Oedipe de George Enescu este o operă grea. E greu să o montezi, e greu să o cânţi, greu să o dirijezi, e greu să o asculţi cu răbdare până la final şi e greu să scrii despre ea după ce toate cele de mai sus au fost realizate. Greu a fost şi aseară (15 septembrie 2011) pe scena ONB, unde, ca în fiecare ediţie a festivalului Enescu am fost martori la o reprezentaţie a acestui monument operatic, dar călătoria muzicală a fost parcă mai scurtă şi mai uşoară decât în alţi ani.
Am avut senzaţia multă vreme că opera Oedipe de George Enescu este sortită a fi pururea în stadiu de experiment. Că libretul, mult prea dens, poate fi cu greu modelat într-o formă prezentabilă pe o scenă de operă, iar atunci când acest lucru se realizează, spectacolul apare ca o ciudăţenie, o încercare mai mult sau mai puţin reuşită de a "nara" liricul. Căci partitura lui Enescu este de un lirism extrem, la limita abstractului.
Montarea din 2011 ne prezintă o variantă scenică mult simplificată faţă de ce am văzut în trecut. Nu se recurge la gesturi scenografice sau regizorale greoaie, care să încarce spectatorul cu grija de a trebui să descifreze semnificaţii ascunse. Este o producţie care cedează rolul principal muzicii şi se subordonează ei, încercând să redea şi să prefacă în vizual ceea ce e muzică şi nu poveste în Oedipe. Scenografia Vioricăi Petrovici foloseşte linii şi contururi simple, elementele de decor sunt puţine, dar exploatate la maximum iar luminile şi proiecţiile video sunt integrate bine în spectacol. Regia Andei Tăbăcaru Hogea este, de asemenea, simplă: subiectul operei devine uşor de înţeles, iar spectatorului îi este permis să se lase purtat de muzică. Există însă şi unele minusuri: decorul pare neterminat, structura metalică de susţinere a scării spiralate şi a platformei circulare (element scenografic central) este vizibilă şi inestetică, la fel şi o serie de reflectoare plasate sub trepte, iar balustrada metalică din partea superioară a scenei are aspect de schelă. Cred, de asemenea, că plasarea cântăreţilor în partea din spate a scenei este o mare greşeală, ţinând cont de acustica neprietenoasă a sălii. Cu toate acestea, spectacolul convinge şi poate fi considerat o mare realizare a ONB-ului.
O mare realizare este şi pentru tânărul dirijor Tiberiu Soare, care îşi adaugă în repertoriu o lucrare extrem de dificilă. Orchestra operei a sunat bine, plin, aşa cum nu am auzit-o de multe ori. I-a priit pesemne colaborarea cu maestrul Mandeal pentru opera Lohengrin, prezentată în cadrul aceluiaşi festival. Soare a condus, ca întotdeauna, cu încredere şi siguranţă, dar a dat dovadă şi de sensibilitate, aproape tandreţe în actul al patrulea, în care gesturile sale au fost ample, generoase şi sugestive.
În rolul titular l-am ascultat din nou pe baritonul Ştefan Ignat, pentru care Oedipe a devenit deja un rol-semnătură. Este de apreciat în primul rând curajul lui Ignat de a aborda această partitură, care îi depăşeşte pe mulţi. Pe lângă talent, este nevoie şi de multă inteligenţă din partea cântăreţului-Oedipe, care se află pe scenă majoritatea timpului. Momentul culminant al operei este, fără îndoială, cel în care Oedipe apare în faţa tebanilor orb şi însângerat, în timp ce corul strigă înspăimântat "horreur". Aria, sau mai bine zis, monologul cutremurător al lui Oedipe a fost rostit de Ignat ca o declamaţie, disperarea personajului fiind evidentă în fiecare inflexiune a vocii.
Pe lângă Ştefan Ignat s-au remarcat Antonela Bârnat, Ecaterina Ţuţu şi Simona Neagu. Deşi a avut un rol mic, Antonela Bârnat şi-a făcut vocea bine auzită ca Meropa. Mezzo-soprana are un timbru senzual, o prezenţă scenică plăcută şi un instinct bun în interpretare. Momentul jurământului a fost cu adevărat impresionant. Ecaterinei Ţuţu i-a revenit poate cel mai ofertant rol din întreaga operă - Sfinxul. Alternarea între folosirea vocii pline şi vocii de cap, precum şi glissando-urile senzuale şi înfricoşătoare în acelaşi timp au imprimat Sfinxului un aer misterios şi dramatic. În final, Simona Neagu a oferit personajului sau, Antigona, puritate şi fragilitate prin vocea sa caldă.
Dovadă că Oedipe este o operă greu de digerat pentru spectatorul obişnuit au fost aplauzele uşor anemice din final. Cele mai multe au fost oferite, aşa cum se cuvenea, baritonului Ştefan Ignat, dar şi lui Tiberiu Soare, pentru care acest spectacol reprezintă, fără îndoială, un punct de cotitură în drumul maturizării sale artistice.