iulie 2024
Festivalul de film Toronto 2023
Citește prima parte a acestui articol aici.

12 La chimera
Cronică TLDR: Indiana Jones în Roma lui Fellini
Magica Alice Rohrwacher îl scoate din pălăria ei fără fund (dar în plină formă) pe Josh O'Connor în poate cel mai bun rol al lui de până acum: un fost arheolog, acum un hoț de antichități cu o capacitate supranaturală de a găsi comori (încă) subterane, alături de o trupă de tombaroli fellinieni. Realism magic la cel mai înalt nivel, în care pare că Agnès Varda îl ecranizează pe Gabriel Garcia Marquez, cu accent italienesc. La chimera e bineînțeles întunecoasă și absconsă dar... Isabella Rossellinni e o rază de lumină, iar costumul de in purtat de O'Connor de-a lungul filmului merită propriul loc pe generic.

13 Memory
Cronică TLDR: El nu-și mai amintește, ea nu poate să uite
După freneticul New Order, realizatorul mexican Michel Franco se întoarce la TIFF cu această delicată piesă de cameră care-ți merge la suflet și ți-l face țăndări. Jessica Chastain e Sylvia, o single mom cu tot felul de probleme (alcoolism și traume din copilărie) care e urmărită acasă de la o întâlnire de x ani de la terminarea liceului de Saul (Peter Saarsgard), cu care pare să fi avut o istorie comună (și deloc plăcută) și care acum suferă de o degenerare neurologică ce implică pierdea memoriei. Premiza e sumbră, răsturnările de situație tulburătoare, protagoniștii sunt niște suflete chinuite, dar... suma elementelor componente e miraculos mai feel-good decât ar fi trebuit să fie.

14 Menus-plaisirs - Les Troigros
Cronică TLDR: Cinema de trei stele Michelin
Formidabilul documentarist Frederick Wiseman are o signature move: ia o instituție, o desface în bucățele, o reasamblează și ne livrează o minunată operă de artă. După biblioteci publice, primării, spitale și licee, îi vine rândul... unui restaurant franțuzesc cu 3 stele Michelin. În patru ore care se topesc în gură (și ne încântă ochii), Wiseman ne prezintă metodic, dar nu didactic, resorturile interioare ale complicatei operațiuni conduse de familia Troisgros. În cele mai mici detalii (exemplu: o discuție despre solul unde pășunează animalele din care se face brânza folosită în restaurant). În cadre lungi (exemplu: așezarea unui scaun la masă - și reașezarea lui, de exact nouă ori - până când e poziția perfectă). Method in the madness, dar... à la française.

15 Hong tan xiansheng / The Movie Emperor
Cronică TLDR: Încă o cărămidă (chinezească) la mausoleul celor nesuferiți oameni de pe lume
Foarte amuzant să vezi un film ce face haz de festivalurile de film... la un festival de film. În cazul de față, o super-mega-producție hongkongheză despre mărirea și decăderea unui super-mega-star de film pe bază de cancel culture. Tot foarte amuzant e și să prinzi șopârlițele anti-guvernamentale care s-au strecurat pe sub nasul cenzurii chineze. Cu Andy Lau, cel mai celebru actor și cântăreț din HK, dar... și cu spectrul lui Jackie Chan, dușmanul lui "de moarte".

16 Nu aștepta prea mult de la sfîrșitul lumii
Cronică TLDR: Cea mai (ne)fericită fată din lume merge mai departe
Încă o satiră acidă în registru absurd cu (prea) multe citate și trimiteri (auto)referențiale de la mereu-provocatorul Radu Jude. Am petrecut 326 de minute (c-am fost la ambele proiecții) pe jumătate întors către restul sălii, pândind reacțiile la năstrușniciile maestrului. TikTok. Uwe Boll. Nina Hoss. Matsuo Bashō. Ernst Kantorowicz. Zoom. Andrew Tate. Credite de final scrise de mână. Revizitarea godardiană a unui film din 1981. Minute în șir de cruci de pe marginea drumurilor. Bizar dar... și hilar, și dulce-amar. C'est fou, c'est Perrier Radu Judé!

17 Perfect Days
Cronică TLDR: Big (and clean) in Japan
Cum a început: un comision improbabil primit de Wim Wenders pentru a promova într-un documentar de scurtmetraj The Tokyo Toilet (https://tokyotoilet.jp/en/) - o "salbă" de toalete publice super-arătoase create de arhitecți japonezi celebri pentru JO din Tokyo: o japonezărie par excellence, unde uniformele celor care curăță acele toalete sunt marca Kenzo. Ce a ieșit: un film (ficțiune de lungmetraj) marca Wenders, care a impresionat lumea largă la unison, dar... mie unuia mi-a lăsat un gust (o miasmă?) de manierism relativ superficial, ba chiar un pic jignitor pentru ethosul japonez. Un film altfel foarte plăcut - ca un șervețel subtil parfumat, cu arome Zen, care maschează putoarea și toate relele din lume(a de azi).

18 Bastarden / The Promised Land
Cronică TLDR: There Will Be Blood Potatoes
Mads Mikkelsen strălucește în această sagă daneză de dimensiuni ep(ope)ice în care un ofițer (aspru, dar sever, vorba lui Andrieș) arătos, sărac dar... principial până peste poate învinge TOATE adversitățile (că-s ele climatice, politice sau de amor) și reușește să... cultive cartofi în cea mai aridă zonă a peninsulei. Imaginea semnată de Rasmus Videbæk e atât de grozavă, că Mikkelsen nici măcar nu e cel mai frumos lucru de pe ecran...

19 Sorry / Not Sorry
Cronică TLDR: Stand Up/Stand Down
Acum câțiva ani, niște acțiuni / vorbe sordide au ajuns la lumină și l-au scos pe comedianul Louis CK din lumina rampei. Documentarul semnat de Caroline Suh & Cara Mones spune povestea revenirii treptate a lui LCK dar... și a efectului neprevăzut pe care această poveste l-a avut asupra femeilor involuntar implicate în ea. Ce se întâmplă când un prădător sexual nu dă socoteală pentru ce-a făcut, ba chiar e lăudat și încurajat întru mai multe nefăcute? Probabil e reales președinte...

20 Das Lehrerzimmer / The Teachers' Lounge
Cronică TLDR: A fi sau a nu fi (hoțul)? Aceasta-i întrebarea
O excelentă fabulă morală de extracție hitchockiană în debutul de regie al lui Ilker Çatak și o superbă prestație a protagonistei, tânăra actriță germană Leonie Benesch (care are o alură de Meryl Streep & Alice Rohrwacher). O profesoară într-o școală generală, o debutantă idealistă, caldă dar și... principială, se lovește de o dilemă morală fără ieșire ce se rostogolește ca un bulgăr de zăpada care îi înghite și le periclitează existența celor din jur.

21 They Shot the Piano Player
Cronică TLDR: Eclectic. Excentric. Electrizant.
Un hibrid straniu: un documentar-investigație animat... Un subiect obscur: asasinarea neelucidată a unui muzician de jazz brazilian. Mărturii de la granzi ai genului: Gilberto Gil, Vinicius de Moraes, Gaetano Veloso. Un narator neașteptat: Jeff Goldblum. Dar... și o experiență surprinzător de plăcută, cu impact emoțional garantat. Pe ritm de bossa nova.

22 Wicked Little Letters
Cronică TLDR: F...ing Brilliant! Semnat, indescifrabil
O povestioară nostimă cum numai englezii știu a spune: suntem într-un orășel britanic în anii '20 și Olivia Colman e o fată bătrână, cu frica lui Dumnezeu & a unui tată abuziv (un înfricoșător de credibil Timothy Spall) care tot primește în poștă un șuvoi de scrisori cu cele mai abjecte injurii la adresa ei. Suspecta de serviciu: o single mom slobodă la gură dar... și comportare, jucată (cu mare plăcere, se vede de la o poștă, pardon the pun) de Jessie Buckley. Misterul e elucidat și farsa are un final inspirat - și inspirațional.

23 The Zone of Interest
Cronică TLDR: Răul e orice, dar nu banal
Ce alegeri interesante face Jonathan Glazer (Under the Skin, Birth, Sexy Beast) și ce poveste îngrozitoare a ales pentru cel mai recent film al său: idilica viață la țară, gard în gard cu cel mai infam lagăr de exterminare nazist. Un film de (re)văzut: unul pe care mai întâi îl vezi și a doua oară îl asculți (și te cutremuri la ce nu se vede dar... se aude). Un film important, ce va rămâne în istoria cinematografiei.

Va urma: Toronto International Film Festival, 5-15 septembrie 2024.