aprilie 2006
Matador
Distribuţie:
Pierce Brosnan
Arlin Miller
Azucena Medina
Johan Meyerson
Wiveca Bonerais

Regie: Richard Shepard
Scenariu: Richard Shepard
Imagine: David Tattersall
Montaj: Carole Kravetz
Costume: Catherine Marie Thomas
Muzica: Rolfe Kent


 Sinopsis

O întâlnire întâmplătoare între un comis voiajor şi un asasin plătit singuratic este punctul de început al unei relaţii ciudat de strânse, care îi face pe amândoi să acţioneze în feluri pe care nici unul nu şi le imaginase înainte. Destinul apare sub forma prieteniei dintre doi bărbaţi ce fac parte din lumi total opuse, o prietenie care le va schimba vieţile pentru totdeauna.



 Note de producţie

În comedia neagră a lui Richard Shepard, Matador, Julian Noble (Pierce Brosnan) este un asasin plătit - după propria descriere, "un intermediar al fatalităţii" - care se pricepe foarte bine la treaba lui. În prezent, se află în Mexico, unde are de îndeplinit o nouă sarcină, "o treabă serioasă" - specialitatea lui. Totuşi, Julian a ajuns la un punct mort în viaţa personală - treburile murdare de care se ocupă l-au secătuit aproape de tot.

Danny Wright (Greg Kinnear) se află şi el în Mexico, tot cu afaceri, deşi afacerile lui sunt de o cu totul altă natură. Danny locuieşte în Denver cu soţia sa, Bean (Hope Davis), şi, în ciuda problemelor financiare, pe cei doi îi leagă o dorinţă încă vie, după zece ani de căsnicie. Motivul pentru care Danny se află în Mexico este o afacere al cărei rezultat ar putea însemna sfârşitul tuturor problemelor lui financiare sau l-ar putea afunda şi mai mult în datorii şi nesiguranţa zilei de mâine.

Într-o seară, în barul hotelului, doi bărbaţi se întâlnesc. Nu trece mult până să se găsească în mijlocul unei experienţe unice în Mexico, care îi va schimba pe amândoi pentru totdeauna. Julian, asasinul plătit, şi Danny, omul de afaceri tipic american, îşi dau seama că, deşi nu au nimic în comun, fiecare are nevoie de celălalt într-o măsură pe care nu ar fi bănuit-o niciodată.

Parcurgând patru ţări de-a lungul a şase luni, presărate cu multe pahare de Margarita, Matador transformă povestea simplă a asasinului plătit în aventura unui personaj, prezentată într-o manieră amuzantă, ieşită din comun, complexă din punct de vedere emoţional şi plină de sentiment.

Cu o performanţă actoricească curajoasă şi absolut originală din partea lui Pierce Brosnan şi o interpretare amuzantă şi, în acelaşi timp, neaşteptat de profundă din partea lui Greg Kinnear, Matador este un film despre camaraderie ce seamănă cu un cocktail cu multă tequila.



 Doi străini pe un tărâm necunoscut: O întâlnire întâmplătoare

"Margarita e totdeauna mai bună în Mexico..." - Julian Noble

Pentru scenaristul-regizor Richard Shepard, barurile din hoteluri şi întâlnirile ce au loc acolo au reprezentat locul în care se desfăşoară acţiunea câtorva dintre nuvelele şi scenariile sale şi, în acelaşi timp, tema acestora. "Ideea de la care am pornit a fost povestea a doi străini care se întâlnesc într-un bar", spune Shepard. "Caracteristica proprie barurilor din hoteluri este că poţi să spui adevărul despre tine, la adăpostul faptului că nu vei mai revedea niciodată persoana căreia i l-ai spus. Este cadrul perfect pentru o poveste interesantă."

