În cadrul ESTE FILM Festival, desfășurat în perioada 29 mai - 2 iunie 2024 la Sibiu, a avut loc cea de-a doua ediție a line-up-ului International Academy & Networking for Festival Managers, organizat în parteneriat cu Centrul Cultural German din Sibiu.
Este vorba despre o platformă de dialog între tineri care își doresc să demareze un proiect artistic și câțiva de mentori care pot să ofere know-how: managerii culturali, cadre didactice universitare, curatori de programe artistice.
"Ideea a pornit de la faptul că nouă atunci când am început să facem festivalul, ne-a fost foarte greu. Nu aveam către cine să ne îndreptăm, să ne îndrume, nu știam cum să aflăm de fonduri, cum să aplicăm... De aceea, primele noastre două ediții, care n-au avut nici fonduri locale, nici naționale, au mers destul de greu. Atunci ne gândeam că, uite, ar fi fain să luăm legătura cu alte festivaluri, așa, mai la început de drum ca noi, și să ne împărtășim unii altora experiențele sau problemele pe care le avem. În urmă cu doi ani am participat la un fel de training pentru manageri culturali, organizat de EUNIC Romania, în parteneriat cu Serbia și Moldova. Ni s-a recomandat să venim cu o idee a unui proiect pe care să o pitch-uim. Trebuia să ne găsim și un partener sau doi din țările participante, cu care să colaborăm. Ideea asta am propus-o eu, și a fost una dintre cele două câștigătoare. Așa am reușit să organizăm prima ediție în 2023.ˮ, spune Ioana Ciuban, managerul festivalului.
Tema ediției 2024 a fost How to Pitch Your Festival, și pentru două zile (30 și 31 mai 2024), cei implicați au schimbat opinii, au discutat noi tendințe manageriale și au împărtășit experiențe, valoroase. Dacă în 2023 au fost 12 participanți, la ediția 2024 numărul participanților a crescut la 17, ei provenind din România și Serbia. Mentori le-au fost organizatori de festivaluri de teatru și film din cele două țări: Ada Solomon (unul dintre cei mai apreciați producători de film din România, peste 40 de filme și 150 de premii la activ), Jelena Knežević (producător, fost Director Executiv în cadrul BITEF - Belgrade International Theatre Festival), Dana Dimitriu (Director BIFF - Bucharest International Film Festival), Mihai Mitrică (Director Animest - Festivalul Internațional de Film de Animație) și Vicențiu Rahău (Curator Indoor Events în cadrul FITS - Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu).
Ada Solomon a reamintit importanța circuitelor festivaliere pentru avântul pe care l-a prins cinematografia românească după anii 2000. În opinia sa, interesul criticilor de cinema din afară, programele speciale, atelierele la care însăși a participat, au făcut un mare serviciu filmului românesc. De asemenea, a punctat necesitatea creării unor spații de dialog în cadrul festivalurilor, care să ofere posibilitatea unor colaborări viitoare. Dana Dimitriu a vorbit despre provocările financiare ale organizării unui festival an de an, despre efortul de a fi gazdă bună pentru vedetele internaționale invitate, dar și despre dificultatea de a atrage publicul înspre eveniment, într-un oraș mare ca Bucureștiul, în care oferta culturală este bogată. Jelena Knežević a susținut necesitatea ca teatrul, și artele, în general, să fie racordate nu doar la noile tendințe artistice, ci și la teme politice și sociale actuale. Vicențiu Rahău a amintit transformările pe care le suferă publicul de la o generație la alta și nevoia managerilor culturali de a se adapta și de a identifica nevoile comunității. Mihai Mitrică a punctat importanța educației prin cinema, a programelor care să se adreseze copiilor și tinerilor. S-a observat de asemenea că adesea festivalurile împart aceeași echipa de organizare, fapt pentru care ar fi benefică organizarea unor clustere, sau chiar a unor uniunii lucrative, care să ofere posibilitatea transferului de resurse și expertiză.
"Am avut feedback foarte bun de la participanți. Una dintre fete, care era studentă la UNATC, la scenografie, chiar mi-a mulțumit pentru că și-a făcut atât de multe contacte într- un timp scurt, chiar mai multe decât a reușit să își creeze în toată facultatea, spunea ea. Pe viitor ne gândim să adunăm toate contactele pe o platformă care să le permită celor prezenți tot felul de colaborări. Poate peste un an își vor aduce aminte că au întâlnit pe cineva care acum s-ar potrivi proiectului lor. Noi oricum, și până acum, în cataloagele pe care le avem tot timpul am dat contactele celor care participă, ca ei să ia legătura, ca să ceară un sfat sau să încerce o colaborare. Ne dorim să creștem pe viitor ca număr de mentori, și, poate, chiar să dedicăm mai multe zile programului. Totul depinde, bineînțeles, și de bugetul pe care îl vom avea. Intenția noastră este să aplicăm și la fonduri europene. Cred că avem șanse să câștigăm, și atunci, să investim în program, să aducem oameni valoroși, care într-adevăr au ce da mai departe celor la început de drum.ˮ, a arătat Ioana Ciuban.