Realitatea Românească / aprilie 2003
Quo Vadis
Quo Vadis
**1/2* (pentru că oferă spectatorului doritor şansa de a vedea un film european, ecranizarea unui roman celebru, făcută într-o modalitate pe care Hollywood-ul a uitat-o, dacă a cunoscut-o vreodată)

The 25th Hour
*** (pentru că este un film interesant, care, dacă îi acorzi timpul şi răbdarea necesară, te va răsplăti până la final cu concluzii interesante, deşi, poate, nu exact cele pe care le-aţi dori de la un divertisment de weekend)
Greu de convins spectatorul român să meargă la cinematograf pentru a vedea premierele acestei săptămîni! În afară de cinefilii înrăiţi şi de amatorii nostalgici de cinema european, probabil că cei care vor merge la film în aceste zile vor prefera să prindă filme mai vechi, care le-au scăpat atunci când au avut premiera.

Cele două filme prezentate mai jos vin de pe continente diferite, se petrec în epoci diferite şi au maniere de filmare diferite. Asta nu înseamnă că ele nu pot plăcea aceloraşi persoane.

Un alt fel de gladiator

Despre subiectul filmului Quo Vadis nu trebuie povestit prea mult, o iniţiativă inexplicabilă a plasat romanul lui Henryk Sienkiewicz pe lista lecturilor suplimentare obligatorii pentru clasa a şaptea timp de mulţi ani, aşa că majoritatea adulţilor, de bine de rău, ştiu povestea iubirii dintre Marcus şi Lygia, pe fundalul Romei lui Nero. Romanul, care practic i-a adus lui Henryk Sienkiewicz premiul Nobel pentru literatură, este stufos şi fascinant în acelaşi timp. Filmul lui Jerzy Kawalerowicz lung, impresionant şi prea puţin pe gustul publicului care se înghesuise, cu un an înainte, la Gladiatorul. Imaginea filmului seamănă mai tare cu ceea ce ne obişnuise cinematografia europeană în anii ’60 şi ’70. Dacă Gladiatorul era plin de culoare şi viaţă, Quo Vadis este static şi plin de poezie. Dialogurile iau locul confruntărilor directe, iar decorurile se văd prea puţin în spatele unor prim-planuri neguroase. Bugetul filmului, de 16 milioane de dolari, reprezintă un record pentru o producţie poloneză (şi est-europeană), dar el păleşte în faţa bugetului filmului cu care e cel mai des comparat, Gladiatorul, care a fost de zece ori mai mare. În cele din urmă se poate spune că Quo Vadis va împărţi spectatorii în două categorii distincte: cei care vor considera că, deşi nu este o capodoperă, reprezintă un exemplu remarcabil de stil cinematografic şi este, până la urmă, o poveste fascinantă, interpretată de actori talentaţi; şi cei care vor considera că este lung, plicticos şi întunecat, fără a da vreo şansă istoriei spuse în el. Poate că e bine să încercaţi să aflaţi din ce categorie faceţi parte înainte de a pleca la cinematograf.

Din nou despre New York

Spike Lee este bine cunoscut spectatorilor români, care au avut ocazia să vadă filmele sale în special la televizor. Distribuitorii români nu s-au înghesuit să aducă producţiile sale în cinematografe pentru că regizorul de culoare şi-a bazat cele mai multe filme în comunităţile de Africani-Americani. De data asta Spike Lee a ales să ecranizeze un roman despre un bărbat alb din New York şi ultimele sale ore în libertate, înainte de a intra într-o închisoare pentru şapte ani. Rolul principal în acest film este jucat de Edward Norton, considerat cel mai talentat actor al generaţiei sale şi, probabil, cel mai inteligent. Absolvent de istorie la Yale, el a reuşit să obţină, până la vârsta de 33 de ani două nominalizări la premiile Oscar, pentru rolurile din Primal Fear şi American History X. De data asta el joacă rolul unui traficant de droguri care încearcă, într-un fel, să-şi reevalueze viaţa, înainte de a intra în închisoare. Nu se întâmplă nimic special în acest film, eroul nu scapă de închisoare pe ultima sută de metri, nici nu reuşeşte să se răzbune pe cei care l-au adus acolo. Reuşeşte însă să salveze un câine şi îi caută un adăpost pentru anii următori. Stă de vorbă cu tatăl său, cu iubita, cu prietenii şi rosteşte unul dintre monologurile care vor deveni, pe parcursul anilor, celebre. În plus, filmul dă ocazia unei filmări care are pe fundal locul unde se afla World Trade Center în spate, devenind astfel mai mult o poveste despre New York şi dramele sale recente, decât istoria unui singur om.

Fişe tehnice :

Quo Vadis, 2001
Regia : Jerzy Kawalerowicz
Cu : Pawel Delag, Magdalena Mielcarz, Boguslaw Linda, Michal Bajor

The 25th Hour, SUA, 2002
Regia : Spike Lee
Cu : Edward Norton, Philip Seymour Hoffman, Barry Pepper, Rosario Dawson, Anna Paquin, Brian Cox
Regia: Jerzy Kawalerowicz Cu: Magdalena Mielcarz, Pawel Delag

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus