Prometheus, primul SF al lui Ridley Scott de la epocalul său
un-doi cu
Alien (1979) şi
Blade Runner (1982), e o operă de bătrîneţe, cu călcătură apăsată (de VIP, adică
very important picture) şi ambiţii sumative. Nu numai că explică originea creaturii din
Alien şi repune problema
Blade Runner-iană a existenţei sentimentelor la androizi, dar se mai şi ia în piept cu marile întrebări din categoria "ce căutăm noi în universul ăsta?": la fel ca Stanley Kubrick în
2001: A Space Odyssey (şi la fel ca Terrence Malick în
The Tree of Life), Scott începe prin a pune în scenă o variantă a genezei - el şi scenariştii săi optînd pentru un scenariu
à la Erich (
Carele zeilor) von Däniken, cu tot cu obligatoriile trimiteri la mitologia greacă. Grosul acţiunii se desfăşoară însă în 2093, cînd o navă spaţială acostează pe o planetă - punct de plecare al unor posibile semnale din partea presupuşilor noştri creatori (sau "ingineri", cum sînt numiţi în film) extratereştri. Echipajul navei constituie o salată amestecată cît de bine
s-a putut, după criterii de rasă, clasă, gen şi raportare la "marile întrebări": aristocraţia e reprezentată de o corporatistă rece (Charlize Theron); proletariatul - de pilot (un
afro-american) şi de
co-piloţi (dintre care unul e asiatic); intelectualitatea - de cîţiva arheologi, geologi etc., printre care şi o creştină practicantă (Noomi Rapace); alături de corporatistă, aceasta din urmă susţine tradiţia
girl power a seriei
Alien (chiar dacă, tot prin tradiţie, pînă la sfîrşitul filmului ajunge
s-o susţină îmbrăcată numai în desuuri); şi toţi aceştia îi vorbesc de sus androidului David (Michael Fassbender), care combină blonzimea solară (şi ambiguitatea sexuală) a lui Peter O'Toole din
Lawrence of Arabia (referinţa îi aparţine chiar personajului, pe
care-l vedem studiind filmul lui David Lean în timp ce
homo-sapienşii dorm) cu resentimentele de clasă ale valetului malevolent din
The Servant (referinţa îi aparţine actorului, pe care Ridley Scott
l-a îndemnat să studieze jocul lui Dirk Bogarde din filmul lui Joseph Losey). Conflictul dintre progenituri şi zămislitori - pămîntenii şi "inginerii" lor, androidul şi inginerii
lui, corporatista şi decrepitul preşedinte de corporaţie (Guy Pearce) căruia îi reprezintă interesele - e o temă centrală aici. În tradiţia seriei
Alien, dar parcă mai explicit ca niciodată, actul naşterii e asociat cu coşmarul invadării / infestării corpului omenesc de materializări hidoase ale alterităţii - cea mai discutată secvenţă din film (şi singura cu adevărat antologabilă) va rămîne cea a avortului / cezarienei
auto-operat(e) de urgenţă de către un personaj feminin care cu puţin timp mai devreme se plînsese că nu poate avea copii.
Făcînd abstracţie de lumina sumbră în care pune chestiunea dării de viaţă,
Prometheus nu e un film foarte interesant. Tot aşa cum asamblarea personajului David din manierisme de mimică, voce şi gestică, luate din diverse surse (nu numai O'Toole şi Bogarde, ci şi personajul computerului HAL din
2001), nu face din el unul dintre marii androizi ai ecranului (ci doar o prezenţă destul de amuzantă în comparaţie cu restul lumii din acest film), intertextualismul filmului nu produce atît o sumaţie - în sensul de încununare - a tot ce
s-a făcut mai bun pînă la el, cît o serie de note de subsol la textele clasice ale lui Scott
himself, ale lui Kubrick şi ale altora. În tradiţia decorurilor create de H. R. Giger pentru primul
Alien, cavernele
non-naturale de pe planeta pe care pămîntenii îşi caută "inginerii" combină, la o scară maiestuoasă, sugestia de industrial cu sugestia de organic, dar aventurile trăite acolo de personaje -
într-o cameră mortuară păzită (cum ar veni) de cobre extraterestre (ca
într-o aventură
good old-fashioned cu exploratori coloniali) sau sub nori de furtună care nu trebuie
să-i ajungă pînă cînd ajung ei înşişi în adăpostul navei - nu ies din comun, nu sînt mai mult decît ceea
ce-i trebuie unei aventuri SF de vară. Ceea ce bineînţeles că
n-ar fi fost just să i se reproşeze lui Scott, dacă el însuşi
n-ar fi învăluit aventura
într-o ţesătură tematică atît de grea şi vopsită atît de sumbru (originea vieţii etc.),
într-un aer atît de ponderos. În condiţiile astea, e just să i se reproşeze prea multele locuri comune - ca, de pildă, natura motivului secret pentru care miliardarul decrepit finanţează expediţia - sau falsele extensii teologice: angajamentul realizatorilor de a aborda chestiunea credinţei - angajament pe care
şi-l iau în momentul în care atîrnă o cruce la gîtul eroinei - rămîne la nivelul cîtorva declaraţii
de-ale ei şi al deciziei lor de a lăsa nedezlegate unele mistere (deşi nu se ştie dacă fac asta ca să lase loc pentru credinţa ei, pentru un
sequel sau pentru prezumţia de nevinovăţie - acordabilă lor, realizatorilor, de către public - în chestiunea unor găuri scenaristice pe care oricum
n-ar fi ştiut cum să le astupe). Aerul nejustificat de ponderos, "sumbroşenia" pompieristică, nu puteau fi salvate pe
de-a întregul decît prin vizionarism, şi nu doar
printr-o latură de aventură
horror cumsecade.