Pe scena Teatrului Odeon omul care spune Sînt propria mea soție își mărturisește singurătatea. Pentru poliția politică, singurătatea era un delict.
Stasi și farsele naturii
În reclama spectacolului, ni se spune că vom vedea peripețiile unui travestit. Travestitul e acum o bătrână destul de caraghioasă, un personaj din Berlinul anilor '20, ieșit parcă din figurația filmului Cabaret. Un personaj aruncat de istorie în anii nazismului și ai comunismului, pus să se descurce, să-și adapteze propriile ciudățenii la malformațiile regimurile traversate. Charlotte von Mahlsdorf, născută Lothar Berfelde, un travestit german colecționează obiecte vechi și le organizează într-un muzeu încercînd astfel să refacă mediul unde s-ar fi simțit în largul ei / lui. Curiozitatea dramaturgului american o obligă să-și reviziteze viața ca și cum ar trece dintr-o cameră în alta a muzeului, povestind episoadele reale atît de asemănătoare cu unele inventate. Sau povestește invenții verosimile?
O memorie convenabilă
În această ambiguitate se situează spectacolul regizoarei Beatrice Rancea, cu toată aparenta sa cumințenie, cu falsul său caracter ilustrativ, ezitînd în fața unei opțiuni cu un răspuns cert. Un exponat din colecția de fonografe cu cilindrii de ceară și de patefoane vechi s-a transformat în marele disc (decor: Constantin Cojocaru) care învârtește viața Charlottei în timp ce ea își amintește ceea ce vrea și i se pare convenabil. Muzica acompaniază armonia amintirilor unei persoane a cărei identitate este rezultatul voinței proprii și nu al destinului. Discul o învîrte, elementele trecutului se structurează în șirul de întâmplări dintr-o viață, fie ea și ciudată, oferind logica și justificările necesare supraviețuirii. Actorul Mircea Constantinescu trece din starea de povestitor la cea de interpret folosind tonalitățile îndelung repetate ale ghizilor de muzeu: și-a ucis tatăl, a stat în pușcărie, i-a ajutat pe evrei, a organizat un bar unde petreceau și se simțeau bine homosexualii Berlinului comunist; da, a avut legături cu Stasi doar pentru ca să-și apere prietenii, iar pe Alfred, prietenul colecționar homosexual l-a turnat pentru că el a vrut să ia totul asupra lui.
Cine minte?
Totul se leagă, deși totul e atît de ciudat cînd ne raportăm la rutina faptelor cunoscute, dar în vocea și comportamentul actorului e mereu un element neliniștitor, ceva care pare să spună că adevărul e în altă parte. Arhivele, dosarul Stasi confirmă suspiciunile: nu există nici o urmă a uciderii tatălui, relația cu Stasi a fost mult mai sordidă, prietenul n-a fost trădat în urma unei renunțări tragice, ci într-un lung șir de rapoarte (mai mult sau mai puțin benevole) despre operațiile de contrabandă cu obiecte de anticariat. Centrul dramatic al spectacolului este dialogul cu acest Alfred (Sorin Gheorghiu): toate explicațiile Charlottei pălesc confruntate cu brutalitatea represiunii rezultate din colaborare. Cu mințile mai mult rătăcite (rătăcire jucată poate prea apăsat), victima nu-l acuză în această conversație imaginară, Alfred parcă își joacă și el nebunia, pentru a evita o explicație inutilă.
V-ați trezit vreodată cu Stasi la ușă?
Portretul supradimensionat al autorului american Doug Wright supraveghează scena: filmul dialogului împinge subiectul. Investigația lui Wright este minuțioasă și comprehensivă în același timp, decentă și precisă. Cînd ar vrea să retragă simpatia cu care își descrie personajul, e doar nedumerit. Și atunci apare întrebarea Charlottei, provocată de neputința de a judeca realitatea dictaturii "V-ați trezit vreodată cu Stasi la ușă?" Iar după această bătaie în ușă, adevărul se ascunde undeva, în cutele limbajului convențional al actelor și cele ale dezvinovățirii produse de durerea ființelor vii. Vedem, de fapt, zbaterea unui om care și-a acceptat diferența și a devenit muzeul propriilor pasiuni. Unele se văd în spectacol, altele se bănuiesc, suspiciunea existenței unor falsuri este întreținută de regie, dar uneori e creată neintenționat de ea. Multiplicînd unicul personaj al piesei scrise, Beatrice Rancea confirmă versiunea suspectă a Charlottei: adevărul acelei epoci rămîne pînă la urmă ascuns teatrului, comisiilor de anchetă, actorii și regizorii realității au izbutit să maculeze totul.