septembrie 2011
Festivalul George Enescu 2011
Multă muzică contemporană în ziua a treia de festival (3 septembrie 2011): Hyerion cu Iancu Dumitrescu, Profil cu Tiberiu Soare şi Camerata Regală cu Cristian Lupeş. Colega mea Alina B. a filmat cu Iancu Dumitrescu, Ana Maria Avram şi ansamblul Hyperion lărgit într-o formulă internaţională. E absolventă de conservator şi l-a simţit, era supărat. Are şi de ce, în România muzica nouă e încă cenuşăreasă. Mi-a plăcut în ştire Stephen O'Malley, chitarist american de doom metal, năucit de emulaţia de la Enescu.

Sunt încîntat de foarte multa lume care a umplut în prima zi Piaţa Festivalului: rockeri, tătici cu copii pe umeri, turişti spanioli, şi nici un scaun liber. Îndelungi aplauze furtunoase atît pentru copii din Magic Camp cît şi pentru Filarmonica din Craiova dirijată de Alexandru Iosub.

Zilele astea cel mai greu mi se pare să alegi la ce mergi... cred că nu numai mie... am ales Camerata Regală de la sala Radio. Am pierdut Lohengrinul dirijat de Cristian Mandeal. Nu-mi pare aşa de rău pentru că mi-a plăcut foarte mult concertul lui Cristian Lupeş, un real talent care a crescut în stagii la pupitrele Orchestrei Suisse Romande Geneva, Orchestrei de cameră din Lausanne, al Concertgebow Amsterdam şi ca dirijor-asistent la Filarmonica de stat din Bamberg. Cristi mi-a confirmat în culise că se va întoarce în ţară după doctorat. Pot să jur că vom mai auzi de acest excelent dirijor care are conturată deja carura unui chef d'orchestre cu tehnică precisă şi atitudine fermă şi cel mai important, multă carismă! În concert, o lucrare care aduce cu soundtrackul din Lost, scrisă de israelianul Noam Sheriff în '83 cu multe tehnici moderne (unison, battando, solo-uri ad libitum) şi un delicios aranjament orchestral al elveţianului Jarell la Etudes de Debussy. Minunate au fost primele audiţii absolute, Concertul pentru pian şi orchestră de coarde op. 133 scris de maestrul său, Liviu Dănceanu special pentru debutul tînărului dirijor în FGE. Lucrarea sună foarte româneşte, chiar destul de enescian datorită eterofoniei, iar conceptul de Concerthymne cum l-a numit compozitorul este o formă hibrid între melosul imnului bizantin şi forma de concert. Remarcabil şi solistul, Horia Maxim, pianist pe care l-aţi mai văzut cîntînd cu Ionuţ Ştefănescu şi Matei Ioachimescu.

Şi a doua audiţie absolută atrage atenţia, trimiterea la Brâncuşi a compozitorului Corneliu Dan Georgescu numită Preludiu pentru coloana infinită nefiind altceva decît "contemplarea unui arhetip". La final, Isisul enescian, completat de Pascal Bentoiu cu melopeea spiritualizată a vocilor de femei din Preludiul lui Voicu Enăchescu a pus încă o dată în evidenţă calităţile dirijorului. Bravo domnule Lupeş!


Mulţumesc de atenţionările pe FB şi pe mail; nu e o greşeală, da, Agenda e mai scurtă în weekend dar doar pe TVR 1 şi pe site. Chestie de spaţii. În Jurnalul Cultural de la ora 21.00 (şi a doua zi în reluare de la 12.00) o puteţi vedea integral! Nu uitaţi de http://www.tvr.ro/festivalenescu/

Revin la concertul Cameratei de la sala Radio. Foarte multă lume în sală dacă mă gîndesc la tristeţea lui Iancu Dumitrescu. Şi chiar dacă mai bine de jumătate din acei tineri or fi fost prieteni-rude-colegi ai instrumentiştilor, merită reverenţe. La ieşire, între atîţia tineri fremătători m-am simţit proiectat în plin etern eliadesc. Sentimentul de coeziune, de tinereţe şi de apartenenţă la grup, (grupul celor care ştiu muzică şi ce vor de la viaţă în cazul de faţă) m-a trimis imediat la Huliganii şi Romanul adolescentului miop... ca să nu vă mai povestesc cum m-am rătăcit în drum spre Ateneu pe labirintul de străduţe din spatele Generalul Berthelot! Curat eliadesc!