Pentru Shepard, ideea a constat în a lua doi oameni disperaţi - unul, un om de afaceri comun, care se află în străinătate, iar celălalt, un asasin plătit de talie internaţională - şi a le încrucişa drumurile pentru a vedea în ce direcţie o iau personajele. "Rezultatul", spune Shepard, "a fost transformarea unui personaj care a devenit deja un clişeu într-un personaj neobişnuit, cam în felul în care Sexy Beast a transformat povestea unui jaf într-un studiu de personaj." Titlul filmului, Matador, a fost inspirat de personajul Julian Noble, un killer obosit, Matador însemnând asasin în spaniolă.

"Asemenea filme nu sunt uşor de făcut", susţine producătorul-actor Pierce Brosnan, care dă viaţă personajului Julian Noble, un asasin ce se pregăteşte să iasă din branşă. "Principalul este să păstrezi un echilibru, tonul serios, real, dramatic, adevărat şi în acelaşi timp să învălui totul într-o umbră de mister."

Filmul lui Shepard, o combinaţie între thriller şi comedie neagră, explorează felul în care vieţile a trei oameni sunt afectate de această întâlnire, concentrându-şi atenţia pe drumul parcurs de un asasin în declin. "Niciodată nu am mai citit aşa o poveste care să aibă o acţiune atât de complicată", spune producătorul Beau St. Clair.

Vulnerabilitatea ce reiese din această poveste, pe care amândoi bărbaţii o scot la iveală fără să vrea, într-o încrâncenare în care îşi forţează norocul şi limitele, a ocazionat momente inedite. "Filmul a ieşit, până la urmă, mult mai comic decât ne-am aşteptat, deoarece Greg şi Pierce şi-au făcut treaba foarte bine", afirmă St. Clair. "Cred că, din cauză că filmul este foarte imprevizibil şi este în parte un thriller, elementele de comedie sunt aspectul de care ne agăţăm cu toţii în momentele de frenezie."

 Un asasin pe cale de a se retrage din branşă: faceţi cunoştinţă cu JULIAN NOBLE

"Sunt un adept al teoriei conform căreia crima este un act la fel de natural ca mersul la toaletă." - Julian Noble

Pentru Brosnan, rolul unui asasin profesionist in Matador a fost o experienţă diferită faţă de seria blockbuster în care juca rolul agentului 007. "Mi-a plăcut la nebunie să interpretez acest personaj. Richard Shepard mi-a făcut un cadou, o nestemată, care a venit exact la momentul potrivit în viaţa mea. Libertatea pe care mi-a acordat-o a fost înviorătoare, eliberatoare. A fost o experienţă foarte plăcută."

"Într-un fel, avem de-a face cu opusul lui Bond", spune Bryan Furst. "Acest film este mărturia unei conştiinţe fără frică, aproape fără expresie, prezentând o stare de fapt care îl face să reflecteze asupra vieţii sale haotice, care se învârte în jurul intrigilor internaţionale şi crimei. Aceasta este povestea unui om care face aceste lucruri în realitate şi ajunge într-un punct în care începe să reflecteze asupra lor. James Bond este, în mod cert, versiunea romanţioasă a acestui fel de a trăi. Aşa că s-a dovedit a fi alegerea perfectă atunci când ni l-am imaginat pe Pierce în rolul lui Julian."

Deşi relaxarea cu care Brosnan mânuieşte arma este o imagine cu care publicul s-a familiarizat deja, amestecul de impact dintre cruzime şi dispreţ de sine pe care Brosnan îl aduce în interpretarea lui Julian marchează o diferenţă foarte bine conturată. "Pierce s-a identificat complet cu Julian, explorând zone în care nu îl văzusem înainte", spune Shepard. "Are un umor negru foarte pronunţat şi este inteligent ca actor, lucruri cu care contribuie la formarea lui Julian. Julian este un tip ciudat, întunecat, dereglat, iar Pierce a reuşit să scoată din acest personaj mult mai mult decât îmi imaginasem. Îi conferă lui Julian particularităţi de caracter şi elemente de comedie emoţională, o vulnerabilitate revigorantă."

