România Liberă / decembrie 2006
Cu puţine zile înaintea încheierii filmărilor la Youth Without Youth şi după 18 luni de producţie în România, Francis Ford Coppola a încuviinţat în sfîrşit să discute cu jurnaliştii. A fost vădit amuzat că presa i-a speculat tăcerea, anunţînd la un moment dat că s-ar fi îndrăgostit de Loredana Groza. Întîlnirea a avut loc în vila închiriată pe perioada producţiei şi a luat sfîrşit în mod inedit - cu melodia compusă de cineast împreună cu un muzician român şi dedicată proaspăt născutei sale nepoate, Romy Croquet, născută de Sofia Coppola în urmă cu cinci zile. Dacă cineastul a rămas ultimul din familie care nu şi-a văzut încă nepoata, jurnaliştii români au fost primii care au ascultat CD-ul şi pe interlocutorul lor cîntînd Chansonette pour Romy Croquet.

Prietenos şi afabil, Francis Ford Coppola a început prin a mulţumi tuturor românilor care l-au ajutat: celor 52 de actori români, directorului de imagine Mihai Mălaimare Jr. (despre care a spus că îl aşteaptă un mare viitor), scenografului Călin Papură, creatoarei de costume Gloria Papură, monteuzei Corina Stavilă, MediaPro-ului cu care a colaborat foarte bine (drept pentru care va distribui filmul în toată Europa de Est), Orchestrei Metropolitane cu care a înregistrat muzica. A ţinut să pledeze cauza tinerilor cineaşti şi studenţi români, lansînd autorităţilor sugestia de a-i excepta pe aceştia de la taxa ce trebuie plătită pentru a filma pe străzile din Bucureşti. I-a lăudat pe tinerii actori români "care nu sunt doar talentaţi şi harnici, dar şi frumoşi", fiind capabili şi să discute literatură sau filosofie. A evocat şi "întîlnirea minunată" cu preşedintele Băsescu. "E un adevărat personaj. Vroia să ieşim undeva să dansăm."

Vorbind despre filmul său, ecranizare a nuvelei lui Mircea Eliade, Tinereţe fără tinereţe, Coppola a punctat plăcerea de a face un film cu buget mic împreună cu o echipă restrînsă. "Cred că echipei i-a plăcut ideea că nu suntem aici pentru că e mai uşor şi mai ieftin, ci pentru că e o poveste românească scrisă de un român.(...) Aproape că mi-am finanţat singur filmul şi singurii bani pe care-i fac azi sunt din vin. Deci sunt capabil să fiu un amator, adică cineva care face lucrurile cu drag, nu pentru bani." Producţia restrînsă a încîntat-o şi pe Sofia Coppola, care a vizitat anul trecut România pentru două zile. Tatăl strălucea de mîndrie, spunînd despre Marie Antoinette (care, întîmplător, ieri la aceeaşi oră avea vizionarea de presă la Bucureşti) că e cel mai neobişnuit film al anului, subtil şi mai ales foarte personal. "Sper că românii îl vor privi ca pe o operă de artă".

Cît despre Youth Without Youth, acesta va fi într-o primă formă gata la sfîrşitul anului, iar la anul cineastul ţine să-l arate personal la Bucureşti, nu numai din respect pentru cei 52 de actori români, dar şi pentru că vrea să fie bine primit aici, unde "toţi liceenii îl ştiu pe Eliade". Coppola nu exclude posibilitatea de a mai lucra în România, dar are nevoie de o poveste românească. I-a mai plăcut Pe strada Mîntuleasa, n-ar fi exclus s-o ecranizeze. Deocamdată scrie singur un scenariu despre propria sa viaţă. "Dacă fac acest film, nimeni din familia mea n-o să mai vorbească cu mine", spune. I-ar mai plăcea să ecranizeze De veghe în lanul de secară, chiar i-a scris la 19 ani lui J.D. Salinger pentru a-i cere permisiunea. Salinger n-a răspuns, dar nici n-a vîndut drepturile.
Regia: Francis Ford Coppola Cu: Tim Roth, Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara, Marcel Iureş

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus