decembrie 2023
Testamentul roșu
În anii '80, un document înfricoșător a fost descoperit în seiful lui Boleslav Bierut, fost președinte al Poloniei comuniste și agent secret sovietic. Elaborat la Moscova de NKVD, documentul conține directive pentru filialele Comisariatului Poporului pentru Afaceri Interne din statele-satelit ale URSS, reprezentând planurile de sovietizare. Directivele au fost transmise destinatarilor pe 2 iunie 1947, cu mențiunea "Strict secret", sub codul K-AA/CC 113. Indicație NK/003/47. Ele reprezintă direcțiile principale de sovietizare a țărilor din lagărul socialist și reflectă însăși esența statului totalitar.

 Principalul scop al liderilor unui sistem totalitar nu este acela de a stăpâni prin forță sau de a-și lichida adversarii, ci acela de a restructura total conștiințele unor întregi popoare, pentru a le transforma în armate disciplinate de "oameni noi", care să creadă sincer în ideologia partidului și să se supună ordinelor venite de la centru.


Testamentul Roșu constituie o prezență necesară în contextul actual în care situația geopolitică de la granițele țării noastre este extrem de complicată și dezinformările constituie un pericol evident. În cele patruzeci și cinci de puncte alea sale, Directivele de la Kremlin enumeră concis și clar acțiunile ce aveau să fie întreprinse de cea mai teribilă rețea de manipulare a maselor din lume și din toate timpurile, cu consecințe tragice pentru toate popoarele din sfera Puterii sovietice. Efectele nefaste alea acestor uriașe manipulări s-au făcut simțite și la ani buni după colapsul sistemului comunist în Europa.

Documentarul
Testamentul Roșu, regia Constantin Păun, scenariu Bogdan Ficeac, oferă o privire înspăimântătoare asupra esenței statului totalitar, folosind imagini rare de arhivă.

Din 8 decembrie 2023 în câteva cinematografe din țară, cu o proiecție de avanpremieră la Cinemateca Eforie, joi, 7 decembrie 2023, ora 19:00
.

Constantin Păun (foto: Valeriu Ciubotaru)

Mirona Radu: Ce v-a inspirat să abordați subiectul Testamentul Roșu?
Constantin Păun
: Două au fost motivele (nu inspirația) care au generat decizia de a face filmul documentar Testamentul Roșu: suferința familiei mele generată de regimul comunist (în sinea mea acest film se constituie ca o datorie către familia mea care m-a făcut să fiu ceea ce sunt) și întâlnirea cu Bogdan Ficeac - autorul scenariului. (Am citit scenariul și imediat am decis că voi face acest documentar orice ar fi).
Mai există "un ceva": un producător curajos: Valentin Urziceanu! Îi mulțumim căci fără el acest film nu ar fi existat.

M.R.: Ce sperați să transmiteți publicului prin Testamentul Roșu?
C.P.:
"ÎNVĂȚAȚI, ÎNVĂȚAȚI, ÎNVĂȚAȚI!" Așa a spus (inconștient) printre altele (vezi filmul) primul bolșevic: V.I. Lenin. Din nefericire, nimeni nu l-a ascultat și de atunci și până acum toate națiile au pus umărul și au construit tot felul de uniuni (URSS, etc) mai mult sau mai puțin pe calapod proletcultist-comunist.
Așa că asta vă transmite filmul Testamentul Roșu: "ÎNVĂȚAȚI!".

M.R.: Cum vedeți relevanța și impactul documentarului în contextul actual?
C.P.: Evenimentele, denumite istorie, se repetă. În bine sau în rău. Atunci, este nevoie de o reacție pe măsură. Testamentul Roșu este o astfel de reacție la evenimentele în desfășurare.

M.R.: Care considerați că sunt principalele lecții sau adevăruri pe care publicul ar trebui să le extragă din film?
C.P.: Testamentul Roșu nu predă lecții, ci te așază pe Calea Cunoașterii Vieții. Esențial este ca cel care vede filmul să încerce să-l înțeleagă și să ÎNVEȚE. Astfel, poate nu va mai greși de acum încolo. Cât privește Adevărul....
ADEVĂRUL este UNUL și UNU este FIINȚA SUPREMĂ - Dumnezeu.
În rest... numai Dreptăți. Eu am Dreptate, tu ai Dreptate, el are Dreptate, cu alte cuvinte fiecare are Dreptatea lui dar nici unul dintre noi nu poate avea pretenția că deține ADEVĂRUL.

M.R.: Care sunt direcțiile pe care le vedeți pentru viitorul industriei filmului documentar?
C.P.: Filmul documentar este un fel de arheologie ce descoperă trecutul, conservă prezentul și pregătește viitorul. La realizarea acestuia, ne folosim de patrimoniul material al unei civilizații. Orice fantezie (vezi docudrama) ce acționează asupra structurii dramaturgiei specifice genului documentar, îl va transform într-un desuet material propagandistic-manipulativ.
Filmul documentar nu este nici "film de artă"( filmul în sine este o artă), nici de "actualitate" ci este Memoria Obiectivă a vieții unei societăți. Să respectăm acest deziderat.

M.R.: Care a fost cea mai importantă învățătură pe care ați primit-o în cariera dvs. de regizor?
C.P.: Să crezi cu "ADEVĂR" în ceea ce faci!



Regia: Constantin Păun

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus