România Liberă / iulie 2003
Intacto
Prezentat pentru prima oară la Festivalul de film de la Cluj-Napoca, unde a plăcut la multă lume (lume care a şi recunoscut că n-a înţeles chiar tot), Intact (Intacto) a intrat şi pe ecranele din ţară, încercînd cumva eroic să echilibreze avalanşa de comedii, mai mult sau mai puţin răsuflate şi în orice caz americane, care s-a prăvălit asupra noastră. Intact e un thriller bine condus de un regizor spaniol care şi-a făcut astfel un strălucit debut în lungmetraj, Juan Carlos Fresnadillo.

În principiu, Intact e un film la care te uiţi o oră fără să pricepi ce şi cum, dar de la care nu poţi pleca pentru că felul elegant în care e filmat, dar şi felul în care povestea se răsuceşte îţi dau de înţeles că ai de-a face cu o producţie de calitate şi că tot ce poţi face este să ai răbdare. Supunîndu-te jocului, mintea ţi se va lumina încetul cu încetul şi la un moment dat vei înţelege că asişti la un fel de thriller filosofic, unde se învîrt pe degetele de la mînă nu pistoale, ci vieţi omeneşti.

Dacă mai ţineţi minte, în urmă cu doi ani rula pe ecrane Unbreakable de M. Night Shyamalan, în care Bruce Willis juca rolul unui bărbat care scapă uluitor dintr-un accident. Se pare că Fresnadillo a văzut şi el acel film şi că s-a inspirat din el. Personajul principal al filmului său, Tomas, este unicul supravieţuitor al unei catastrofe aviatice. Normal, te gîndeşti că e ceva în neregulă cu el dacă are atîta noroc. Drumurile sale se încrucişează cu cele ale unui supravieţuitor al Holocaustului (un fel de Jidor rătăcitor), strălucit jucat, pe muchie, de Max Von Sydow, cu cel al unui supravieţuitor al unui cutremur şi cu al unei poliţiste încă măcinate de durerea şi sentimentul de vinovăţie faţă de moartea fiicei şi soţului ei într-un accident de maşină.

Fără a rezolva pe deplin conflictul (şi e mai bine aşa), Fresnadillo ne face să ne întrebăm mai multe lucruri. De pildă, cum se măsoară norocul şi după ce criterii se distribuie el? Ce consistenţă are? Cîte din întîmplările prin care am trecut au fost rezultatul hazardului? Cîte ar fi putut fi manipulate pentru sau împotriva noastră de o instanţă supremă? Suplimentar, prin destinul poliţistei (care îşi imaginează, reamintindu-şi scena accidentului, că i-ar fi putut spune soţului că nu-l mai iubeşte şi astfel accidentul n-ar mai fi avut loc) regizorul îmbogăţeşte substanţa filmului cu ipoteza că sinceritatea ne-ar feri de multe belele.

Intacto este ireproşabil filmat. De altfel, la Cluj a fost recompensat pentru calitatea imaginii, primind un premiu special, chiar special conceput pentru a nu-l lăsa pe dinafară.

Fişa tehnică :

Intacto, Spania, 2001
Regia : Juan Carlos Fresnadillo
Cu : Leonardo Sbaraglia, Eusebio Poncela, Monica Lopez, Antonio Dechent, Max Von Sydow
Regia: Juan Carlos Fresnadillo Cu: Leonardo Sbaraglia, Eusebio Poncela

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus