Ion Truică", oferit de prof. univ. dr. Ion Truică, se acordă filmului: Gratii, regia: Monica Madas (UNATC)

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus