octombrie 2017
Platforma Internaţională de Teatru Bucureşti, 2017
ARPAS - Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului are deosebita plăcere de a vă invita în perioada 12 - 15 octombrie 2017 la cea de a patra ediţie a Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti, eveniment ce se va desfăşura la ARCUB-Gabroveni şi Point Art Hub.

Platforma Internaţională de Teatru Bucureşti are în 2017 tema Europa? şi prezintă spectacole care transpun în limbaj teatral întrebările pe care ţi le-ai pus şi tu, precum şi unele noi, la care poate nu te-ai gândit încă. Prin spectacole cărora nu le lipseşte nici umorul, nici empatia, nici suspansul, urmate de discuţii deschise, libere, informale, cu artiştii care le-au creat, PITB #4 propune un brainstorming în urma căruia spectatorii se vor simţi mai puternici graţie solidarităţii umane. Şi noi ne-am gândit să plecăm din ţară, şi noi avem îndoieli că în aceşti 10 ani am devenit cu adevărat o ţară europeană, şi noi ne întrebăm ce mai înseamnă, în fond, Europa? De ce să nu ne întrebăm şi să încercăm să răspundem împreună?

Platforma Internaţională de Teatru Bucureşti #4 este produsă de Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului, cu sprijinul Institutului Francez, al AFCN şi al UNITER. PITB #4 este un eveniment realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Bucureşti prin ARCUB - Centrul de Proiecte Culturale. Curatoarea Platformei este încă de la prima ediţie din 2014 criticul de teatru Cristina Modreanu.

PROGRAMUL EVENIMENTULUI

Joi, 12 octombrie 2017 / ora 19:00 / ARCUB-Gabroveni, Sala Mare
Căpcăuni de Yan Verburgh / regia Eugen Jebeleanu (FR) + artist talk
text: Yann Verburgh/regie: Eugen Jebeleanu/scenografie: Velica Panduru/ muzică: Rémi Billardon/ regie tehnică: Nina Tanné
Cu: Radouan Leflahi, Ugo Leonard, Clemence Laboureau, Claire Puygrenier, Yan Verburgh.


Căpcăuni propune un voiaj în inima homofobiei într-un moment în care şi o parte din opinia publică din România se aliniază la această tendinţă tot mai prezentă în unele ţări europene, pe fondul obţinerii mai multor drepturi de către diferitele minorităţi. Din Franţa în Rusia şi din Uganda până în Iran - trecând prin Bulgaria, Africa de Sud, Camerun, Grecia, Brazilia, România, Coreea de Sud şi Ţările de jos - acest text se referă la un tip de discriminare care exclude socialmente, care omoară direct sau indirect, care există sub toate formele şi ale cărei forme provoacă durere şi suferinţă.
Spectacolul Căpcăuni marchează debutul companiei cu acelaşi nume creată de Yann Verburgh şi Eugen Jebeleanu în urma unei serii de colaborări de succes româno-franceze.

Joi, 12 octombrie 2017 / ora 21:00 / ARCUB-Gabroveni, Sala Studio
Vineri, 13 octombrie 2017 / ora 21:00 / ARCUB-Gabroveni, Sala Studio
(+artist talk)
ROVEGAN
/ scris şi regizat de Catinca Drăgănescu (RO)
Distribuţia: Mihaela Teleoacă, Silvana Negruţiu, Valentina Zaharia
Muzica: Alexei Ţurcan
Video şi documentare: Alexandra Dincă, Vlad Bîrdu, Ionuţ Popescu
Text şi regie: Catinca Drăgănescu


Inspirat de cartea Lilianei Nechita Cireşe amare şi realizat în urma unei ample documentării desfăşurate în localităţi din judeţul Vaslui, ROVEGAN explorează fenomenul migraţiei motivate de sărăcie dinspre Europa de Est spre Occident. Urmând traseul unui basm contemporan, spectacolul ficţionalizează experienţa unor mame nevoite să plece la muncă în Italia şi interoghează asupra efectelor unei astfel de dislocări în plan personal şi social. ROVEGAN ia forma unui storytelling colectiv. Este un spectacol care îmbină sunetul cu cuvântul şi ficţionalul cu documentarul pentru a crea spectatorului o incursiune în măruntaiele sistemului capitalist prin intermediul acestui cor al mamelor de pretutindeni.
O producţie Asociaţia ARENA şi Centrul de Teatru Educaţional REPLIKA

Vineri, 13 octombrie 2017 / ora 19:00 / ARCUB-Gabroveni, Sala Mare
Exit
/ bazat pe improvizaţie, regizat de Schilling Árpád (HUN/RO/SE)
Cu: Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Csata Zsolt, Éder Enikő, Mátrai Lukács Sándor, Tokai Andrea, Vass Richárd, Andrei Elek, Carmen Vlaga-Bogdan, Ninoslav Đorđević, Branislav Jerković, Dragana Šuša
regia: Schilling Árpád
scris pe baza improvizaţiilor de: Schilling Árpád, Láng Annamária
dramaturgia: Bíró Bence