"Nu există nimic mai incitant decât să urmăreşti un actor jucând un rol opus tipului cu care s-a obişnuit publicul, care astfel rămâne surprins", spune Sean Furst. James "Bond este un personaj consacrat şi un actor care îl interpretează nu poate aduce prea multă originalitate. Ideea că Pierce are curajul de a inventa un personaj care uneori este foarte întunecat cred că va atrage multă lume."

"Încă de la început, am dorit ca Pierce să poarte mustaţă şi o tunsoare ca la armată, iar când m-am întâlnit prima dată cu Cat, ea a spus ‚Cred că ar trebui să poarte mustaţă', la care eu i-am spus imediat ‚Te angajez'", spune Shepard. Au fost la interviu o groază de designeri de costume, dar ea ştia exact ce voiam. Cel mai tare a fost când am avut o repetiţie în Los Angeles, cu două săptămâni înainte de filmare, iar eu nu îl mai văzusem pe Pierce de luni de zile, când a apărut, cu mustaţă şi tuns ca la armată. De mi-aţi fi văzut zâmbetul pe care l-am avut în acea zi! Ştiam că se va integra perfect."



 În căutarea marii lovituri: DANNY WRIGHT

"Norocul meu... norocul meu nu a prea existat până acum. Dacă nu obţinem afacerea asta, nu ştiu ce voi face. Cred că ai dreptate, cred că o voi pierde pe Bean." - Danny Wright

Şansa lui Julian de a-şi reveni se dovedeşte a fi foarte periculoasă pentru el, deoarece "un asasin cu sentimente nu va avea prea mult succes", spune Shepard. "Este un tip care toată viaţa a ţinut totul sub control, pentru că nu şi-a permis să simtă nimic. Este o insulă, o stâncă. Şi, cu toate acestea, îl întâlneşte pe Danny, cu stilul său deschis, onest. Pe Julian îl surprinde că vrea să aibă un prieten." Nu numai ca Julian simte nevoia de comunicare dar, după remarca lui Brosnan, asasinul în continuare oportunist, spionează vulnerabilitatea lui Danny. "Cred că mă pot folosi de el, dacă îl ajut cu problemele pe care le are. Cred că pot să îl fac să îmi uşureze munca, fiindcă devin nesigur, îmi pierd dexteritatea", spune Brosnan. Până la urmă, chiar îmi pierd controlul, şi se dovedeşte că eu sunt cel vulnerabil, trebuind să mă întorc la el." "Cel mai important pentru rolul lui Danny a fost să găsim un actor uman şi amuzant", spune Sean Furst. "Greg are aceste calităţi."

În alegerea actorului care să îl interpreteze pe Danny Wright, Shepard afirmă că Kinnear a fost în cărţi de la bun început. "Greg s-a integrat perfect. Este reprezentantul omului în general", spune scenaristul-regizor. "Este uşor să te înţelegi cu el, să îl placi, şi are o inimă şi un suflet mare. Tot ce a făcut i-a ieşit de minune şi s-a integrat perfect in acest film." Pentru Kinnear, să iei două personaje care se află "la capete opuse ale universului, care ajung la o legătură puternică" într-o călătorie de 48 de ore prin Mexico s-a dovedit a fi o combinaţie irezistibilă între umor şi patos.

"Relaţia lor atârnă de un fir de aţă", spune Kinnear. "Şi începe într-o locaţie exotică. Unele momente sunt revelatoare, iar în alte momente nu-ţi doreşti decât ca amândoi să..."


 Te iubesc în continuare: BEAN

"Măi, da' cosmopolit mai eşti! Primeşti un asasin plătit la tine în casă peste noapte şi îi laşi să ne invadeze cu minciunile lui siropoase." - Bean Wright

Pentru Kinnear, lucrul împreună cu Davis l-a pregătit în întregime pentru acest rol. "Richard Shepard a distribuit o femeie frumoasă, radioasă, luminoasă, impunătoare", spune el. "Legătura dintre Danny şi Bean este foarte puternică şi Hope este o femeie foarte puternică. Este exact actriţa de care avea nevoie acest personaj. Este sâmburele emoţional care stă la baza relaţiei dintre Julian şi Danny. Davis a fost implicată în proiectul Matador de la început. Ea a venit la una din sesiunile de început, organizate pentru citirea scenariului în vederea distribuţiei personajului Bean şi, cred că pe la jumătatea interpretării ei, ne-am uitat unii la alţii şi a devenit evident pentru toată lumea", spune Shepard. "Din acel moment, am continuat crearea rolului numai cu Hope în minte. Este una dintre cele mai bune actriţe ale momentului. Când mă gândesc la distribuţia acestui film, trebuie să mă ciupesc ca să mă asigur că nu visez."

"Pe Hope chiar am vrut-o în acest film, spune Brosnan. "Personajul ei este atotprezent în acţiunea filmului, chiar şi atunci când ea nu este acolo şi transcende cele două personaje masculine. Până în actul al treilea, Julian ajunge să o perceapă ca pe un înger. Este pur şi simplu adorabilă, iar Hope, Dumnezeu să o binecuvânteze, era însărcinată la momentul respectiv, deci a fost destul de greu pentru ea. E o tipă rezistentă."

"În afară de actorii principali, mai sunt Philip Baker Hall, Dylan Baker şi Roberto Sosa", spune Shepard. "Am profitat de talentul nativ din Mexic şi de eleganţa şi prestanţa acestor bărbaţi."

Dylan Baker a mai lucrat înainte cu Shepard la filmul acestuia, Oxygen, cu Brosnan la un film numit The Tailor of Panama şi cu Philip Baker Hall la filmul A Gentlemen's Game.

Hall, care a mai lucrat cu Brosnan la filmul Livewire, spune că, pe lângă faptul că îi place numele Mr. Randy, a fost şansa de a interpreta un personaj negativ strălucit. "Am interpretat mulţi secretari de stat din Ministerul Apărării, judecători, avocaţi şi alte roluri asemenea", spune Hall. "Aşa că şansa de a juca rolul unui tip foarte rău nu-mi iese în cale prea des."

Alt personaj cheie în poveste este chiar locaţia, Mexico, unde are loc întâlnirea dintre Danny şi Julian. "Acesta este cel de-al doilea film pe care l-am filmat în Mexic", spune Shepard. "Mă simt ca acasă aici, fiindcă sunt din New York şi Mexico îmi aduce aminte de New York."


 Personajul Mexico: cum a fost făcut filmul Matador

"Uite! N-ai văzut nimic din Mexico până nu ai văzut luptele de coridă." - Julian Noble

"Mexico este un loc fascinant", spune Kinnear. "Pare un amalgam din o sută de culturi diferite, care se bat cap în cap, creând un haos din care s-a născut un loc interesant şi vibrant. Mexico joacă un rol în film. Mare parte din film are loc în Mexico, iar acest loc străin, această inexistenţă a spaţiului creează o impresie puternică.

Faptul că Mexico este un oraş periculos face parte din fascinaţia acestuia. "Danny se află într-un punct în care este foarte confuz", spune Kinnear. "Simte că şi-a pierdut punctul de echilibru, iar acesta este genul de oraş în care te pierzi şi nu mai ştii unde te afli, dar eşti intrigat şi nu-ţi pierzi o secundă interesul. Te uiţi încontinuu în spate şi în faţă şi niciodată nu ştii exact unde eşti."

Secvenţa de la pista de curse a fost filmată la El Hipodomo de Las Americas, o pistă de curse care există în realitate în Mexico şi care în film apărea ca una din Tucson. "Pista de curse apare ca motiv de la care porneşte căderea nervoasă a personajului principal, Julian, care îl târăşte şi pe Danny după el", spune cel care a asigurat montajul filmului, Carole Kravetz-Akyanian. "Aşa că există un suspans accentuat cu privire la ce va urma să facă şi dacă va fi în stare să o facă sau nu."

