La recepţia de la Casa Raţiu, organizată sub patronajul doamnei Pamela şi a domnului Indrei Raţiu, cele mai exotice personaje din Turda, conducătorii activităţilor Centrului Raţiu pentru Democraţie, a avut loc un insolit one-woman show cu Mihaela Ursan, componentă a trupei Teatrului ReACT din Cluj-Napoca. În curtea interioară a casei, ridicată de Augustin Raţiu, primul prefect român al Prefecturii Turda, apoi primar, amenajată festiv cu acest prilej, între statuile emblematice reprezentându-i pe Augustin Raţiu şi Ion Raţiu, fiul lui, într-un fel de dialog peste timp, s-a desfăşurat actul teatral Destin de femeie, după texte din Adrian Păunescu, Petronela Rotar şi Ion Druţă. Un monolog eseistic despre condiţia femeii în actualitate, rostit sensibil şi nuanţat de Mihaela Ursan în spatele unor panouri transparente sau în faţa lor, după necesitatea conotaţiilor discursului. Regia semnată de Alex Teodorescu a avut în vedere să evidenţieze rolul fals protector al acestor panouri puse în relaţie cu feminitatea şi luciditatea eroinei, etalon al fragilităţii acesteia într-o lume a bărbaţilor. Accentele agresiv feministe ale monodramei au fost atenuate de rostirea comprehensivă al interpretei. Adevăruri dure şi subtile strategii ale convieţuirii în cuplu au fost servite la rece, direct, fără fasoane, eroina făcându-şi din claritatea gândirii un scut împotriva vulnerabilităţii sale. Totuşi nu este un discurs excesiv cerebral, deşi alunecă pe alocuri în sentenţiozităţi ironice, răutăcioase, chiar acide, şi asta pentru că farmecul şi delicateţea actriţei îmbracă în fin retorism asperităţile ideilor, redundanţa lor şi invită la reflecţie. Actriţa ştie să schimbe registrul vocal ori de câte ori se modifică unghiul de abordare din problematica temei. Nu întotdeauna e la fel de convingătoare însă când iese din suflul obişnuit de emisie al frazelor. Poate şi colajul de texte nu-i vine în ajutor. Actriţa se dovedeşte stăpână pe fluidizarea discursului în tempo grav, nivel care-i dă notorietate, prestanţă şi o anume graţie în redarea ideilor de emancipare liber consimţită pe plan social.
Descopăr în arborele genealogic al Familiei Raţiu o precursoare a mişcării feministe din Transilvania: Emilia Raţiu, a doua soţie a lui Ioan Raţiu, memorandistul, fondatorul Partidului Naţional Român din Transilvania. Este o întâmplare ca acest discurs despre feminitate şi libertate opţională să fie găzduit într-un spaţiu cultural pe unde s-au perindat corifeii mişcării pentru democraţie de pe plaiuri transilvane?