Undeva în Marea Britanie câţiva migranţi economici sunt închişi în clădirea unui teatru dezafectat. Au sosit din diverse ţări din Europa de Est: vor şi să iasă de acolo şi să intre undeva. Cei de afară le-au promis că totul se va rezolva şi le-au spus că tot ce trebuie să facă este să aştepte. Analizăm această aşteptare care pare că nu are sfârşit pe parcursul a şapte scene. Această situaţie de laborator este complet potrivită pentru autoexaminare. Este despre noi, cei din Est, cei din Balcani: imigranţii care emigrează. Ce credem despre reflexele şi obiceiurile noastre, despre tiparele noastre de comportament moştenit sau dobândit, despre lipsa noastră de încredere, prejudecăţile, temerile şi dorinţele noastre?
Producător: Teatrul Maghiar de Stat "Csiki Gergely". Coproducţie cu Teatrul Clasic Ioan Slavici din Arad şi Teatrul Naţional din Sombor

Sâmbătă, 14 octombrie 2017 / ora 12:00 / ARCUB-Gabroveni
Dezbatere: Cât de european e teatrul românesc de azi?

Unul dintre lucrurile pe care mizăm să ne conecteze cu Europa şi cu restul lumii sunt artiştii. În anii 90 spectacolele produse în România făceau turnee şi se jucau în alte ţări, însă numărul acestor turnee a scăzut în ultima decadă, paradoxal, după intrarea României în UE. O nouă generaţie de artişti circulă însă în lume şi colaborează cu artişti străini, devenind creatori internaţionali. Prin ei teatrul românesc redevine european şi internaţional - dar cât de european este, el, în fapt, dacă ţinem cont de tematică şi de esteticile propuse?
Participă: Irina Wolf (Austria), Mirella Patureau (Franţa), Dieter Topp (Germania), Eugen Jebeleanu (România-Franţa), Catinca Drăgănescu (România), Ana Mărgineanu (SUA-România), Velica Panduru (România-Franţa), Balazs Attilla (România-Ungaria). Moderatoare: Cristina Modreanu.

Sâmbătă, 14 octombrie 2017 / ora 19:00 / ARCUB-Gabroveni, Sala Mare
România 100
- poveşti adevărate spuse pe viu (eveniment de lansare)
Proiectul România 100. Poveşti adevărate spuse pe viu îşi propune să arhiveze poveşti ale oamenilor obişnuiţi din România, spuse live chiar de ei, şi capabile să-i inspire şi pe alţii. La România 100, oameni din toate categoriile sociale, etnice, de vârstă şi de gen care trăiesc în România povestesc live o întâmplare care le-a schimbat viaţa. Fiecare poveste e adevărată şi fiecare voce care o spune este autentică, deci spectacolele se plasează între documentar şi teatru. Rezultă o imagine a României, aşa cum arată ea astăzi, după 100 de ani de existenţă. Un puzzle complex, profund emoţionant, capabil să-i inspire şi pe alţii, o arhivă vie. Arta povestirii redevine instrument de cunoaştere şi de învăţare a toleranţei.
Concept şi curatoriere: Cristina Modreanu/Echipă: Florentina Bratfanof (casting), Maria Drăghici (video), Peter Kerek (regie), Paul Dunca (MC), Ioana Gonţea (asistentă de producţie), Adi Bulboacă (foto).
Proiectul România 100 este produs de Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului, în parteneriat cu Teatrul Naţional Radiofonic. România 100 este un proiect cultural finanţat în cadrul Programului cultural Bucureşti Oraş participativ.

Duminică, 15 octombrie 2017 / ora 16:00 / OTA
Acum o vezi, acum nu
/ proiecţie de film experimental în prezenţa distribuţiei
Cunoscutul regizor şi autor de texte dramatico-filosofice Richard Foreman, o legendă a teatrului american, a început să facă filme experimentale ca să fugă de teatru în care i se părea că nu mai are nimic nou de spus. Au rezultat eseuri vizuale extrem de poetice, bazate pe filmări realizate în diferite spaţii culturale, cu actori şi non-actori locali.
În 2008 Richard Foreman a fost invitat să ţină un workshop şi o prezentare în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Nouă ani mai târziu PITB #4 prezintă filmul Acum o vezi, acum nu, având în distribuţie actorii români cu care Richard Foreman a lucrat în 2008.

Duminică, 15 octombrie 2017 / ora 20:00 / POINT Art Hub
Bun de export + artist talk (RO) de Alex Tocilescu
Cu: Crina Ene, Silvana Negruţiu, Costin Dogioiu, Alexandru Zob/ Rolando Matsangos
Scenografia: Omid Ghannadi
Regia: Catinca Drăgănescu


Bun de export este produsul unui proces colaborativ de lucru şi al unei ample documentări despre migraţie. Textul are o componentă autobiografică, urmărind povestea a trei generaţii ale familiei Tocilescu şi o componentă documentară extrasă din poveştile colectate de-a lungul procesului. Construit ca un exerciţiu de storytelling, spectacolul investighează felul în care migraţia s-a insinuat în vieţile tinerilor adulţi de azi şi dezbate cu mult umor dilemele apărute odată cu normalizarea acesteia.
Bun de export este coprodus de ARENA şi POINT Art Hub şi este al doilea spectacol al Platformei de teatru şi dezbatere GO WEST.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus