mai 2024
Controverse.1961.Cum vă place?
Un spectacol de teatru, cu premiera în mai 2024, având ca subiect un spectacol de teatru cu premiera în iunie 1961, o cronică negativă publicată de revista Teatrul în august 1961, reacția regizorului, tipărită în decembrie 1961 de aceeași revistă și dezbaterea organizată, în ianuarie 1962, tot de Teatrul, pornind de la toate cele de mai sus. Cum vă sună? Cum vă place?

***

Spectacolul originar este Cum vă place de William Shakespeare, în regia lui Liviu Ciulei, decorurile lui Ion Oroveanu & Ciulei, costumele lui Oroveanu, muzica lui Theodor Grigoriu, coregrafia lui Oleg Danovschi și luminile lui Titi Trandafiridis. Cu Clody Bertola (Rosalinda), Ileana Predescu (Celia), Liviu Ciulei (Jacques), Victor Rebengiuc (Orlando) și alții. Producție Bulandra, sala Izvor (astăzi, Liviu Ciulei), cu premiera pe 24.06.1961.

Cronica negativă, venită după o suită de reacții pozitive, publicată în numărul 8/1961 revistei Teatrul: "Regie în slujba textului sau demonstrație de regie?" de Mircea Alexandrescu.


Reacția regizorului, publicată în numărul 12/1961 al aceleiași reviste: "Critică în slujba textului sau demonstrație de critică?" de Liviu Ciulei.


Pe 8 ianuarie 1962, Teatrul organizează dezbaterea "Valorificarea contemporană a dramaturgiei clasice - discuție pe marginea spectacolului Cum vă place de W. Shakespeare", a cărei transcriere, în format ultra-extins (posibil, totuși, incomplet), o publică în numerele 2 și 3 din 1962.


O exhaustivă prezentare, contextualizare și analiză a întregii întâmplări este prezentată de criticul Miruna Runcan într-un excelent text, în 5 episoade, "Bătălia Cum vă place. Studiu de caz", publicat în 2018 în revista Observator Cultural: Episodul 1, Episodul 2, Episodul 3, Episodul 4, Episodul 5. Imagini și alte referințe bibliografice sunt de găsit și pe pagina dedicată spectacolului în Dicționarul Multimedia al Teatrului Românesc, coordonat de criticul Cristina Modreanu.

Spectacolul la zi este Controverse. 1961. Cum vă place?. Premieră 14.05.2024, în regia lui Eugen Gyemant. Pe un text de Gyemant & Mihaela Michailov. Producție Replika & UNACT, realizată în cadrul proiectului TabThePast, "proiect de cercetare inițiat de Departamentul de Cercetare Dezvoltare Inovare al UNATC, alături de partenerii Centrul de Teatru Educațional Replika (România) și Citizen.Kane.Collective (Germania), [...] finanțat de Uniunea Europeană prin European Education and Culture Executive Agency (EACEA), în cadrul programului Europe for Citizens (EFC)".

 Primele reprezentații cu Controverse. 1961. Cum vă place? au fost găzduite de Sala Multifuncțională de la CINETIc (vezi nota de la finalul textului). Sâmbătă, 18 mai 2024, spectacolul va fi prezentat la Craiova, în cadrul Festivalului Internațional Shakespeare.

***

O colecție de 4 mese dreptunghiulare formează un pătrat, de-a lungul căruia sunt așezate cam 25 de scaune (scenografia: Maria Constantin, studentă la master, scenografie, UNATC). Pe 8 dintre ele iau loc actorii (studenți anul I sau II, master, arta actorului, UNATC), pe restul, publicul. În fața fiecărui actor, e de găsit o foaie de hârtie cu unul / două nume.


Cătălin Vîlcu e Liviu Ciulei (regizorul, co-scenograful și interpretul lui Jacques din spectacolul originar).


Vizavi de Cătălin, Alexia Maria Mocanescu e Florian Nicolau (descris, în Episodul 3 din textul citat al doamnei Miruna Runcan, ca "traducător și adaptator-dramaturg, [...] consilier pentru teatru la Ministerul Culturii" la momentul dezbaterii). La dreapta Alexiei, Robert Brage îl interpretează pe regizorul Lucian Pintilie (mai tânăr cu 10 ani decât Ciulei, adică având 29 de ani la momentul dezbaterii, coleg cu acesta la Bulandra). La stânga Alexiei și a lui Robert, Alexandru Stan îl joacă pe Andrei Băleanu ("critic de teatru și eseist, [...] șef de secție la Scînteia (1956-1969)", apud Miruna Runcan, textul citat).


La stânga lui Cătălin, Cătălina Frunză e regizorul David Esrig (cu 2 ani mai tânăr ca Pintilie, proaspăt angajat la nou înființatul Teatru de Comedie din București). La dreapta sa, Victoria Ecaterina Moraru îl joacă pe B. Elvin ("critic și istoric de teatru, eseist, romancier, [...] la momentul dezbaterii [...] secretar literar la Teatrul de Comedie", apud Miruna Runcan, textul citat).


Pe celelalte două laturi ale dreptunghiului, Mălina Andreescu îl portretizează pe Valentin Silvestru (critic de teatru, șeful secției de artă a revistei Contemporanul la momentul dezbaterii). Vizavi, Sidonia Doica îl joacă, la început și final, pe Traian Șelmaru (redactor-șef al revistei Teatrul în perioada 1959-1969) și, în restul timpului, pe Mihnea Gheorghiu ("ziarist, scriitor, scenarist și dramaturg, critic de teatru și film, traducător, [...] din 1961 în 1963 [...] redactor șef al revistei Secolul XX", apud Miruna Runcan, textul citat).


