Pentru că data cînd a fost realizat e totuşi 2004 şi pentru că, legal, trebuie să fie arătat în săli din moment ce a fost făcut cu bani publici (nu numai publicului american, martor ingrat la nu ştiu ce şuşă transoceanică), filmul Azucena - Îngerul de abanos e genul de film care e atît de prost încît despre el "practic" nu ai ce spune. Adică, nu poţi avea afirmaţii normale de genul "povestea e slabă" sau "regizorul n-a lucrat destul cu actorii" sau "regia lasă de dorit". Absolut totul lasă într-un mod atît de complet şi de definitiv de dorit, încît, deşi interzis copiilor sub 14 ani, filmul ar trebui interzis definitiv pentru totdeauna şi pentru toată lumea.
Nu ştiu, dar dacă la Despre morţi numai de bine am rîs cu lacrimi, fixîndu-mi la el minimul a ce se poate face în materie de film românesc prost, mă văd nevoită să cobor şi mai mult ştacheta. Zău, pînă şi serialele poliţiste produse mai nou de televiziuni sunt mai legate şi aduc mai mult a filme, chiar dacă şi ele sunt realizate pe suport video. Mircea Mureşan, azi în vîrstă de 78 de ani, deci unul dintre cei mai longevivi cineaşti români contemporani, are de ce să se simtă jenat. Azucena nu se poate numi film, iar de credea regizorul că la cinci ani după altă ispravă a sa, Sexy Harem Ada-Kaleh, publicul român aşteaptă frămîntat un nou film "cu ţîţe", iată că se înşeală. De atunci s-au răspîndit casete şi DVD-uri, iar societăţile de cablu au canale specializate cu filme pentru adulţi. Cînd am văzut eu filmul la cinematograful Scala (pentru că nu s-a mai făcut vreo vizionare de presă), eram vreo şase oameni în sală, din care jumătate pufnea în rîs la răstimpuri. Iar dacă Mircea Mureşan a mizat pe sînii Nicoletei Luciu după vederea cărora s-ar perpeli românul, a pierdut şi acest pariu. Ori sînii Nicoletei Luciu nu mai sunt la modă, ori românul are alte griji.
Ce "zugrăveşte" de fapt Mircea Mureşan în acest film? Mai multe şi absolut nimic. Un locotenent de grăniceri implicat într-un love story cu o fiică de bulibaşă, sîni, trafic de carne vie la frontiera cu Republica Moldova, sîni, grăniceri care discută probleme de interes naţional cu berea în mînă, sîni, reţele de prostituţie brăilene care amăgesc fetele cu Italia, paraşutîndu-le în Bosnia, sîni şi cu această ocazie. De ce să ne scandalizăm că ideea traficului de carne vie, demonizată într-un serial britanic foarte ok Sex Traffic, unde joacă şi români, e în filmul de faţă prilejul fericit de a profita pentru a sări cu scene de nuditate. "Practic", Mircea Mureşan demonstrează cu acest prost film erotic că poţi vîrî nuditate în orice context, iar sărmana Olimpia Olari de cum intră într-un cadru, în secunda următoare îşi şi scoate tricoul.
Nu aş fi scris nici măcar un capăt de rînd despre acest film dacă ar fi fost făcut cu bani privaţi. Numai că acest film a cîştigat un concurs de finanţare al CNC-ului, ceea ce e foarte ruşinos.
Azucena - Îngerul de abanos - 2004,
scenariul şi regia Mircea Mureşan,
cu: Olimpia Olari, Alin Panc, Nicoleta Luciu, Diana Munteanu, Cesonia Postelnicu, Şerban Ionescu, Ştefan Sileanu.
Produs de Art Production şi CNC.