februarie 2016
L'Om DAdA
Unul dintre cei mai cunoscuţi artişti români pe plan mondial, coregraful Gigi Căciuleanu pregăteşte o nouă premieră: l'Om DAdA, spectacol de teatru coregrafic care va fi prezentat la sala Atelier a Teatrului Naţional Bucureşti pe 11, 12 şi 13 martie 2016.

În 2016, se comemorează 120 de ani de la naşterea, pe 16 aprilie 1896, a celui care, la vîrsta de 20 de ani, a născocit dadaismul universal, revoluţionînd astfel arta modernă: Tristan Tzara. În 2016, dadaismul împlineşte 100 de ani.

"Este un spectacol despre fiecare dintre noi şi nu un demers intelectualist. Toţi suntem dadaişti, defragmentăm, aruncăm ceva din noi pe scenă şi în viaţă. Se va numi l'Om DAdA, pentru că am vrut să aduc alături "om" în limba română, cu "dada", care face parte din universal. Am pornit de la textul lui Tristan Tzara, L`homme approximatif, pe care l-am redescoperit după atâta vreme. E un text care mi se pare superb de poetic, deloc absurd, frumos, CUVÂNT TĂIAT, stufos, plin de semnificaţii, foarte actual chiar şi după 100 de ani. Omul aproximativ (nimic nu este mai aproximativ decât fiinţa umană!) este de fapt, în spectacol, personajul omului cât se poate de ne-aproximativ, de precis, care trebuie să fie clovnul, actorul şi dansatorul. Într-un cuvânt DansActorul. Sper sa fie în primul rând un spectacol al zilelor noastre. Aş putea considera l'Om DAdA ca pe o continuare a acelui discurs al demagogului interpretat de Lari în D'ale noastre. Discurs al lui Caţavencu dezmembrat de mine, redus doar la vocale şi două consoane şuierătoare, ceea ce a constituit deja, de fapt, un fel de acţiune dadaistă. Astfel, voi continua cu Lari Giorgescu în l'Om DAdA, ceea ce am început în D'ale noastre, unde l-am celebrat cu toată dragostea pe pre-dadaistul Caragiale (să mă ierte puriştii!)" a declarat Gigi Căciuleanu, într-o conferinţă de presă organizată vineri, 5 februarie 2016, la Teatrul Naţional Bucureşti (TNB).

 

Traducerea textelor din limba franceză a fost realizată de Ion Pop. Spectacolul l'Om DAdA este produs de Teatrul Naţional Bucureşti, Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală "Ion Sava", "Gigi Căciuleanu Romania Dance Company" şi Fundaţia Art Production.

... ce poate fi mai aproximativ decît omul decît fiinţa umană... decît destinul său... destinurile sale...
... omul aruncat în lume la întîmplare... prins în pînza de păianjen a incertitudinilor planetare... a geografiei... a geografiilor... a istoriei... a istoriilor...
... poate doar mişcarea-mişcările... gestul-gesturile, fibrele corpului... imperceptibilele schimbări în muşchii feţei... trecere de nori pe ecranul existenţei... să-l mai scoată pe om din aproximaţie... să încerce să-i descifreze incerta şi fragila fiinţă...
dar la ce bun?... de ce să nu-i lăsăm omului privilegiul de a-şi dansa viaţa cu incertitudinea... incertitudinile... sale... 
(Gigi Căciuleanu)

"Dada a apărut ca o revoltă faţă de absurdul cruzimii, al războiului, al comunismului în fază embrionară, ca o negare a logicii. O revoltă care n-a dus, însă, la distrugere ci, fără să ofere direcţii precise, a deschis calea către "Omul Aproximativ", incert. Orice încercare de aranjare a lumii între linii bine conturate a condus la dezastre, şi atunci de ce să nu-i lăsăm omului privilegiul de a-şi dansa viaţa cu incertitudinile sale, în felul său "dada", cat se poate de constructiv? Îi mulţumesc domnului Caramitru care a spus "da, da", imediat ce am propus acest proiect", a adăugat coregraful. 2016 este un an plin de semnificaţii, marcând naţionalul neaoş în universal, revolta românească ancestrală sublimată într-un curent estetic centenar şi o matematică a aproximării, definită de Tristan Tzara, pe axa Moineşti-Zürich, în congruenţă cu Paris-Bucureştiul lui Gigi Căciuleanu.

 

2016 nu e doar anul dadaismului, ci şi anul Marelui Will. Ion Caramitru, director al Teatrului Naţional Ion Luca Caragiale din Bucureşti, desemnat Ambasador Cultural Shakespeare în România de către Consiliul Britanic la Bucureşti şi Ambasada Marii Britanii, în cadrul programului Shakespeare lives, a anunţat în aceeaşi conferinţă de presă că, la sugestia criticilor şi la cererea publicului, TNB intenţionează să preia spectacolul Folia, Shakespeare & Co., realizat de Gigi Căciuleanu Romania Dance Company şi jucat până acum, itinerant, în câteva săli din Bucureşti şi străinătate.

l'Om DAdA
un spectacol de Gigi Căciuleanu (Teatru coregrafic)
Texte: Tristan Tzara - extrase / Traducerea în limba română: Ion Pop
Cu: Gigi Căciuleanu şi Lari Giorgescu
Regia, coregrafia, costume, concepţia spaţială şi coloana sonoră: Gigi Căciuleanu
Asistenţă coregrafie: Lelia Marcu Vladu // Lighting Designer: Cristian Petru Simon
Muzica: extrase din volumul Muzici pentru Tristan Tzara - 21 compozitori contemporani la întâlnire cu dada, lucrări semnate de Myriam Marbe, Aurel Stroe, Octavian Nemescu, Cornel Ţăranu, Tiberiu Olah, Anatol Vieru, Felicia Donceanu, Adrian Pop, etc.
Spectacolul este produs de: Teatrul Naţional Bucureşti, Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală "Ion Sava", "Gigi Căciuleanu Romania Dance Company" şi Fundaţia Art Production
Sponsor al Gigi Caciuleanu Romania Dance Company - JTI.

Gigi Căciuleanu Romania Dance Company a fost înfiinţată cu sprijinul JTI, corporaţie care s-a remarcat de-a lungul anilor prin susţinerea predilectă a dansului contemporan. Întâlnirile JTI, eveniment definitoriu pentru identitatea companiei, organizat anual începând din 2000, reprezintă un reper al calităţii pentru iubitorii acestei arte. De mai bine de 20 de ani, JTI sponsorizează, în România, unele dintre cele mai importante evenimente culturale: Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, TIFF, Festivalul de film Comedy Cluj, turneele naţionale Pianul Călător, Flautul de Aur, Duelul Viorilor etc.
De: Tristan Tzara Regia: Gigi Căciuleanu Cu: Gigi Căciuleanu, Lari Giorgescu

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus