ʺImagine all the peopleʺ (John Lennon)
"C-aşa-i lumea, trecătoare..." (Lume, lume - Cântec popular românesc)
"Pentru a încheia orice călătorie, trebuie să încheiem un număr infinit de călătorii." (Tasks and Supertasks - James F. Thomson - filozof englez)
"Ce mi se-ntâmplă azi E doar o amintire / A ceea ce de mâine mi se va întâmpla / Ce văd / Nu se petrece decât în mintea mea / Iar ce nu văd / Mă duce / Ca apa În neştire" (Gigi Căciuleanu, LiterNet.ro - Texte & Poeme)
"C-aşa-i lumea, trecătoare..." (Lume, lume - Cântec popular românesc)
"Pentru a încheia orice călătorie, trebuie să încheiem un număr infinit de călătorii." (Tasks and Supertasks - James F. Thomson - filozof englez)
"Ce mi se-ntâmplă azi E doar o amintire / A ceea ce de mâine mi se va întâmpla / Ce văd / Nu se petrece decât în mintea mea / Iar ce nu văd / Mă duce / Ca apa În neştire" (Gigi Căciuleanu, LiterNet.ro - Texte & Poeme)
Opera Naţională Română Iaşi vă invită la un spectacol de teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu - Imagine All the People. Reprezentaţia va avea loc în premieră naţională la Iaşi pe 14 februarie 2015, de la ora 18.30, în Sala Mare a Teatrului Naţional Iaşi.
Gigi Căciuleanu despre spectacol
În acest spectacol mi-am imaginat un grup de oameni, un eşantion de societate umană în acţiune. Şi care altă artă dacă nu cea a mişcării, a dansului, ar fi aptă să pună împreună aceşti "atomi ai societăţii" spre a da viaţă unui moment de "fizică socială"... şi de alchimie de grup?
Oricare adunare umană, schematizând, putem spune că este formată din trei "module": Individ, Cuplu, Grup.
Ca şi în cazul organizării materiei vii în Atom, Moleculă, Ţesut organic, o grupare de oameni reprezintă un organism complex alcătuit din elemente simple: indivizi, cupluri, grupuri mai mici sau mai mari. Fiecare cu o proprie dinamică, psihologie, poezie şi finalmente, filozofie. Şi o combinaţie la infinit între acestea: Individul faţă de Grup şi viceversa. Cuplul faţă de Individ şi viceversa. Cuplul faţă de Grup şi viceversa.
Este tot atât de adevărat pentru nişte persoane reunite, spre exemplu, într-un autobuz, pe stradă sau într-o încăpere. Este valabil deci, şi pentru o trupă de teatru sau de dans.
Sub forma unor formule de tipul:
Individul = Eu, Tu (Ego / Omul singur/ Detaşarea de ceilalţi / Drum solitar...)
Cuplul = Ea El. (Perechea / Drum în doi / Îndrăgostire, dar şi Dez-Îndrăgostire / Întâlnire (sau separare) întâmplătoare sau provocată, momentană sau durabilă, a două persoane...)
Grupul = Noi, Voi, Ei (Integrarea într-o comunitate / Trăire a unui acelaşi elan / O aventură comună...)
Toate acestea pentru o bucată de drum şi într-un interval de timp dat. Ca în cazul acestui spectacol "spus" într-un limbaj care-mi este propriu. Cu felul meu personal de a vedea, de a gândi şi de "face" dans. Idei organizate sub forma unui spectacol de teatru coregrafic. În care cele mai mici detalii sunt tot atât de importante ca şi marile explozii de energie. Energie de grup în care se conjugă ca într-o orchestraţie cât se poate de minuţioasă energiile fiecăruia dintre cei de pe scenă. Adresându-se nu numai ochiului, ci şi gândirii şi, până la urmă, sper, şi inimii spectatorului. Mi-aş permite să-l invit pe acesta nu numai să privească sau să judece spectacolul, ci să participe cu imaginaţia la "soarta" fiecăruia din oamenii de pe scenă... Imagine All the People - precum ne îndeamnă atât de frumos John Lennon...
Gigi Căciuleanu despre Teatrul-Coregrafic
Teatrul-Coregrafic reprezintă un gen, un stil care îmi sunt proprii. Elaborate, ambele, în mai mult de patru decenii de parcurs artistic pe diferite meridiane ale lumii.
Spre deosebire de dance-theater, în care se folosesc tehnici de compoziţie proprii regiei teatrale, Teatrul-Coregrafic poate fi considerat o piesă de teatru concepută de la bun început ca o coregrafie. Compusă în limbajul mişcării de dans.
Dacă un creator de dance-theater îi solicită pe dansatori ca pe nişte actori, Teatrul-Coregrafic le cere actorilor să devină dansatori. Iar în cazul, frecvent, în care interpreţii ar fi la bază dansatori profesionişti, le propun acestora să gândească partitura coregrafică mai întâi ca actori pentru ca apoi să acţioneze ca dansatori, la cel mai înalt nivel. Teatrul coregrafic propune cât mai multe posibilităţi de lectură structurate pe 4 planuri: dinamic, poetic, psihologic, filozofic.
Se poate spune că dacă dance-theater-ul se înrudeşte mai mult cu dramaturgia teatrală, Teatrul-Coregrafic marca Gigi Căciuleanu, cu a sa voită a-temporalitate, se plasează între poezie şi matematică. Cu caracteristicile amândurora. Construit pe ideea structurii (cea a compoziţiei) aflate în spatele nebuniei (cea a libertăţii creatoare). Şi a "nebuniei" ca generator al structurii.
Dat fiind că Teatrul-Coregrafic foloseşte limbajul dansului, am inventat pentru acest nou tip de interpreţi o nouă denumire; cea de DansActori.
Muzica spectacolului Imagine All The People (montaj muzical de Gigi Căciuleanu)
Un colaj muzical sub forma unui puzzle alcătuit din frânturi de fraze muzicale provenind din orizonturi cât se poate de diferite: de la John Lennon la Frédéric Chopin, de la muzica folk rusească la cea italiană, de la un moment de musical anglo-saxon la vocea Mariei Tănase; de la Janis Joplin la Piazzolla sau de la un canto flamenco la un vals din Valparaiso. Un patchwork de ilustraţii sonore mergând de la cântul de amor al balenelor înregistrat în străfundurile oceanului până la cel al greierilor într-o noapte de vară, de la faimosul şlagăr francez Les feuilles mortes la tot atât de faimoasa arie a lui Figaro din opera lui Rossini, de la un fel de "drâmbă" dintr-o insulă din Pacific la un concert pentru vioară de Bach, de la o solitară ghitară bretonă la Requiemul lui Mozart...
Toate acestea organizate într-un tot unitar în jurul ideii că oriunde am trăi sau am fi fost născuţi, noi, oamenii - locuitorii planetei Pământ, suntem fiinţe pe cât de unice, pe atât de universale.
Despre teatrul coregrafic al lui Gigi Căciuleanu
"Le Roumain Caciuleanu, lauréat à deux reprises du concours de jeunes chorégraphes à Cologne... voit le monde sous un angle un peu différent. ... sa drôlerie et son humour sont aussi absurdes que chez Ionesco dont il partage l'origine.... Sa chorégraphie danse comme sur un sol troué - à la différence de Pina Bausch qui semble préoccupée par la seule exploration des trous, Caciuleanu danse autour avec une assurance de noctambule..." (Horst Koegler, Stuttgarter Zeitung 22/12/1972, Traduction - Annette Orphal)
"Este ceva mult mai profund în creaţia lui Gigi Căciuleanu, o fenomenologie dublând fenomenalitatea spectacolului de dans, pornind de la cuvânt şi mathesis. O generare, o creaţie cu mult mai profundă decât poiesis-ul transartistic (poezie, muzică, mişcare) însuşi. O cuplare la vechile tradiţii, o alchimie şi o traversare a distanţelor între suflet şi corp, dar e mai mult decât atât."
"... un fel de împuternicire a oricărui privitor de a vedea limpede o esenţă, o energie. Fiecare creaţie lucrează asemenea unui telescop atomic pentru studierea spaţiului."
"... când privesc o premieră Căciuleanu, trag cu ochiul la ceilalţi din sală şi văd un fel de transă. Aşadar, un mister. Îmi amintesc consideraţiile profesorului Luis Merino, (Decanul Facultăţii de Arte a Universităţii din Chile) care vorbea despre arta sa ca despre o nouă Renaştere. Aş zice că fiecare dintre spectacolele recente deschid - trasează aceste orizonturi." (Ana-Maria Munteanu - International Journal of Cross-cultural Studies and Environmental Communication, Romania, 15/08/2014)
Cuvântul producătorului: Valerian Mareş, Preşedintele Fundaţiei ART PRODUCTION / Bucureşti / România
"Teatrul-Coregrafic al lui Gigi Căciuleanu. Reînnoire & deschidere de noi orizonturi"
Nu numai originalitatea, dar şi unicitatea acestui atipic demers artistic funcţionează pe ideea reînnoirii. O reînnoire în profunzime, fără inutilă ostentaţie sau vană provocare, operând pe mai multe planuri:
Realizarea unui nou tip de spectacol; un demers coregrafic menit să descopere sensuri şi calităţi noi adâncindu-le pe cele existente;
Apariţia unui tip nou de artist: DansActorul. Un pas înainte faţă de arta dansului, dar şi faţă de cea a actorului. Un artist capabil să-şi îmbogăţească capacităţile artistice iniţiale printr-o altă formă artistică, pentru a prezenta publicului o interpretare / creaţie cu atât mai profunda şi mai plină de înţelesuri.
Crearea unui nou public. Un public constituit din persoane sensibile la aceleaşi modalităţi de percepţie a lumii de astăzi şi cu acelaşi mod de exprimare prin mişcare, dar şi prin vorbă.
Apariţia unui tip nou de artist: DansActorul. Un pas înainte faţă de arta dansului, dar şi faţă de cea a actorului. Un artist capabil să-şi îmbogăţească capacităţile artistice iniţiale printr-o altă formă artistică, pentru a prezenta publicului o interpretare / creaţie cu atât mai profunda şi mai plină de înţelesuri.
Crearea unui nou public. Un public constituit din persoane sensibile la aceleaşi modalităţi de percepţie a lumii de astăzi şi cu acelaşi mod de exprimare prin mişcare, dar şi prin vorbă.
Cu Teatrul-Coregrafic marca Gigi Căciuleanu se poate spune că se inventează şi o nouă "muză"... Pe lângă aceasta, Teatrul-Coregafic prezintă şi un nou fel de a trata muzica. Nu numai dansând pe ea sau cu ea, ci aducând-o în scenă ca pe un partener de scenă al DansActorului."