Suburbiile din Denver sunt locuite de familii aparţinând clasei mijlocii din Toluca, o zonă la aproximativ 60 de mile la nord de Mexico. Pentru Rob Pearson, designer-ul de producţie, interiorul unei case din Denver este important. "Este un amplasament foarte important pentru mine şi, deşi numai o parte redusă din acţiunea filmului are loc aici, este actul final şi cel mai important în legătură cu ce ştim despre Danny şi Bean."

În faimoasele Churubusco Studios din Mexico au fost construite scenele interioare pentru casa din Denver şi hotelurile din Denver şi Mexico. Echipa a filmat timp de opt săptămâni în Mexico, aproximativ două săptămâni pe scene şi restul de 28 de zile la diferite locaţii răspândite prin oraş.

Pearson mai fusese în Mexic şi ştia că puteau câştiga multe peisaje acolo. "Am avut multe întâlniri pentru stabilirea paletei coloristice la care luau parte toţi şefii de departamente", spune Pearson. Discutam ore în şir în detaliu fiecare scenă, ce culoare era potrivită pentru ce scenă, ce însemnau spaţiile. Ştiam că vrem să păstrăm paletele foarte simple. Lucrul acesta nu era menit pentru a ştirbi din culoarea filmului, dar, dacă te uiţi la fiecare cadru, cred că efectul este dat de ceea ce lipseşte, mai mult decât de ceea ce este prezentat."

Caracterul natural vibrant al oraşului Mexico şi cultura latino străbat toate nivelele filmului, influenţând aspectul şi lumina. "Luminile asigurate de [Directorul de imagine] David Tattersall sunt delicate într-o manieră curajoasă", arată Pearson. "Este curajos, dar subtil. Totul este gândit cu scrupulozitate. Este un colaborator fantastic."

După cum observă şi Thomas, designer-ul de costume, "Aproape fiecare locaţie a avut parte de propria paletă coloristică, lucru foarte drăguţ. Este un lux să poţi sta cu regizorul, directorul de imagine şi designer-ul de costume şi să gândeşti culorile aşa cum am făcut noi."

Departe de casă, pierduţi într-o masă de necunoscuţi, Danny Wright şi Julian Noble pun bazele unei prietenii ieşite din comun care le schimbă complet vieţile. Atunci când treci de graniţe şi eşti înconjurat de o cultură diferită, este uşor să te pierzi. În momentul în care apuci un drum, un altul pare să te atragă. În Matador, Julian şi Danny îşi găsesc salvarea, în mod neaşteptat, pe drumul pe care nu l-au apucat. Deşi pierduţi pe moment, fiecare este recunoscător de a fi întâlnit un străin care îl ajută să îşi găsească drumul spre casă.

"Matador a fost iniţial scris pentru a fi filmat pe bandă video digitală, cu un buget de $250,000. Era un scenariu tăios, întunecat, amuzant şi bizar. Nu îmi imaginam cum putea fi realizat în sistemul normal de la Hollywood. Lucru care îmi convenea. De aceea locuiesc în New York. Îmi plac lucrurile bizare şi tăioase. Totuşi, agentul lui Shepard i-a transmis scenariul companiei lui Pierce Brosnan ca mostră de creaţie non-conformistă şi, înainte să se dumirească ce şi cum, Pierce Brosnan intrase în proiect ca actor în rolul principal şi producător, bugetul majorându-se în mod corespunzător. Filmul a rămas un film independent. Este încă bizar, sucit şi original", spune Shepard. "Doar că acum, cu Pierce şi Greg, cel puţin lumea o să-l vadă. Şi nu a trebuit să donez sânge ca să plătesc acest amestec."
Regia: Richard Shepard Cu: Pierce Brosnan, Arlin Miller, Azucena Medina, Jonah Meyerson

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus