Revista 22 / decembrie 2004
2004 a fost al 9-lea an în care, la începutul lui decembrie, a avut loc festivalul de film studenţesc - mai mult intern decât internaţional, aşa cum e numit destul de pompos - cineMAiubit. Filmele UNATC-iştilor (căci ei sunt majoritari) au fost parcă ceva mai bune ca anul trecut, dar acest sentiment îl aveai doar după a doua seară de proiecţie.

Pe scurt, în câteva însemnări luate la faţa locului şi-n câteva note, şcolăreşte, iată care şi cum au fost filmele din secţiunea principală, ficţiune 35 mm:
- A patra duminică (UNATC; scenariul & regia Cipi Nikolin): nefiresc, stângaci, prost jucat; muzica face un contrast ridicol cu restul; nici o noimă la final; 1
- Trenuri nesupravegheate (exerciţiu de imagine, UNATC; scenariul Adina Pintilie & Marius Iacob, regia Adina Pintilie): imagine expresivă; planuri-detaliu şi unghiuri ingenioase; scenariu simplu şi foarte OK; 9
- Într-o armonie (UNATC; scenariul & regia Svetlana Petrov): mult umor de calitate; o inocenţă cum de mult nu mai există în cinema; imagine bună; 10
- Pastime (Scuola Nazionale di Cinema, Roma; scenariul Marianna Cappi & Roan Johnson, regia Francesco Lagi): bine jucat; imagine foarte bună; tehnică excelentă; 10
- Maria (exerciţiu de imagine, UNATC; scenariul & regia Andrei Ţoneş): imagine foarte bună; subiect de inspiraţie rurală, cam fără noimă; 5
- Contratimp (exerciţiu de imagine, UNATC; scenariul & regia Andrei Florin Bondrilă): poveste ilogică (dacă n-ar scrie "Poliţistul" pe generic, nu ţi-ai da seama că e vorba de o urmărire) şi cascadorii ridicole; 1
- Viaţa pozitivă (UNATC, scenariul & regia Sebastian Voinea): stângaci, jucat prost; replici cam penibile, scenariu prost; 2
- Mein Erlöser / My Redeemer (Hochschule für Fersehen und Film "Konrad Wolf", Postdam Babelsberg; scenariul & regia Athanasios Karanikolas): foarte bine filmat; poveste gravă; subtil; muzica merge perfect - Ich weiβ, daβ mein Erlöser lebt, de Heinrich Schütz; 10
- Călătorul (UNATC; scenariul Florin Filipescu & Alexandru Molico, regia Florin Filipescu): poveste forţată; nimic care să-l facă să iasă în evidenţă; 4
- 199... Part 4. Winter (VGIK, Moscova; scenariul & regia Boris Gucimazov): foarte/prea lent, în tradiţia şcolii moscovite; aştepţi în zadar o surpriză, nu apare nimic; imagine bună, atenţie la detalii; 6
- Il Sostituto / The Substitute (Scuola Nazionale di Cinema, Roma; scenariul Angelo Carbone, Claudio Cicala & Roan Johnson, regia Claudio Cicala): poveste interesantă; ficţiune sub un ambalaj de documentar; 9
- Pentru o mână de bomboane (exerciţiu de imagine, UNATC; scenariul & regia Gabriel Şandru): relativ bine filmat; previzibil; se vrea sensibil, dar e doar lacrimogen; 5
- Strada fericirii nr. 9 (UNATC; scenariul şi regia Alexandru Năstoiu): imagine bună; jucat cu naturaleţe; scenariu foarte slab, fără nici o concluzie; 5
- Ciocolată (UNATC; scenariul Ana Vlad & George Moise, regia Ana Vlad): imagine OK; poveste cursivă şi nostimă, dar final ratat; 6
- O secundă de ură (UNATC; scenariul Florin Stanciu, regia Cristina Iliescu): foarte atent filmat; reuşeşte să creeze atmosferă; scenariu bun; 9
- Preţul inocenţei (UNATC; scenariul şi regia Geanina Grigoraş): simţ foarte fin al detaliului; avantajul actorilor neprofesionişti, dar şi meritul regizoarei de a-i conduce - multă naturaleţe; nu era nevoie de muzica din off; 8
- Birds (VGIK; scenariul Tatiana Kiseleva & Vladimir Wolf, regia Tatiana Kiseleva): imagine foarte bună; cam isteric; muzică foarte bună; final reuşit; 9
- Pui la rotisor (UNATC; scenariul & regia Alexandru Vitzentzatos): are umor; sunet prost; excelent Cătălin Neamţu într-un rol oblomovian; 9
- This is a makebelieve (UNATC; scenariul Marius Olteanu, regia Marius Olteanu & Ana Lungu): are destulă tensiune ca să te ţină; dialoguri care nu sună ridicol şi pretenţios; 7
- Într-un fel sau altul (UNATC; scenariul & regia Maxim Ciudin): prost jucat; sincronizare proastă; scenariu foarte slab; 3
- Cum vreau eu (UNATC; scenariul & regia Andrei Tănase): atent filmat; povestioară interesantă, dar cam fără final; 7
- Forme aberante (UNATC; scenariul & regia Ciprian Panaite): final forţat, stângaci; 5
- Premium (UNATC; scenariul & regia Alex Ionescu): foarte bine filmat - poveste pe muzică retro; nu rău, cu multă discreţie, de atmosferă; 8
- The End of a Fairy-Tale (The Polish National Film School, £ód¼; scenariul & regia Maciej Migas): imagine excelentă; scenariu fără final; 6
- Estul sălbatic (în afara concursului, UNATC; scenariul & regia Iuliana Constantinescu): oniric - imagine frumoasă; în memoria emigranţilor înecaţi în Dunăre; 7

