Cea de-a 14-a ediţie a Zilelor Filmului German vă aşteaptă între 21 şi 27 noiembrie 2019 la Cinema Elvire Popesco cu o selecţie gândită de Andrei Şendrea - curatorul ediţiei din 2019, care să vă facă să reveniţi în fiecare seară: "Avem o ediţie eclectică, dar nu una în care am căutat să satisfac toate gusturile, cât mai degrabă una în care am încercat să mă apropii de un spectator ideal. Un spectator pe care să-l conving (filmul să-l convingă) să revină la ZFG în fiecare seară pentru a primi ceva nou, nu o altă variantă a unei teme favorite. Un spectator pasionat de film, sau măcar destul de curios, pe care filmul să îl agaţe doar prin mijloacele cinematografice. Nu printr-o "poveste adevărată" (deşi avem şi din acestea), nu printr-o temă socială la modă (există şi asta), nu prin strălucirea premiilor de la Berlinală (bifat şi aici)."
Filmul din deschiderea festivalului, Systemsprenger / Copilul-problemă "loveşte ca un uragan, dacă îţi place sau nu, e secundar. A fost primul film vizionat şi primul film inclus în selecţie. Spectatorii vor descoperi în el (fără intenţie de program) coordonatele pentru multe dintre filmele acestei ediţii a ZFG: debutanţi şi actori neprofesionişti, regizoare şi eroine, filme construite mai puţin pe dramaturgie şi mai mult pe un personaj/actor extrem de carismatic" spune Andrei Şendrea.
Ziua de vineri este dedicată poveştilor de dragoste cu premise şi deznodământ neaşteptat.
Un fost puşcăriaş reîntors la Islam îşi repudiază soţia rostind la nervi de trei ori 'talaq' (divorţ). Acum bărbatul trebuie să navigheze cât mai onest un sistem religios foarte complex, care îl pune să aleagă între dragoste şi credinţă. "Oray e poate filmul care m-a surprins cel mai mult, dar asta şi din cauza propriilor mele prejudecăţi cinefile. Împins de realităţile sociale (aşa cum ar şi trebui), cinema-ul european cunoaşte în ultima vreme o inflaţie de subiecte din zona minorităţilor/refugiaţilor care eşuează fie în exotism, fie în pilde moralizatoare. Oray se ţine departe de ambele extreme, reuşind, prin umor şi mai ales prin intensitatea şi căldura interpretărilor să te facă să rezonezi profund cu o poveste atât de precis localizată geografic, cultural şi lingvistic.
Das schönste Paar / Cel mai frumos cuplu, pe de altă parte, este acel film despre care am zis că trebuie să-l avem în selecţie doar citindu-i sinopsisul" continuă Andrei Şendrea. Un tânăr cuplu aflat în vacanţă în Spania trece printr-un viol. Doi ani mai târziu sunt încă împreună, deşi trauma şi-o rezolvă separat (ea la psiholog, el la box). În ciuda a tot, au rămas 'cea mai frumoasă pereche', până când destinul îl aduce pe soţ faţă-n faţă cu violatorul.
"Auzim de multe ori că viaţa bate filmul şi de asemenea că viaţa imită arta. Cele două filme pe care le-am unit sub motto-ul 'stranger than docu-fiction' pornesc în sens invers: de la ficţiune la viaţa reală, cu actori care nu sunt actori, puşi în situaţii fictive, dar cu multă libertate de improvizaţie şi fără vreo preocupare reală de a ne convinge de veridicitatea ficţiunii. E cel mai riscant pariu din această selecţie: două filme la limita dintre ficţiune, performance şi documentar, în care cusăturile narative sunt la vedere."
Despre Family Romance, LLC s-a spus că e cel mai straniu film al lui Werner Herzog. Inspirat de un trend la modă în Japonia, cel al familiilor de închiriat, Herzog imaginează un scenariu, dar foloseşte pentru film chiar angajaţii unui astfel de business.
Frau Stern / Doamna Stern o are în centru pe Ahuva Sommerfeld, o persoană reală care îşi împrumută 100% carisma, şi un important procent din biografie, personajului principal, o nonagenară care se hotărăşte să încheie socotelile cu viaţa, devine o odă dedicată vieţii.
Duminică e seara fetelor. Leif in Concert - VOL 2. şi Reise nach Jerusalem / Scaunele muzicale gravitează în jurul a câte unui personaj feminin, dar modul în care eroinele îşi rezolvă micile şi marile drame e diametral opus. Una dintre ele lucrează într-un bar, iar o noapte în oraş e de fapt o zi obişnuită de muncă. Pentru cealaltă, un freelancer în şomaj cronic, o noapte în oraş e la coada listei de priorităţi, iar atunci când totuşi se întâmplă, e pentru că şi-a închiriat apartamentul unor turişti. Pentru una dintre ele jobul şi viaţa sunt una, clienţii barului sunt în acelaşi timp prietenii ei. Cealaltă în schimb e aproape gata să-şi dea viaţa pentru un job şi se izolează de prieteni.
"Duminică e seara fetelor, dar şi a oraşului: Berlinul de noapte, cu barul de cartier primitor şi fauna lui colorată de excentrici. Dar şi Berlinul îngheţat şi indiferent, gentrificator şi anonimizant, gata să te înghită la cel mai mic pas greşit, în care închizi căldura ca să ai bani de chirie şi pe care îl traversezi cu bicicleta ca să economiseşti banii de metrou" explică Andrei Şendrea.
Luni la #ZFG14 avem o mini-retrospectivă Helena Zengel cu doar două filme, dedicată unei actriţe care are doar două filme. Helena Zengel a apărut în clipuri muzicale şi seriale TV de la vârsta de 5 ani, dar primul rol important, chiar principal, l-a avut în Die Tochter / Fiica, din 2017. Pentru prima dată de la divorţ, familia lui Luca se reuneşte într-un proiect comun: să-şi aranjeze casa de vacanţă pentru care au găsit în sfârşit un cumpărător. Ca foarte mulţi copii în situaţia ei, Luca visează la propriul proiect, de a-şi vedea părinţii din nou împreună. Atunci când acest lucru chiar se întâmplă, fetiţa îşi dă seama că statutul ei privilegiat e ameninţat şi face tot ce-i stă în putinţă pentru a distruge nou-găsita fericire conjugală. Cel de-al doilea film de luni este filmul de deschidere #ZFG14, Systemsprenger.
Marţi este seara documentarului german, însă cele două filme din secţiune au foarte puţin de-a face cu Germania: "Uli Gaulke, documentarist cunoscut pentru înclinaţia spre spaţii (ex)comuniste (subiectele l-au purtat din Shanghai până în Havana, via Moscova), ajunge de data asta într-un azil pentru pensionarii din industria americană de film. Sunset Over Mulholland Drive / Amurgul peste Mulholland Drive e poate cel mai "feel good movie" din această ediţie a ZFG, un omagiu luminos adus nu neapărat Hollywood-ului, cât unei viziuni romantice universale despre cinema ca fabrică de vise." (Andrei Şendrea)
Maryam Zaree face un tur de forţă în debutul ei regizoral: un demers extrem de sincer şi personal, de confruntare a moştenirii sale iraniene (la pachet cu trauma aferentă). "Ştiu că sunt actriţă şi că mă pricep destul de bine să spun poveştile altora. Dar am ajuns în acel moment al vieţii în care nu vreau să mă mai ascund în spatele acestor poveşti. Vreau să aflu care e povestea mea." Cu Born in Evin / Născută în Evin, Maryam Zaree, documentarist şi subiect documentat în acelaşi timp, demonstrează că se pricepe foarte bine să-şi spună şi propria poveste. Fiica unor prizonieri politici, Zaree s-a născut în cea mai infamă închisoare din Iran şi nu şi-a cunoscut tatăl până la vârsta de 10 ani.
Ediţia din 2019 a festivalului se încheie cu două filme foarte diferite despre rituri de trecere: o dramă despre adolescenţă cu rezonanţă universală şi o foarte particulară 'cădere din paradis' pentru un băiat de 9 ani.
"Ca orice poveste cu adolescenţi, Schwimmen / Când înoţi se bazează pe câţiva tropi pe cât de familiari, pe atât de inevitabili. Avem două fete din familii disfuncţionale, una divă, cealaltă loser, care devin cele mai bune prietene. Spre deosebire de adolescentele din Schwimmen, Hans Peter nu are probleme de familie. Dimpotrivă, a fost înconjurat de când se ştie de o familie numeroasă, zgomotoasă şi foarte iubitoare. Atunci când tragedia loveşte în sânul familiei, Hans Peter trebuie să înveţe nu doar să râdă din nou, dar şi să îi facă pe ceilalţi să râdă. Der Junge muss an die frische Luft / Băiatul trebuie să iasă la aer are la bază un entwicklungsroman (adică un bildungsroman autobiografic), iar Hans Peter este, de fapt, Hape Kerkeling, unul dintre cei mai apreciaţi comici germani. Cei familiari deja cu stilul lui Kerkeling, care se bazează foarte mult pe travestiuri, vor avea ocazia să descopere primele variante ale celebrelor sale personaje. Cei nefamiliari vor putea să-l vadă la lucru pe carismaticul Julius Weckauf, probabil viitorul mare comic al Germaniei." încheie Andrei Şendrea.
Întregul program al #ZFG14 este disponibil pe: https://eventbook.ro/program/zilele-filmului-german de unde puteţi deja achiziţiona bilete.
Cea de-a 14-a ediţie a Zilelor Filmului German este organizată de Goethe-Institut şi se va desfăşura la Cinema Elvire Popesco din Bucureşti între 21 şi 27 noiembrie 2019.
Goethe-Institut este o instituţie culturală care promovează cultura Republicii Federale Germania pe plan mondial. Prin informaţii despre viaţa culturală, socială şi politică prezintă un tablou vast al realităţii germane. Zilele Filmului German este unul dintre programele culturale cu tradiţie pe care le desfăşoară în România.
Parteneri media: Radio Guerrilla, Cinemagia, Agerpress, Zile şi Nopţi, Cinemap, Ziarul Metropolis, The Institute, Librăriile Cărtureşti, AARC - All About Romanian Cinema, MovieNews, CineGhid, CineFan, Munteanu, Radio România Cultural, Film Menu, LiterNet.
Mulţumiri: Becks, Brot Manufactur, Bad Unicorn.