Programul Special OBERHAUSEN, posibil datorită sprijinului generos oferit de Fundaţia Konrad Adenauer şi de Institutul Cultural Român din Berlin, aduce, în premieră în România, titluri premiate la OBERHAUSEN 2011, filme de excepţie cu problematică politică, creaţii vizuale inovatoare aflate la graniţa dintre cinema şi artă vizuală.
Unul dintre cele mai vechi festivaluri de film din lume, aflat la a 58-a ediţie, Festivalul Internaţional de Scurtmetraj OBERHAUSEN este unul dintre punctele majore de confluenţă pe plan internaţional pentru filmul de scurtmetraj şi artă vizuală, unic prin diversitatea formelor şi genurilor pe care le aduce în faţa publicului, şi recunoscut mai ales pentru accentul pe care îl pune pe experiment. În decursul a mai mult de cinci decade, şi-au prezentat creaţiile la OBERHAUSEN numeroşi cineaşti şi artişti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Ackerman, George Lucas etc. Festivalul de la OBERHAUSEN a scris istorie cinematografică, fiind locul de naştere al legendarului Manifest de la OBERHAUSEN, ce a marcat apariţia celebrului Nou Val German, reprezentat de cineaşti precum Herzog, Wenders, Fassbinder, Schlondorff, Kluge. Pe lângă secţiunile competitive, OBERHAUSEN-ul este recunoscut pentru programele sale tematice, pentru impresionanta sa videotecă, pentru departamentul de distribuţie de scurtmetraje necomerciale şi pentru o arhivă unică de profil, colectată de-a lungul celor peste cincizeci de ani de existenţă.
Wim Wenders despre Festivalul de la OBERHAUSEN: "Aici am fumat prima ţigară din viaţa mea. Ani de zile, n-am pierdut nici un film din programul de scurtmetraj, aşteptând cu nerăbdare în fiecare an zilele din OBERHAUSEN. Acest eveniment a fost foarte important pentru mine, pentru decizia de a deveni regizor." / Roman Polanski: "Scurtmetrajul e un excelent prim pas pentru un regizor. Aşa mi-am început şi eu cariera, iar OBERHAUSEN a fost un pas esenţial în drumul meu către a deveni regizor."
Festivalul de la OBERHAUSEN va fi prezent la BIEFF 2011 atât prin programul special, cât şi prin participarea doamnei Hilke Doering, personalitate marcantă în lumea cinematografiei şi membru al Juriului BIEFF 2011. De mai bine de 15 ani în echipa festivalului, Hilke Doering este în prezent Directorul Competitiei Internationale Oberhausen şi curator de programe speciale.
Dintre titlurile de referinţă ale Programului Special Oberhausen menţionăm:
UNTITLED
Untitled, câştigător al Marelui Premiu şi al Premiului Juriului la Oberhausen 2011, reprezintă cea mai recentă creaţie a artistului vizual Neil Beloufa care, la fel ca în al său "documentar etnologic science-fiction", Kempinski (prezentat în competitia BIEFF 2010) ne spulberă aşteptările privind realitatea şi ficţiunea, într-un proces necesar şi aproape natural. Beloufa creează propria lui realitate simulată, virtuală şi reală în egală măsură. În Untitled, atât decorurile cât şi discursurile personajelor sunt flagrant de false. Unde anume se ascund adevărul şi veridicitatea în spatele mizanscenei, poveştilor şi filmării?
ATROPHY
O combinaţie reuşită de dans, poezie, muzică şi documentar, Atrophy este câştigătorul Premiului Juriului Ecumenic la Oberhausen 2011 şi al Premiului Publicului la Tri-Continental Film Festival. Imaginea, poezia, vocea şi muzica se împletesc pentru a compune un scurtmetraj contemplativ despre rememorarea persistentă a tinereţii, despre pierderea spontaneităţii şi teama de maturizare. Utilizând dansul ca metaforă, filmul e o compoziţie vizuală ce reflectă asupra efectului rigidizant pe care maturizarea îl poate avea asupra libertăţii de exprimare a adevăratului eu.
I'M NOT THE ENEMY
Un alt titlu premiat la Oberhausen şi prezentat în premiera în România la BIEFF 2011 este I'm Not the Enemy, al artistul vizual german Bjørn Melhus, câştigător al Menţiunii Speciale a Juriului Oberhausen 2011. "Acasă" înseamnă confort, siguranţă şi linişte. În lumea unui veteran de război suferind de sindrom post-traumatic, aceste noţiuni sunt distorsionate şi generatoare de anxietate. "Acasă" devine un mediu ostil, iar cei din familie sunt purtători ai demonilor împotriva cărora veteranul trebuie să lupte. Juriul Oberhausen 2011 şi-a motivat astfel decizia: "Dorim să atragem atenţia asupra lucrărilor cinematografice semnate de artişti vizuali. Bjørn Melhus îşi însuşeşte o listă de filme americane despre veteranii războiului din Vietnam şi transferă totul într-un spaţiu german. Extrăgând replicile din contextul lor original, efectului de alienare al lui I'm Not the Enemy ne face conştienţi de fisurile din suprafaţa societăţii."
EVERYBODY'S NUTS
Everybody's Nuts, regizat de Fabian Vasquez Euresti şi prezentat la Oberhausen, Vienalle, Los Angeles sau Full Frame Documentary Film Festival, este un eseu despre nedreptate şi o meditaţie amar-ironică despre un peisaj în care lăcomia corporatistă a pus două resurse naturale opuse - apa şi petrolul - într-o competiţie directă şi periculoasă. În timp ce imaginile filmate arată un peisaj scăldat în soare şi presărat cu ferme şi utilaje agricole - şi bungalow-ul modest unde trăiesc părinţii autorului -, coloana sonoră relatează partea întunecată a poveştii familiei, acum bolnavă din cauză că trăieşte în mediul contaminat chiar de către compania la care tatăl e angajat.INVENTORY
Inventory, al celebrului regizor polonez de film documentar Pawel Lozinski, prezentat la Oberhausen 2011, Zagreb Dox, Jihlava, Lodz Camerimage, DocPoint Helsinki, Sao Paolo, Belgrad etc., e o metaforă despre memorie, identitate şi căutarea urmelor istoriei recente: pe o suprafaţă de 30 de hectare aflată în centrul oraşului, cercetătorii fac un inventar amănunţit. Pentru a putea reconstrui un oraş dispărut, sunt cercetate atent inscripţiile de pe monumentele funerare din marele Cimitir Evreiesc din Varşovia.
KENGERE
Kengere, realizat de Peter Tukei Muhumuza şi câştigător al Premiului pentru scurtmetraj la Oberhausen 2011, este un documentar animat stop motion experimental cu subiect politic. O excepţie remarcabilă în cinematografia africană, filmul e construit cu răbdare şi mânie abia reţinută, iar povestea e redată în mod inovativ prin intermediul unor marionete: în 1989, soldaţii au sechestrat 69 de oameni într-un vagon de tren, căruia i-au dat foc. Mai târziu, un biciclist se întoarce în sat, în căutarea unei casete pe care sunt înregistrate vocile victimelor. Autorul mărturiseşte: "Am relatat această întâmplare cu ajutorul marionetelor, pentru ca actorii cărora le-am propus să lucreze la proiect s-au temut de represaliile autorităţilor. Care este scopul nostru, al artiştilor? Acela de a ilustra sau de a pune în discuţie chestiuni care ne afectează şi pe care politicienii şi autorităţile se feresc să le abordeze."
Acestea sunt doar câteva dintre titlurile de excepţie cu care Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucuresti BIEFF 2011 îşi aşteaptă publicul cinefil la Cinema Scala în perioada 17-20 noiembrie 2011.
Festivalul International de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine în parteneriat cu ARCUB şi British Council, şi sustinut de Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, UNATC, UNArte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, România Film, Institutul Cultural Român, Ambasada Finlandei, Centrul Ceh, Fundaţia Konrad Adenauer, Institutul Polonez, Delegaţia Wallonie-Bruxelles, Design Forge, Finnish Film Foundation, Institutul Cervantes.
Sponsori: Abis Studio, JTI, Jameson, DHL, Illy, DACIA, EVEREST Tipografie, Kodak CineLabs România, ALLTUR, Hotel Moxa, Lente Cafe, Club Spice,
Parteneri Media: TVR2, 24FUN, Radio Guerrilla, Cinemagia, anzisoft, Cinemarx, Modernism.ro, Filmreporter, Metropotam, Cinefan, Filmetari, HBO, Apropo.ro, Veiozaarte.ro, Art Act Magazine, Liternet.ro, tilllate.com, hipmag.ro, 121.ro, Studentie.ro, Zoom, Tataia, Raluk.ro
BIEFF e pe facebook, youtube, vimeo, twitter, tumblr, mubi şi pe multe alte canale social media:
https://www.facebook.com/bucharest.expiff
http://www.youtube.com/user/bieffRomânia
http://vimeo.com/bieffRomânia
https://twitter.com/bieff_România
http://bieff.tumblr.com/
http://mubi.com/users/426525