***

Actorii sunt la costum. Mânecile sacourile le sunt largi. Pe alocuri, foarte largi. În fața fiecăruia dintre ei, e de găsit câte o savarină. Cu frișcă. Proaspătă. Bună.

Preț de o oră și jumătate, suntem prinși în mijlocul dezbaterii. Toți cei numiți mai sus iau cuvântul. Discuțiile sunt aprinse. Se ridică probleme. Și tonul. Se analizează. Nivelul pasiunii e înalt. Al limbajului e stratosferic (puține sunt textele scrise azi în care limba română sună cum sună cea vorbită în acel colocviu de acum 62 de ani!). Să nu idilizăm, totuși! În spatele vorbelor atent alese și a erudiției certe a oratorilor, sunt de descifrat multiple intenții și conduite de o moralitate îndoielnică.

Dezghețul politico-ideologic din acei ani de final de dejism și început de desprindere de URSS era încă plăpând, nimeni nu știa ce și cum va urma, așadar o poziționare în umbra marelui marxism-leninism și în contra deschiderii spre aerul cultural & co occidental era înțeleaptă. Taberele se delimitează rapid, tripleta regizorală Ciulei - Pintilie - Esrig, susținută de Mihnea Gheorghiu, intrând în vădit dezacord cu echipa condusă informal de deja-foarte influentul Valentin Silvestru.

Pentru a spația și contrapuncta amplele luări de poziție ale participanților (decorate, adesea, cu multiple considerații teoretice și sofisticate referințe), Gyemant montează câteva dintre scenele emblematice din Cum vă place. Un clinchet de tamburină, o rafală de fum și suntem în lumea lui Shakespeare. Un salt peste masa dreptunghiulară, în spațiul gol (sîc!) din mijloc, și Florian Nicolau devine Rosalinda, David Esrig e Celia, Lucian Pintilie e Orlando, Liviu Ciulei e, desigur, Jacques, iar B. Elvin e Bufonul Tocilă. Eh, cum vă place? Abia aștept să vadă doamna Runcan spectacolul:)! Și, desigur, Oana Borș (redactor-șef Teatrul Azi) & Cristina Modreanu (redactor-șef Scena.ro). Notă: Răzvan Penescu l-a văzut deja:). Dar cum ar fi să îl vadă domnul Rebengiuc și domnul Esrig???


Totul se întâmplă pe foarte repede înainte. Viteza cu care se face trecerea între planuri, pofta și disponibilitatea la efort a actorilor, decupajul plin de ironie pe care îl reușesc Gyemant, la nivel de regie, și duo-ul Michailov-Gyemant, la nivel de text, sunt atuurile majore ale Controverse. 1961. Cum vă place?.

Atunci când sunt în pielea participanților la dezbatere și nu vorbesc, actorii își iau notițe. Așezați printre ei, la aceleași mese, spectatorii au tendința să facă același lucru. Bogăția de idei din discuția inițială, multitudinea de straturi a montării actuale stârnesc mințile. Aproape că vrei să iei cuvântul, să pui o întrebare, să faci un comentariu.

Spectacolul lui Gyemant, Michailov și al celor 8+1 studenți e pasionant. Și, datorită lui, devin pasionante istoria (atât cea culturală, cât și cea social-politică), teatrul și (atenție, mare!) discuțiile despre ele. Discuțiile care nu sunt stridente, vulgare, superficiale, picante-și-atât. Nu sunt monologuri paralele, emise de cetățeni zidiți în propriile certitudini. Ci dialog veritabil, efervescent, cu substanțiale porții de idei & păreri, de replici la subiect & obiect. Discuții care avansează pe un anumit drum, de-a lungul căruia oamenii își nuanțează perspectivele, își dau seama de propriile erori și găsesc căi de a le îndrepta / ne-repeta.

Poate că mânecile sunt prea largi. Poate că acele haine (mentalități, amenințări, frici, riscuri) pică prost azi. Dar frișca e la fel de dulce. Pentru că e proaspătă. Cum ar trebui să fie atât teatrul / cinemaul / literatura / muzicile / artele plastice & co, cât și vorbirea / scrisul / exprimarea de orice fel & mijloc despre ele. Make (whipped) cream, not (culture) war!

Timpul & Spațiul reprezentației: 15.05.2024 & Sala Multifuncțională de la Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative (CINETIc) UNATC
- Str Tudor Arghezi 3b

(Sursa foto revista Teatrul: cimec.ro)

Fotografii de spectacol din galeria foto realizată de Dinu Lazăr, de văzut integral aici.
De: Mihaela Michailov, Eugen Gyemant Regia: Eugen Gyemant Cu: Cătălin Vîlcu, Alexia Maria Mocănescu, Mălina Andreescu, Victoria Ecaterina Moraru, Cătălina Frunză, Sidonia Doica, Alexandru Stan, Robert Brage

1 comentariu

  • Felicitari si nerabdare
    Miruna Runcan, 16.05.2024, 17:37

    Formidabil! Abia astept sa vad, abia astept! (Mihai Brezeanu, Sacouri cu mâneci largi și savarine cu frișcă - Controverse.1961.Cum vă place)

    Citiți mai mult pe LiterNet.ro aici

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus