Trei ore fără un sfert de unde practic absentează genul de momente care sînt de rigoare în dramatizările hollywoodiene ale transformării copilului în adult: momente-lecţie, transformatoare, definitorii pentru caracterul tînărului. Umbrite de ameninţarea sărăciei şi de autoritarismul alcoolizat al substituţilor de tată cu care tinde să-l căptuşească mama sa, copilăria şi adolescenţa lui Mason - exemplare, pînă la un punct (cam pînă cînd îşi descoperă talentul de fotograf), pentru societatea din care face parte, mai exact pentru pătura de mijloc a acesteia, unde mama sa trebuie uneori să se zbată ca să nu alunece cu toţii afară - sînt ferite de alte vătămări şi experienţe-limită. Filmul conţine mici plot-uri episodice - primul tată vitreg dîndu-şi arama pe faţă -, dar Linklater tinde să sară peste momente importante cum ar fi, în cazul acesta, cererea în căsătorie: vedem un bărbat intrînd pentru prima dată în vorbă cu mama lui Mason (ea s-a întors la facultate ca să poată accesa joburi mai bine plătite, el îi e profesor), iar în secvenţa următoare şi-au unit deja familiile (profesorul are şi el doi copii). În cazul următorului bărbat din viaţa ei, nu numai momentul cuplării e sărit printr-o elipsă nemarcată; la fel e tratată şi ieşirea lui din viaţa ei şi a copiilor. Sub aparenţa unei succesiuni de felii de viaţă tăiate la nimereală (nu o dată i se amenajează un spaţiu de desfăşurare, pe durata unei secvenţe, unui personaj care după aceea dispare definitiv), Boyhood e cît se poate de structurat - de la biografia amoroasă a mamei, care prezintă răsturnări (de la ea-studentă şi el-profesor, la ea însăşi profesoară şi cuplată cu un student), pînă la un micro-plot compus din numai două secvenţe, cu un grădinar latino care, sfătuit să facă neapărat o şcoală, reapare mai tîrziu relativ prosper, cu şcoala făcută şi cu un mesaj implicit despre cum America îţi dă o şansă oricine ai fi. Dacă morala acestui episod face filmul suspect de autocomplezenţă politică, aceasta e mai mult decît contrabalansată de ambiguitatea experienţei mamei - ea îşi creşte copiii, supravieţuieşte unor bărbaţi abuzivi şi îşi construieşte o carieră academică, dar la sfîrşit tot se întreabă unde i s-a dus viaţa; de ambiguitatea experienţei tatălui - de la trai de azi pe mîine şi tirade anti-Bush, ajunge la un job în asigurări şi la o viaţă tradiţional-familistă, alături de o femeie ai cărei părinţi îşi cadorisesc nepoţii cu Biblii şi arme; şi de ambiguitatea experienţei lui Mason, care, ca adolescent, şovăie la intrarea în ceea ce percepe drept seria de cutiuţe care i-au fost alocate - membru productiv al societăţii, familist responsabil etc. Clar făcut cu ambiţia de a lua şi pulsul vremurilor în care creşte Mason, Boyhood e însă reţinut cu judecăţile politice, preferînd să îmbrăţişeze whitmanian, deşi discret, ceea ce prezintă drept pluralismul Americii. Dar e în primul rînd angajat în reprezentarea de la firul ierbii a forfotei vieţii de zi cu zi, neîncercînd să diagnosticheze forţele politice şi economice mai largi (Brecht - care se considera tot un realist, deşi nu făcea felii de viaţă - le numea "complexele cauzale ale societăţii") ce modelează traseele personajelor. Foarte simplu în mizanscenă şi în montaj - pe cît de intrepid e Linklater ca experimentator, pe atît e aici de bazic-clasic (plan-contraplan) în privinţele astea -, Boyhood e aproape fără cusur în specia sa de realism.