Așteaptă, aștepți. Privește, privești. Se întreabă, te întrebi. Tace, taci, Speră, speri. Așa trec primele secunde, minute ale spectacolului, într-o complicitate riscantă, într-o solidaritate a stărilor nelămurite. "Anii tăi se par ca clipe, Clipe dulci se par ca veacuri." îmi susură eminescian în gând, în timp ce o muzică rece și obsedantă capătă consistența bucăților de gheață sparte pe un teren alunecos.
Începutul spectacolului este o probă de trecut a grabei noastre spre orice, din orice motiv. O femeie frumoasă stă la o masă și privește. Ce-o fi gândind? Îi proiectezi deja întrebările și gândurile tale. Sau te disciplinezi și o aștepți să îți spună ea însăși. Și timp de o oră, femeia aceea capătă chipuri diferite, surprinde cu glasuri diferite în care spune fiecare poveste, ca la final să se privească pe ea însăși, alături de noi.
Spectacolul Fragil/e producție a Teatrului de Comedie din București este urmarea proiectului Fragile.live, produs artistic ce aparține Asociației Storyscapes (fondatoare: Ioana Mischie, Rucsandra Pop, Iuliana Dumitru) o serie împărțită în câteva episoade video distincte, fiecare episod cuprinzând mărturisirile unor femei despre experiențe personale, obținându-se un aliaj dintre ficțiune și documentar. Proiecția Fragil a avut loc în 27 aprilie 2023 în cadrul Proiectului Amprente în teatru și artă susținut de Centrul Cultural Reduta. Faptul că aceste femei nu puteau apărea niciodată în public să își spună povestea a dus la transformarea produsului video Fragile.live în Fragil/e, piesa de teatru. Finalul proiectului Fragil a coincis cu declanșarea războiului din Ucraina, așa că nevoia de a insera în spectacolul de acum și povestea unei refugiate a apărut firesc, simultan cu nevoia autoarei de a-și spune propria poveste, de a fi la rândul său autentică: "Atunci când am început documentarea poveștilor, din dorința de a deveni vocea lor în spațiul public, nu mi-am imaginat că voi ajunge să îmi spun și eu propria poveste, că mă voi lăsa să fiu vulnerabilă la rândul meu și cât de eliberator va fi. Îl văd ca pe un spectacol despre libertatea de a fi autentic, de a înțelege că nu ești nici singur nici singurul, despre o rețea de sprijin și o comunitate."[i] (Ioana Flora)
Este interesant să vezi cât de des apare cuvântul "fragil" în titlurile spectacolelor jucate pe diverse scene din țară. Avem: Fragil, după Neil LaBute, in regia lui George Dogaru, Godot Cafe-teatru, SF (Super fragil), concept, regie, coregrafie: Andrea Gavriliu la Teatrul Excelsior, Echilibru fragil, după texte de Jean Genet și alte scrieri din literatura franceză, spectacol la Teatrul Municipal Tony Bulandra Târgoviște, performance cu Mircea Silaghi, Sentimentul fragil al speranței, spectacol de Carmen Lidia Vidu la Teatrul Odeon, din nou Echilibru fragil, text: Edward Albee, regia: Mariana Cămărășan.
FRAGIL, -Ă, fragili, -e, adj. Care se sparge, se sfărîmă, se frînge ușor; nerezistent, slab. Așa sună "traducerea" în limba română a cuvântului. Personajele interpretate de Ioana Flora, niște ilustre anonime, nu se sparg, nu se frâng, nu se sfărâmă. Ele se adună ciob cu ciob închegându-se în forme solide. Ele se încăpățânează să fie firele de nisip care schimbă cursul râului vieților lor și al celor din jur. Ele se ridică printre falii de destin și zidesc singure ceva pe care să se sprijine. Ele privesc în sus, niciodată în urmă, înălțându-se peste gropile indiferenței, injustiției, nedreptății, imoralității umane. Cele șase femei din care doar pe una o cunoaștem sunt chipuri răsfrânte în oglinzi ale femeilor pe care le întâlnim zilnic, tăcute și neștiute. Barierele de rasă și diferențele sociale, convențiile, inechitățile, jocul șanselor, mereu fără reguli corecte nu anulează nici aura blândă a feminității, nici forța morală a fiecărui personaj. Ele nu rămân prinse în rănile emoționale, ci ajung ca în triada agresor, victimă și salvator să câștige ultima poziție.
Ioana Flora vorbește nu doar în replici, ci mai ales în tăceri prelungi, în priviri hăituite de spaime, în surâsuri zdrențuite. Mama care să încăpățânează să dăruiască o viață normală copilului ei autist, puștoaica fugită de acasă care face copii cu fiecare bărbat ce îi iese în cale, wonder-women mereu în confruntare cu limitele sale, prostituata fărâmată de abuzuri, țăranca ambițioasă să iasă la lumină ea și oamenii din jur, toate aceste femei urcă trepte. Urcă treptele iertării, ale împăcării cu sine, cu lumea, cu Dumnezeu. Udatul unei flori, cafeaua preparată cu grijă, privitul în gol, cusutul, așezarea compulsivă a hainelor devin gesturi ritual ce scot la suprafață un șuvoi de trăiri lăuntrice din care fragilitatea, vulnerabilitatea, tristețea sunt dublate de rezistență, forță, ambiție, determinare, speranță. Milioane de alte femei, miliarde de alte femei au fost, sunt, vor fi ca ele.
Fragil/e devine o mărturie delicată și lucidă a solidarității umane, un elogiu adus empatiei ce relevă o lume a bogăției interioare, a noastră și a celorlalți, o lume spre care ne vor conduce nebănuite trepte.
Fotografii din galeriile realizate de Dinu Lazăr și Dan Moruzan, disponibile integral aici - Dinu Lazăr și aici - Dan Moruzan.
Fragil/e
Conceptul spectacolului îi aparține Ioanei Flora, direcția de scenă Alinei Berzunțeanu, iar mișcarea scenică Silviei Călin. Documentarea pentru spectacol a fost realizată de Rucsandra Pop, iar muzica originală este semnată de Mihai Dobre.
Spectacol prezentat la Teatrul de Comedie.