Artişti: Andreea Badea, Nikita Dembinski, Robert Antoniac
Organizator: Kajet Journal
Vernisaj: 15 octombrie 2021, 19:00-01:00
Spaţiu: La Firul Ierbii, Splaiul Unirii 160, Bucureşti
Expoziţie: 15 octombrie - 15 noiembrie 2021
Kajet Journal are plăcerea de a anunţa deschiderea expoziţiei Obsession Never Sleeps, care îi reuneşte pe artiştii Andreea Badea, Nikita Dembinski şi Robert Antoniac în scopul examinării dimensiunii obsesive a memoriei.
Angrenaţi în tentativa de împăcare cu propriile trecuturi, fantasme şi obsesii, artiştii reconstruiesc fragmente din istorii recente ce au rămas ascunse în fire narative personale sau în structuri contra-normative. Dacă la nivel macro, istoria, ca instrument empiric de acumulare de informaţii, se preocupă cu recoltarea acelor amintiri considerate factuale şi indiscutabile, micro-istoriile se referă la amintiri atât concrete, cât şi fictive; la fragmente deformate a căror realitate orbitează în jurul unor rămăşiţe obsedante ale unor trecuturi reale sau plăsmuite.
Obsesia perforează conştiinţa, deteriorează calitatea memoriilor personale, maschează cronologii reale sau fictive, invocă fantasme. Obsesia catalizează conectarea cu propriul trecut şi nenumăratele sale înţelesuri. Concomitent, ea se prezintă ca o armă brutală care poate împiedica rememorarea. Fie că privim către formele obiective şi geografiile lor sinuoase, ori către straturile transparente ale imaterialului, cele mai tulburătoare amintiri supravieţuiesc în spaţiul liminal al existenţei, prinse între real şi imaginar.
Obsession Never Sleeps îşi propune relevarea unor experienţe paralele într-un univers comun: memoria ca vestigiu cotidian (Andreea Badea), memoria ca imaginaţie speculativă (Nikita Dembinski), memoria ca degradare arhivistică (Robert Antoniac).
Andreea Badea revizitează cabinetul de curiozităţi ca dispozitiv al vieţii cotidiene pe care îl transformă în spaţiu subversiv al intersecţiei dintre personal şi colectiv. Compus din obiecte găsite şi artefacte personale, instalaţia propune un dialog între amintiri şi invită publicul vizitator să interacţioneze cu acestea. Inventarierea unor obiecte din spaţiul cotidian stimulează eliberarea viscerală din mrejele memoriei a unor fragmente de amintiri; astfel, ele sunt diseminate în spaţiul public, în timp ce natura materială a obiectelor se confruntă cu memoria colectivă a publicului.
Nikita Dembinski subliniază natura speculativă a memoriei. Sursa permanentei interogări a propriilor amintiri subiective este confruntarea emoţională cu imagini obsesive, care bântuie conştiinţa artistului şi îl fac să chestioneze natura realităţii. Ce separă adevărul de percepţie? Unde ne găsim siguranţa? Dembinski transformă caracterul obsesiv al memoriei în obiecte, imagini şi evenimente îngheţate în timp, pentru a permite observatorului invocarea şi reinterpretarea propriilor amintiri.
Robert Antoniac tratează procesele rememorării pe care le asociază cu degradarea memoriei. Prin recontextualizarea propriilor imagini de arhivă-atât contemporane cât şi aparţinând genealogiei personale, schiţe sau colaje, imagini găsite, dar şi din fotografia de modă sau de artă produsă de acesta-Antoniac se confruntă cu maniera prin care aceste varii instanţe ale materiei vizuale supravieţuiesc trecerii timpului. Considerând memoria ca sursă primară a distorsionării amintirilor, fotomontajele rezultate funcţionează ca testimoniale ce reproduc obsesiile vizuale ale artistului.
Andreea Badea este fotograf şi set designer. A terminat studiile la departamentul de Fotografie şi Imagine Dinamică din cadrul Universităţii Naţionale de Artă din Bucureşti şi a obţinut o bursă de studiu în Leipzig la Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig. În practica Andreei se regăsesc fotografia, video art şi lucrul cu instalaţia. Subiectele sale oscilează între ritualurile cotidiene şi spaţii reimaginate. Lucrările sale au fost expuse la MNAC Bucureşti, Salonul de Proiecte, Mobius Gallery şi altele. Proiectele sale intră adesea şi în zona de modă, fiind comisionate de publicaţii şi branduri din domeniu precum Glamour Magazine, Men's Health, Contributor Magazine, Il Passo.
Robert Antoniac, cunoscut ca Tim Dugan în mediul online, activează în modă ca fotograf şi stilist. Fiind interesat de intersecţia dintre fotografie şi modă, imaginile sale se poziţionează la limita dintre experimental şi advertising. Glamour, Harper's Bazaar, Men's Health, LOFO London sau Il Passo sunt doar câteva dintre numele pentru care proiectele sale au fost comisionate în domeniul editorial şi de modă, lucrările sale fiind printre altele expuse în spaţii precum Mobius Gallery, Switch Lab, Rezidenţa BRD Scena9 şi altele.
Nikita Andrei Dembinski s-a născut pe 15 martie 1997, în Bucureşti. A studiat artele teatrale, muzică şi fotografia, iar în prezent activează ca fotograf şi muzician. În lucrările sale fotografice, realitatea este investigată şi folosită pe post de canvas; această căutare se poate regăsi în proiectele sale, unde personajele, fie reale (Age is a Wrinkle) sau fictive (Truthful Reality), se regăsesc într-o căutare adâncă şi complexă, unde scopul este găsirea a ceea ce este adevărat sau a ceea ce este onest. Ca muzician, a produs coloane sonore pentru scurtmetraje, spoturi, reclame, expoziţii de artă, performance-uri, iar acum lucrează la primul său album ca artist solo.
Parteneri media: Scena9, DOR, Glamour, LiterNet, RFI
Identitate vizuală: Regular Practice
Proiectul este co-finanţat de către Administraţia Fondului Cultural Naţional şi Kajet Journal. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Administraţiei Fondului Cultural Naţional. Administraţia Fondului Cultural Naţional nu este responsabilă pentru conţinutul acestui proiect sau pentru maniera în care vor fi întrebuinţate rezultatele proiectului. Acestea sunt în totalitate sub responsabilitatea organizatorilor.