Corpul meu, o construcţie arbitrară din carne şi oase, brutalizată şi îmbătrânită. Corpurile lor, temple de lumină în care arbitrarul e la fel de imposibil de găsit ca în muzica lui Bach. Concertul brandenburgic nr. 5 începe. Dansatorii compun simetrii, ecuaţii, cercuri. Înghit dans şi, odată cu el, iluzia propriei transformări. Căci nimic nu se schimbă în viscerele mele sedentarizate doar pentru că aceste perechi de dansatori devin, sub ochii noştri, instrumentele lui Dumnezeu. Corpul slăbit nu ţine pasul cu salturile oricum sterile ale conştiinţei.
***
***
De ce?
***
Suntem în Cántico, partea a doua a spectacolului. Bach nu mai e plutitor şi corpul nu se mai dilată, se comprimă - motetul devorează totul. Rezonez chiar mai mult cu secţiunea asta a spectacolului. Pot să inventez ceva inteligent şi civilizat ca să explic de ce mă fascinează structura şi conceptul acestei părţi secunde. Realitatea e că, de fapt, simt mai intens aici pentru că, iată, şi ei suferă. Şi ei, atât de siguri pe trupul îndelung antrenat şi bine înfipt în rădăcinile vieţii, se pot şubrezi. Saltul poate să nu fie doar glorios, ci şi fatal. Pământul, baza geometriei coregrafice, este din ce în ce mai înşelător. Tocmai atunci trebuie să repetăm liturgic: Jesu, meine Freude. Se dansează, deci frica se anihilează. Chiar şi când moartea pe care o sfidăm ne clatină toate temeliile trupului.Mă gândesc că, dintre toate artele şi poate dintre toate acţiunile umane, niciuna nu se manifestă în mai mare măsură ca o negaţie a morţii aşa cum o face dansul, într-un mod atât de activ şi de fizic. Dar puţini ştiu atâtea despre moarte câte ştie dansatorul adevărat, acela care în numele unei licăriri de viaţă îşi lasă consumat propriul trup. Un calvar deghizat într-un capitol de estetică.
***
***
În 2009, când ne-am întâlnit prima dată la OuiBaDa, l-am întrebat, stresată de eventualitatea unui răspuns rece: "Pot să vă îmbrăţişez?". Nu mi-a răspuns, dar m-a îmbrăţişat el. Acum, în 2011, nu am mai întrebat. Pentru că am căpătat, între timp, conştiinţa faptului că m-a marcat mult mai mult decât credeam încă de la primul spectacol în coregrafia sa pe care l-am văzut - vorbesc despre Simfonia fantastică. Apoi Vânt, volume, vectori, mesajele, schimburile de gânduri. Pentru mine e straniu, dar sunt sigură că pentru Gigi, veritabil alchimist, nu este nimic nefiresc în asta: nu am făcut niciodată dans, dar o parte din ceea ce am fost şi sunt în ultimii ani, o parte din felul în care am vibrat în faţa lui Dumnezeu, a oamenilor şi a lucrurilor, i se datorează.
Să nu uit să îmi mutilez gândurile negre invocând numele lui şi al celor pe care i-a crescut el în dans. Florile pe care le-am prins mă vor ajuta. Cineva a ştiut că, în fragilitatea mea, am nevoie de astfel de semne foarte concrete pentru atunci când Gigi va fi din nou la mii de kilometri distanţă. Le fac poze, le schimb apa în fiecare zi, le sărut, vorbesc cu ele. "Beatrice cu flori", cum emoţionant mi s-a scris pe dedicaţie. Sunt primele flori care ajung la mine de la altcineva decât părinţii mei.
***
Aş vrea să mai văd, peste o vreme, Noche Bach, înşiruire de rugăciuni şi abluţiuni. Să îl văd fără oglinzile mele distorsionate, fără implicaţii pseudo-tragice. "Nu sunt demnă de darul pe care mi-l oferiţi", i-am spus înainte de plecare. Altă îmbrăţişare în loc de răspuns. Dar eu mă întreb în continuare de ce mi s-a dat mie să iau parte la această experienţă coregrafică dislocantă, mie, care am intrat în sală nepregătită pentru asta.Iar vorbesc. El ar tăcea şi ar zâmbi acum. Ce bine că Gigi înţelege totul.