E important că acest lucru s-a întîmplat cu un film deloc comod, de fapt destul de greu de înghiţit pentru stomacuri mai sensibile. Lipsit de complexe şi de false iluzii, Schlesinger aruncă anatema asupra societăţii americane de la sfîrşitul anilor '60, arătînd cît de putred e de fapt visul american, şi aceasta prin povestea marginalilor acestei lumi.
Pentru cowboy, simbolul, cel puţin cinematografic, al Americii timp de atîţia ani (văcarul de la Ford la Schlesinger sau, mai tîrziu, Pollack!), acest vis este să devină gigolo la New York, crezînd că femeile bogate de-acolo se vor înghesui după dotarea lui de la mama natură (ca la noi în bancurile cu ciobani). Surpriza-i că, la New York, totul a fost încercat (şi gustat) de mult şi văcarul nu mai interesează decît pe babetele decrepite şi pe adolescenţii homo din WC-urile publice. Dezamăgit şi dezgustat, cowboy-ul va lega o prietenie ciudată cu un TBC-ist care se complace într-o mizerie cruntă. Deşi scopul acestuia este iniţial de a-l escroca, cei doi se vor ataşa, iar "visul american" va deveni de a ajunge amîndoi în însorita Floridă, necesară pentru plămînii tuberculosului.
Midnight Cowboy
Regia: John Schlesinger
Cu: Jon Voight, Dustin Hoffman, Sylvia Miles, John McGiver, Brenda Vaccaro, Barnard Hughes