Secţiunea ficţiune 16 mm, şi ea competitivă:
- 12:03 (UNATC; scenariul & regia Miruna Boruzescu): aşa şi-aşa; no man's land-ul dintre viaţă şi moarte; 6
- Singur (UNATC; scenariul Vlad Cioban & Vlad Gliga; regia Vlad Cioban): despre singurătate şi ipocrizie politică; nu prea convingător; 7
- Ultimul concert (UNATC; scenariul Andrei Chiriac, Mihai Mănescu & Roxana Ardelean, regia Andrei Chiriac): aceeaşi temă a vieţii după moarte...; 5
- Noi doi (UNATC; scenariul & regia Paul Manolescu): despre tentaţiile adolescenţei; 3
- Alina (UNATC; scenariul Valeriu Căliman, regia Paul Negoescu): iar viaţa după moarte!!!; 5
- Evadare (UNATC; scenariul & regia Eva Pervolovici): o evadare mentală din jungla modernă - oraşul/calculatoarele/blocurile; 3
- Vânătorul de apă (UNATC; scenariul Augustin Bucur & Andreea Şaguna, regia Andreea Şaguna): n-are nimic...; 2
- Accident (UNATC; scenariul & regia Stanca Radu): nu se-nţelege nimic; de ce revine mortul mereu, e o obsesie?; 2
- Supermarket (UNATC; scenariul & regia Vlad Trandafir): despre copiii cerşetori din parcarea unui supermarket; cam fără subiect; 6
- re@l (UNATC; scenariul & regia Ciprian Alexandrescu): scenariu bine construit, dar final cam la repezeală; 9
- Road (The Sam Spiegel Film & TV School, Jerusalem; scenariul & regia Nadav Lapid): despre problema israelo-palestiniană; nimic deosebit; 7
- Sliding Flora (The Sam Spiegel Film & TV School, Jerusalem; scenariul & regia Talya Lavie): are mult umor şi multă imaginaţie; 9
- Duas pessoas / Two Close (Escola Superior de Teatro e Cinema, Portugalia; scenariul Inês Clemente, regia João Salaviza): [aparent] despre singurătate; el - client, ea - prostituată; cam fără noimă; 4
- Feliz Aniversário / Happy Birthday (Escola Superior de Teatro e Cinema, Portugalia; scenariul Tiago Antunes & Cristovão Réis, regia Hugo Martins): problemele unui cuplu; plicticos; 4

Ca şi filmele portugheze din competiţie, nici peliculele din secţiunea specială dedicată şcolii respective n-au excelat.

Premiile au fost:
- Marele Premiu: Preţul inocenţei, de Geanina Grigoraş
- Premiul pentru regie: Alex Ionescu pentru Premium
- Premiul special al juriului: Mein Erlöser, al şcolii din Postdam
- Premiul pentru scenariu, ex æquo: Florin Filipescu & Alexandru Molico (Călătorul); Boris Gocimazov (199... Part 4. Winter, al şcolii moscovite)
- Premiul pentru montaj, ex æquo: Tatiana Kiseleva (Birds, de la VGIK); Alexandru Stănescu (Preţul inocenţei)
- Premiul pentru cel mai bun actor, ex æquo: Cătălin Neamţu (Pui la rotisor); Bogdan Cotleţ (Într-o armonie)
- Premiul pentru cea mai bună actriţă, ex æquo: Ioana Barbu (Călătorul); Kati Puşcariu (Într-o armonie)
- Premiul publicului: Ciocolată
- Premiul criticii, ex æquo: Forme aberante şi Pui la rotisor

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus