Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Profil. Poveste. Personaj şi Interviurile Festivalului Enescu

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Interviurile Festivalului Enescu 2011: Amjad Ali Khan


februarie 2012
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
În data de 18 septembrie 2011, muzica Indiei s-a strecurat insinuos pe traseul Festivalului, aducând cu sine unul dintre cele mai renumite şi apreciate ansambluri ale tradiţiei hinduse, formaţie ce duce în spate o moştenire muzicală care datează din secolul al XVII-lea.

Celebrul trio Amjad, Amaan şi Ayaan Ali Khan au venit la Bucureşti încercând să convingă publicul bucureştean de existenţa a două feluri de muzică: unul reprezentat de sunetul pur, iar celălalt, născut din versurile şi poveştile de demult.

Întâlnirea cu Amjad Ali Khan a fost o lecţie despre înţelepciune. Şi nu o înţelepciune dobândită doar în urma aprofundării muzicii, literaturii sau altor arte, ci o înţelepciune ancestrală, moştenită genetic, transmisă din tată în fiu, conservată, şi în acelaşi timp îmbogăţită şi valorificată prin actuala istorie a secolului în care trăim.

E ciudat să stai faţă în faţă cu un asemenea personaj, mai ales când te afli pentru prima dată în contact cu acest tip de personalitate. Pe măsură ce Amjad Ali Khan înainta în discurs, îi puteam simţi puterea moştenirii unei istorii vechi de mai bine de trei secole. În faţa mea stătea un om în vârstă de 66 de ani, dar parcă priveam un suflet transpus prin timp, venit din secole demult uitate. Şi toate acestea, în contrast cu apariţia sa pur fizică. Amjad Ali Khan a venit la interviu îmbrăcat extrem de lejer; ar fi trebuit să mă aştept la o costumaţie tradiţională ? La un port popular indian care să accentueze - poate - puterea personalităţii sale ? Însă am realizat rapid că Amjad Ali Khan nu are nevoie de aşa ceva. Calitatea umană, simpla sa prezenţă emană o profunzime atât de evidentă, atât de complexă, încât nu ai cuvinte să le descrii, iar ceea ce ţine de exterior, de "vizibil", nu are nicio valoare în faţa acestor trăsături ezoterice.

Stai şi te întrebi dacă este posibil să "furi" puţin din această aglomerare de ştiinţă; într-un final te convingi cât eşti de "uman" şi că nu ai avea cum să suporţi un asemenea transfer emoţional; nu îţi rămâne altceva decât să te dai umil la o parte concluzionând că nu poţi decât să te bucuri de asemenea momente rare, că eşti fericit că poţi privi la o asemenea prezenţă solară.

Amjad Ali Khan este printre puţinii maeştrii ai muzicii care consideră publicul drept sufletul motivării sale muzicale: "Nu există nicio diferenţă între muzica clasică şi cea populară. Muzica este muzică, iar eu comunic cu orice ascultător dispus să înţeleagă sensul acesteia. Arta mea înseamnă contopirea a două dintre cele mai puternice forţe lumeşti - dragostea şi muzica - şi prin intermediul acestora publicul şi cu mine putem deveni una şi aceeaşi fiinţă."
 
Îndrumat de tatăl şi guru-ul său - Haafiz Ali Khan (muzician angajat al casei regale din Gwalior) - Amjad Ali Khan provine din ilustra linie a şcolii muzicale Senia Bangash. Amjad Ali Khan abia împlinise 6 ani când a susţinut primul său recital la sarod, iar acest moment anticipa un nou capitol glorios în istoria muzicii indiene clasice. După debut, cariera sa a cunoscut o dezvoltare uimitoare, scena muzicii clasice indiene fiind martora unei veritabile sclipiri de supernovă. Tânărul muzician şi al său sarod au uimit mapamondul prin fineţe, eleganţă, profunzime şi o abordare muzicală şi interpretativă cu totul aparte. Toate aceste însuşiri, dar şi rafinamentul melodic ce-l caracterizează pe Amjad Ali Khan au dăruit sarod-ului un nou sens în istoria evoluţiei sale.
 
Amjad Ali Khan a primit încă din tinereţe cele mai nobile distincţii şi onoruri pe care le putea obţine un muzician. Premiul mondial UNESCO, titlul de Comandor al ordinului Artelor şi Literelor (acordat în Franţa), sau cea mai înaltă distincţie indiană primită de la însuşi Dalai Lama, sunt doar o mică parte din palmaresul lui Amjad Ali Khan si o dovadă a recunoaşterii măiestriei sale artistice.
 
Client fidel al marilor săli de concert Carnegie Hall, Royal Albert Hall, Kennedy Center, Suntory Hall sau Opera House din Australia, Amjad Ali Khan a reuşit de-a lungul carierei sale să bucure publicul de pe întreg mapamondul, inserând muzica si tradiţiile Indiei în inimile melomanilor, cu măiestria unui magician.
 
Un mare guru ca Amjad Ali Khan nu putea să nu îşi asigure continuitatea valoroaselor învăţături muzicale, astfel ca a insuflat dragostea pentru muzică şi celor doi fii ai săi, Amaan şi Ayaan, ce îi urmează cu succes paşii în cariera muzicală de mai bine de 15 ani. Şi iată cum cea de-a şaptea generaţie de muzicieni continuă să ducă mai departe cele mai valoroase tradiţii muzicale hinduse.
 
De la vârsta de 8 ani, ambii fii au fost călăuziţi către tainele artei interpretative. În prezent ei îşi acompaniază tatăl pe marile scene ale lumii, însă dezvoltă şi o serie de proiecte singulare ce le asigură succesul constant. Conştienţi însă de valoarea moştenirii culturale şi de responsabilitatea pe care o au faţă de cultura Indiei, Amaan si Ayaan au reuşit ca în decursul a 8 ani să editeze două volume literare dedicate tatălui lor precum şi celor mai valoroşi 50 de compozitori şi interpreţi din istoria muzicii indiene.
 
Verticalitatea, claritatea, consistenţa şi măiestria interpretării la sarod a adus acestor două generaţii de muzicieni recunoaşterea mondială a valorii culturale pe care o promovează.

TVR Cultural, miercuri, 29 februarie 2012, ora 17:15 & duminică 4 martie 2012, ora 16:15



 Toate articolele despre Profil. Poveste. Personaj şi Interviurile Festivalului Enescu
 Toate articolele despre Festivalul George Enescu 2011


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Valentina Băinţan


Alte articole

 Interviurile Festivalului Enescu, 2011: Daniele Gatti, Marius Constantinescu
 Interviurile Festivalului Enescu: Hélène Grimaud, Marius Constantinescu
 Interviurile Festivalului Enescu: Ian Bostridge, Marius Constantinescu
 Interviurile Festivalului Enescu: Antonio Pappano, Marius Constantinescu
 Interviurile Festivalului Enescu: Johan Botha, Marius Constantinescu
 Toate articolele despre Profil. Poveste. Personaj şi Interviurile Festivalului Enescu


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer