Festivalul de film documentar Bucureşti Docuart Fest şi-a încheiat etapa de preselecţie a producţiilor ce urmează să fie proiectate la cea de-a 4-a ediţie programată în această toamnă, în perioada 30 septembrie - 4 octombrie 2015 la Cinemateca Eforie şi Cinema Muzeul Ţăranului.
Această primă selecţie a filmelor a fost realizată de o comisie formată din criticii de film Anca Grădinariu, Florin Barbu şi Mihai Fulger. Mai mult de 60 de documentare au fost înscrise în cadrul festivalului, în cele 3 secţiuni existente. În cele din urmă, membrii au selectat 8 producţii pentru categoria studenţească, 12 pentru cea principală şi 6 pentru cea dedicată documentarului de televiziune. Aceasta din urmă este o categorie nou introdusă odată cu ediţia din 2015. Cel de-al doilea juriu format din specialişti ai cinematografiei autohtone va desemna în cea de-a doua rundă câştigătorii Bucureşti Docuart Fest din perioada 30 septembrie - 4 octombrie 2015.
Recunosc că am fost puţin speriată de numărul mare de înscrieri, dar munca de selecţie a fost o plăcere şi, din nou, o continuă revelaţie. În 2015 calitatea documentarelor s-a dovedit a fi atât de mare, încât au rămas pe dinafară producţii remarcabile care, într-un an mai sărac, ar fi intrat. M-a bucurat şi diversitatea lor: documentarelor social-observaţionale li s-au adăugat cele investigative, etnografice, biografice, istorice, etc. Unele m-au oripilat şi revoltat, altele m-au captivat sau m-au emoţionat până la lacrimi. Pentru un gen considerat odinioară ruda săracă a ficţiunii, documentarul românesc e, în acest moment, suprinzător de bogat, spune Anca Grădinariu.
Din rândul creaţiilor studenţeşti, vor putea fi urmărite în cadrul festivalului filmele: Roboţelul de Aur (R.: Mihai Dragolea, Radu Mocanu), Dincolo (R.: Răzvan Chirilă), Mohamed Tomescu (R.: Olesya Bortnyak), Brudina (R.: Dragoş-Mihai Hanciu), Româneşti (R.: Artur Boruzs), Fiul soarelui (R.: Marieta - Denisa Manolache), Fotografiile rămân (R.: Raluca Vlad) şi Will Fred (R.: Józsa Levente).
La secţiunea principală vor fi proiectate producţiile: Paşaport de Germania (R.: Răzvan Georgescu), Toto şi surorile lui (R.: Alexander Nanau), Omul negru (R.: Alexandru Tudora), Aliyah DaDa (R.: Oana Giurgiu), Meserie naturală (R.: Florin Andreescu), Reţeaua (R.: Claudiu Mitcu), Staţia #15033 (R.: Iulia Matei), Himmelverbot / Afară (R.: Andrei Schwartz), Noi în anul 2000 (R.: Tedy Necula), 7 cuvinte (R.: Negoiţă Andrei), Omul pasăre (R.: Alexandru Mavrodineanu, Mihai Grecea) şi, de asemenea, Te iubesc, Ion şi Doina (R.: Leontina Vatamanu).
În cele din urmă, categoria dedicată documentarelor de televiziune îşi va face debutul cu titluri ca: Căluşarii din Bârla (R.: Adriana Oprea), Cum arată insolvenţa la români (R.: Răzvan Butaru), Televiziunea la zidul revoluţiei (R.: Cornel Mihalache), Şi Dumnezeu a creat bărbatul (R.: Diana Deleanu), 1990 - între "golani" şi "criptocomunişti" (R.: Liviu Tofan) şi Întunericul care doboară popicele (R.: Cosmin Tomoroga).
După trei ani în care am văzut toate filmele înscrise în festival, pot spune că documentarul românesc are un viitor frumos. Aştept cu nerăbdare ca mai mulţi studenţi şi absolvenţi ai unor facultăţi de specialitate din Bucureşti sau Cluj, prezenţi deja cu filme în programul Docuart Fest, să facă pasul către competiţia principală, aşa cum a făcut-o Iulia Matei la această ediţie. Salut introducerea unei secţiuni competiţionale pentru documentarele de televiziune, producţii care sunt foarte rar analizate competent, fără prejudecăţi", spune Mihai Fulger, critic de film.
În ediţia 2015 a festivalului, secţiunea "Documentar de televiziune" nu este singurul element de noutate, organizatorii anunţând numeroase surprize care se alătură obişnuitelor discuţii interactive de tip Q&A, sesiunilor de master class şi programului cultural încărcat. De altfel, festivalul a cumulat până în prezent 90 de filme documentar proiectate în colaborări cu peste 60 de regizori, studenţi şi profesionişti, participanţi la sesiunile de întrebări şi răspunsuri.
Ca de fiecare dată în ultimii 4 ani, eu şi colegii mei am ales o combinaţie convingatoare, zic eu, de filme consacrate deja (Toto şi surorile lui, Reţeaua, Paşaport de Germania), condimentate cu noi nume, promiţatoare, mai ales din secţunea studentească. Temele variate şi mijloacele artistice pe care regizorii le-au folosit mă fac să fiu mulţumit şi încrezător în destinul genului ăsta cinematografic care, să fim sinceri, e destul de vitregit în general. Pe scurt, nu rataţi nicio proiecţie, niciun film şi nicio întâlnire cu invitaţii din festival. Toată admiraţia şi susţinerea pentru ce se întâmplă de câţiva ani la Docuart, este recomandarea lui Florin Barbu.
Ediţia din acest an este susţinută de Uniunea Cineaştilor din România (UCIN) şi Muzeul Ţăranului Român (MŢR).
Docuart este o organizaţie culturală care îşi propune promovarea şi revigorarea producţiei de filme documentare româneşti prin intermediul unor iniţiative precum Festivalul Bucureşti Docuart Fest, Caravana Docuart, Proiecţiile Docuart sau Premierele Docuart.