La prima oră primesc pe mail via Norske with Love (mulţumesc Simona Barbu) un link cu articol despre Festival apărut în Kulturkompasset, un fel de busolă culturală scandinavă. Semnatarul, un foarte bine mobilat muzicologic domn Henning Høholt e foarte încîntat de seriile dedicate muzicii contemporane, subliniind debutul atelierului de compoziţie, pe care-l filmăm şi noi astăzi! Excelent articolul norvegianului care mai include recenzii-semnal ale marilor concerte din ediţia 2011 şi un interviu cu Mihai Constantinescu poate fi citit aici.

Mor de nerăbdare să vedeţi interviul extraordinar cu Nuria. Serios, chiar nu e teasing!

În paralel cu festivalul filmăm şi secţiunile de concurs in progress şi despre care nu prea vorbeşte nimeni prin presă. E nedrept să-i uiţi pe copii ăştia care tremură în faţa juriilor (şi ce nume sunt în jurii!!!) Echipa Agendei înseamnă Monica - cello, Oana - pian, Ioana P - vioară. Baftă multă!

Extravagant programul veneţian al italienilor extravaganţilor din Venice Baroque Orchestra aseară la Ateneu: "a rivi, a fonti, a fiumi correte amare lagrime sin tanto che consumi l'acerbo mio dolor". Notiţa lui Tartini pe manuscrisul Concertului în La Major s-a lipit perfect de Giuliano Carmignola, solistul şi dirijorul lagunarilor. (nota bene, în linkul ăsta e Giuliano cel foarte cuminte...:)


Enescu şi muzica secolului XXI: o apologie a seriei de Ioana B, foarte frumos ilustrată sonor cu Arvo Pärt. O aşteptăm pe Mihaela Ursuleasa.

Ştirea Monicăi despre Opera Română în Festivalul George Enescu vorbeşte despre cele 2 premiere de anul acesta Lohengrin şi Oedipe completată la fix de o bucată din interviul lui Marius cu K.S. Johan Botha, Lohengrinul de sâmbătă seara pe care l-am pierdut. Marius Constantinescu e cel mai bun intervievator în viaţă pe care îl cunosc. Aţi văzut interviul lui cu Gigi Căciuleanu? Şi asta nu spun pentru că-i colegul meu... parol!

Un foarte bun reportaj cu Tiberiu Soare de Ioana Pavel, despre concertul cu ansamblul Profil. Tînărul dirijor cu nume de astru e deja o personalitate formată în plan muzical! Şi nu numai, ar fi un foarte bun moderator şi prezentator! Poate îl convinge Oana Drăgulinescu să se apuce de televiziune... Ce zici Tibi?

Urmează Noche Bach-ul lui Gigi Căciuleanu. Ne vedem!

(Cătălin Sava este coordonatorul Agendei Festivalului Enescu 2011 difuzată pe TVR Cultural, TVR 1 şi tvr.ro.)
Descarcă programul Festivalului Enescu, 2011 aici..

1 comentariu

  • Concert 03 09 Sala Radio, Camerata regala cu Cristian Lupes
    Criss, 05.09.2011, 16:39

    Cristian Lupes - Cine este, de unde este, de unde a aparut, de ce nu-l vedem mai des???E BUN!!! In Bucuresti mai dirijeaza anul acesta, sau in tara? Ne-a placut!! Il vedem la Geneva?
    Criss

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus