mai 2003
City by the Sea
Distribuţia:.....................................Robert de Niro
.................................................... Frances McDormand
.....................................................George Dzundza
.....................................................James Franco
.....................................................Eliza Dushku
....................................................William Forsythe

Regia :...........................................Michael Caton-Jones
Scenariul : .....................................Mike McAlary şi Ken Hixon
Producţia : ....................................SUA 2001

SINOPSIS

Inspirat de "Mark of a Murderer", articol scris de Mike McAlary (ziarist laureat al premiului Pulitzer), filmul Amprenta unui asasin spune cutremurătoarea poveste a unui devotat ofiţer de politie, care descoperă că suspectul principal în crima pe care o investighează este propriul său fiu. Vincent LaMarca (Robert DeNiro), detectiv la brigada omucideri, are în spate o carieră plină de satisfacţii, dar şi un renume de om care se implică trup şi suflet în păstrarea ordinii. Dar în cel mai nou caz al său, miza se dovedeşte a fi foarte ridicată - suspectul pe care-l investighează este propriul său fiu, Joey (James Franco).

Vincent şi Joey au început să se înstrăineze din momentul în care Vincent a divorţat de mama lui Joey şi a părăsit străzile părăginite din Long Beach, Long Island pentru anonimatul din Manhattan şi o carieră de succes alături de poliţia din New York. El trăieşte acum o viaţă solitară, ţinându-se la distanţă chiar şi de prietena sa (Frances McDormand). Singura persoană cu care are o relaţie cât de cât apropriată este partenerul său, Reg (George Dzundza), dar chiar şi acestuia îi este interzis să pătrundă în intimitatea sa. Atâta timp cât Vincent trăieşte adăpostit în prezent, nu trebuie să se confrunte cu durerile trecutului. Cercetările legate de crimă îl aduc pe Vincent înapoi în Long Beach, aşa-numitul "Oraş din apropierea mării", unde trecutul său îi aştepta întoarcerea. În timpul investigaţiilor, Vincent descoperă că rănile sale necicatrizate şi eşecul său în calitate de părinte au influenţat profund viaţa lui Joey şi alegerile greşite pe care acesta le-a făcut. În calitate de poliţist, Vincent trebuie să-l aducă pe criminal în fata justiţiei, dar ca tată el trebuie să găsească o cale pentru a-şi salva fiul. Acum îşi va risca viaţa pentru a face o alegere corectă atât în ceea ce-l priveşte pe fiul său, cât şi în ceea ce priveşte legea.

Crima pare a fi banală - trupul unui traficant de droguri este adus de valuri pe o plaja din Brooklyn. Nimic nou pentru Vincent LaMarca, detectiv al poliţiei din New York- asta până când fiul său se dovedeşte a fi principalul suspect. Chiar dacă trupul este găsit în jurisdicţia lui Vincent, crima a fost înfăptuită în Long Beach, Long Island - unde locuia pe vremuri familia destrămată de care Vincent a fugit acum paisprezece ani. Se pare că trecutul violent al familiei LaMarca l-a ajuns din urmă pe cel mai tânăr membru al ei. Detectivul LaMarca este un ofiţer respectat de colegii săi, dar al cărui succes profesional ascunde o viaţă personală zbuciumată şi plină de secrete. Încă din timpul copilăriei lui Vincent, familia sa a avut serioase probleme financiare. Într-un moment de disperare, tatăl său Angelo a răpit copilul unei familii înstărite pentru a obţine răscumpărarea. Din cauza unui nefericit şir de evenimente, copilul se sufocă din nefericire în maşină în timp ce răpitorul îşi aştepta banii, iar Angelo este găsit vinovat şi condamnat la moarte. Angelo a murit pe scaunul electric atunci când Vincent avea opt ani. Vincent şi-a petrecut viaţa încercând să evite soarta tragică a tatălui său.



DESPRE PRODUCŢIE & DISTRIBUŢIE

"Povestea conţine o ironie amară", comentează producătorul Brad Grey, "deoarece Vincent, fiul unui ucigaş, îşi dedică viaţa meseriei de poliţist, ca în cele din urmă să-şi vadă fiul acuzat de crimă". Binecunoscut pentru contribuţia sa decisivă la filme ca Rob Roy şi Scandal, regizorul scoţian Michael Caton-Jones se afla în căutarea unui nou proiect atunci când a citit scenariul filmului City by the Sea. "Îmi doream un material cu care să pot avea anumite afinităţi personale", îşi aminteşte el. "Prima oară când am citit scenariul m-am concentrat pe ideea de criminal ereditar, idee care nu prea mă interesa, dar am făcut conexiunea cu o altă viziune, de data aceasta grozavă: conform ei, păcatele tatălui se răsfrâng asupra fiului".

Producătorul Matthew Baer a fost interesat de ideea centrala a filmului. "În această poveste m-a fascinat posibilitatea de a combina o dramă familială emoţionantă cu o intrigă poliţistă care te ţine cu sufletul la gură. Ce se întâmplă atunci când un detectiv trebuie să urmărească un suspect care în cele din urma se dovedeşte a fi propriul său fiu?". Tinereţea zbuciumată a lui Vincent nu a reuşit să-l pregătească pentru greutatea de a-şi înfiinţa propria sa familie. După o ceartă puternică cu soţia sa, Vincent a făcut un lucru pe care-l va regreta pentru tot restul vieţii sale: a lovit-o. La scurt timp după acest moment, cei doi au divorţat, iar legăturile dintre Vincent şi fiul său Joey s-au redus la vizite scurte, supravegheate din ordinul judecătorului. Simţindu-se înstrăinat şi persecutat, el se mută în Manhattan, abandonându-şi familia în "oraşul de la marginea marii".

"Vincent a renunţat pur şi simplu", explica Robert DeNiro, care joacă rolul poliţistului, "şi astfel şi-a distrus pentru mult timp relaţia cu fiul său. În cele din urmă, amândoi au de suferit de pe urma acestui lucru." Vincent şi-a construit o viaţă nouă în New York, parcurgând toate treptele ierarhice pentru a deveni un detectiv plin de succes, respectat de colegi. Dedicat trup şi suflet meseriei sale, el nu mai are timp pentru viaţa sa personală. Relaţia cu prietena sa este bună, dar în acelaşi timp lăsată la voia întâmplării - lipsită de complicaţii şi în acelaşi timp destul de distantă. Dar atunci când investigaţia legată de crimă se apropie de casa sa, Vincent este obligat să dezvăluie secretele trecutului său. "Vincent nu i-a explicat prietenei sale care este situaţia în legătura cu fiul său", explica DeNiro. "Ea nici măcar nu ştie de prima lui căsnicie. Lui Vincent nu-i place să vorbească despre trecut, nu vrea să se confrunte cu el şi nu vrea s-o lase să se implice în viaţa lui. Vrea să uite durerea, asta până în momentul când este silit de împrejurări să-i povestească totul."

Frances McDormand, câştigătoare a premiului Oscar, o interpretează pe Michelle, vecina şi prietena lui Vincent. McDormand a fost interesată de conflictul emoţional cu care personajul ei trebuie să se confrunte pe parcursul filmului. "Michelle şi Vincent au avut o relaţie destul de lejeră timp de un an - apărând întâmplător la uşa celuilalt, refuzând să se implice prea mult. Dar la un moment dat ea se trezeşte implicată într-o dramă, şi atunci trebuie să hotărască dacă va rămâne sau nu alături de el". Caton – Jones a fost atras de problemele pe care le ridică teama lui Vincent de a nu-l dezamăgi pe Joey în felul în care şi el a fost dezamăgit de tatăl său. "Suntem oare predestinaţi să repetăm acţiunile generaţiei precedente din cauza moştenirii genetice sau a circumstanţelor în care am fost crescuţi? Este foarte important să examinam consecinţele abandonului parental."

"Vincent este forţat să se confrunte cu faptul că greşelile trecutului au fost în mare parte influenţate de soarta tragică a tatălui său", spune McDormand. "Nu poţi să eviţi asumarea unor responsabilităţi în ceea ce te priveşte, dar şi în ceea ce priveşte trecutul şi viitorul, mai ales dacă ai copii. Elementul cheie în conturarea lui Michelle este faptul că ea îi arată lui Vincent că mai are încă posibilitatea de a-şi construi un viitor, de a-şi schimba viaţa." "Părinţii au o responsabilitate enormă", aproba regizorul James Franco, "deoarece ei au o influenţă decisivă în viaţa copilului. Dacă nu le sunt alături în momentele dificile, se pot ivi consecinţe serioase şi uneori vieţile le pot fi distruse." "Elementul principal care m-a atras în această poveste", spune producătorul Matthew Baer, "a fost viziunea nouă pe care o abordează în legătură cu responsabilităţile părinţilor. Trei generaţii de bărbaţi din familia LaMarca au avut de suferit de pe urma lipsei de dialog cu taţii; cum va putea Vincent, şi în cele din urma Joey, să facă aşa încât lucrurile să fie altfel pentru noua generaţie?".

Adevăratul Vincent LaMarca, ale cărui experienţe profesionale şi personale au fost principala sursă de inspiraţie pentru film, crede că mesajul este destul de transparent. "În realitate, atât eu cât şi Joey am acceptat ideea că ce-a fost a fost şi că nu mai putem schimba nimic. Nu mai pot să fiu un altfel de tată - acei ani s-au dus. Joey şi-a asumat responsabilitatea pentru fapta sa, iar eu mi-am asumat responsabilitatea pentru faptul că n-am fost acolo atunci când a avut nevoie de mine. Ideea de a răspunde pentru faptele tale este tema centrala a acestui film."

Amprenta unui asasin a fost inspirat de "Mark of a Murderer", articol publicat în revista "Esquire" şi scris de jurnalistul Mike McAlary, laureat al premiului Pulitzer. Producătorul executiv Dan Klores, prieten apropiat cu McAlary, a fost primul cititor al povestirii. Încântat, el i-a cerut şi producătorului Brad Grey s-o citească. Dându-şi seama de enormul potenţial al articolului, Brad Grey Pictures a prezentat ideea unui film artistic partenerilor săi, Warner Bros. Pictures. "Ideea de a dezvolta un scenariu din acest articol a fost extrem de provocatoare", spune Baer. "Ţinând seama de faptul că articolul conţine foarte multe informaţii despre trecutul personajelor, atât eu cât şi scenaristul Ken Hixon am încercat să schimbam fundamental povestea iniţială: Vincent nu este pensionar atunci când Joey înfăptuieşte crima, este încă activ. Era clar că povestea avea nevoie de aceste schimbări pentru a deveni un film reuşit."

Atunci când binecunoscutul regizor Caton-Jones a hotărât să se implice în acest proiect, el a colaborat îndeaproape cu Hixon pentru a-şi încorpora viziunea despre felul în care povestea acestor personaje atât de diferite, aflate într-o situaţie atât de ciudată, poate fi prezentată sub forma unui film artistic. Beneficiind de pe urma talentului narativ al lui Caton-Jones, scenariul s-a transformat într-un material care redă cu o fidelitate cutremurătoare povestea lui LaMarca. În ciuda diferenţelor dintre viaţa reală şi versiunea cinematografică, City by the Sea păstrează anumite legături cu adevăratul Vincent LaMarca. "Este o scenă în care personajul meu vorbeşte despre sentimentele pe care le nutreşte pentru tatăl său, despre felul în care s-a purtat cu fiul său şi despre ce simte Joey pentru el", spune LaMarca. "Acest moment mi-a trezit o mulţime de amintiri. Nu-mi dau seama cum de s-au descurcat atât de bine, dar au făcut-o şi au surprins o grămadă de aspecte." "Suntem norocoşi să avem o distribuţie atât de cunoscută", spune producătorul Brad Grey. "Nici nu speram să am doi câştigători ai premiului Oscar, alături de un actor atât de promiţător ca James Franco. Impactul pe care îl au asupra acestui film este fantastic."

Prima îndatorire a lui Caton-Jones a fost să găsească un actor suficient de puternic şi de versatil ca să prezinte călătoria emoţională a lui Vincent. El l-a ales pe prietenul său Robert DeNiro, cu care a mai lucrat la This Boy’s Life. "Bob este un tip extraordinar de simpatic", spune Caton-Jones. "Cred că este cel mai mare actor al generaţiei sale. Are o enormă capacitate de a înfăţişa emoţiile într-un mod cât mai veridic cu putinţă." Pe DeNiro l-au atras la acest rol sinceritatea şi profundele semnificaţii ale scenariului. "Mi s-a părut că este o poveste foarte interesantă", spune el. "Este o tentativă foarte realistă de a prezenta povestea vieţii unui tip, fără a omite familia sa destrămată, lucru pe care majoritatea oamenilor îl înţelege foarte bine. Vincent are îndoieli privind paternitatea din cauza traumelor suferite în copilărie ca urmare a crimei tatălui său. Oricât de greu ar încerca să răscumpere greşelile acestuia prin activitatea sa ca poliţist, el vede cum o nouă generaţie apare şi continuă acest ciclu negativ."

Începând cu clipa în care DeNiro s-a alăturat acestui proiect, regizorul s-a orientat către sarcina de a distribui un actor în rolul lui Joey, zbuciumatul fiu al lui Vincent. "Aveam nevoie de cineva care să îmbine tinereţea cu maturitatea şi care să nu fie intimidat de perspectiva colaborării cu DeNiro". Caton-Jones a descoperit că toate aceste calităţi sunt întrunite în persoana lui James Franco, câştigător al unui premiu Golden Globe pentru serialul James Dean. Ca şi regizorul său, Franco a fost emoţionat de subiectul filmului. "Povestea se referea la probleme cu care majoritatea oamenilor se confruntă de-a lungul vieţii; portretul unui tată şi al unui fiu care încearcă să se confrunte cu consecinţele unui abandon este extrem de veridic". Amprenta unui asasin este un film bazat, în primul rând, pe dramele emoţionale ale personajelor, iar următoarea sarcină a lui Caton-Jones a fost să distribuie rolurile secundare, care ajută la conturarea povestirii. Pentru rolul lui Michelle, prietena lui Vincent, el avea nevoie de o actriţă care să egaleze carisma lui DeNiro. "Era important să găsesc o persoană care să facă relaţia lor să pară veridică", spune Caton-Jones, care se gândise deja la Frances McDormand, câştigătoare a premiului Oscar. "Am insistat foarte mult ca Frances să interpreteze acest rol, şi ea m-a răsplătit cu talentul său de excepţie."
Regia: Michael Caton-Jones Cu: Robert de Niro, James Franco, Frances McDormand

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus