mai 2007
A Beautiful Mind
Este drama intensă a unui geniu adevărat, un matematician în viaţă, pe numele său John Forbes Nash Jr. Chipeşul şi excentricul Nash face o descoperire în tinereţe şi este pe punctul afirmării internaţionale. Dar ascensiunea sa rapidă în stratosfera intelectualităţii îşi schimbă dramatic cursul cînd geniul său nativ este sufocat de schizofrenie. Înfruntînd nişte încercări care pe alţii i-ar fi pus la pămînt, Nash revine la viaţă şi în activitate datorită şi cu ajutorul soţiei sale Alicia. După decenii de luptă cu boala el iese triumfător şi primeşte premiul Nobel în 1994. O legendă vie, Nash continuă să-şi desfăşoare munca şi astăzi.

Suntem în anul 1947 şi John Forbes Nash Jr. (Russell Crowe) ajunge la Princeton pentru a studia matematica. Misteriosul geniu din West Virginia nu are nici tradiţie în familie la Universitatea Princeton nici o avere care să-i permită pătrunderea în Ivy League - cea mai prestigioasă frăţie a studenţilor. Acomodarea nu va fi uşoară nici pentru Nash nici pentru Princeton.

Viaţa socială şi mondenă nu înseamnă nimic pentru el, după cum nici frecventarea cursurilor. Este obsedat de un singur lucru: să găsească o idee originală. Acesta crede el, este singurul lucru care contează. Facultatea de Matematică de la Princeton promovează o competiţie brutală şi unii dintre colegii lui Nash s-ar bucura să-l vadă ratînd. Ei îl tolerează şi din cînd în cînd îi incită. Era împreună cu ei cînd reacţia lor la vederea unei blonde îi atrage atenţia. Rivalitatea dintre ei practic îi aprinde văpaia descoperirii. Rezultatul este o teorie a jocului - o matematică a competiţiei - care contrazice doctrina lui Adam Smith, părintele economiei moderne. O sută cinzeci de ani de gîndire acceptată şi învăţată este abrupt demontată şi dată la o parte, iar viaţa lui Nash se schimbă pentru totdeauna.

Nash primeşte un post de cercetator şi catedră la MIT, dar nu este mulţumit.

Ştiinţa a avut un rol imens în triumful Americii în cel de-al doilea război mondial şi acum, cînd începe războiul rece, Nash vrea să joace rolul său. Dorinţa sa este îndeplinită cînd fantomaticul William Parcher (Ed Harris) îl recrutează pentru o misiune secretă de spargere a codurilor inamicului.

Nash se aruncă într-un efort uriaş în timp ce continuă munca sa la MIT. Aici destinul său îl intersectează pe cel al Aliciei Larde (Jennifer Connelly) o studentă la fizică care îi predă lui Nash un curs despre ceea ce el nu a luat niciodată în serios: DRAGOSTEA. Nash şi Alicia se căsătoresc, dar el nu-i încredinţează secretul colaborării cu Parcher. Este ascuns, obsedat şi în final pierdut într-o lume a deziluziilor. Diagnosticul este schizofrenie. Devastată de implicaţiile stării soţului său, Alicia luptă coştientă că iubeşte un geniu. Dintr-un cuplu strălucitor şi fericit se transformă într-unul de groază. Dar ea nu uită angajamentul făcut atunci cînd s-au căsătorit şi îl determină şi pe el să lupte. Nash va învinge nu numai o boala incurabilă dar şi degenerativă. Cu foarte multă luptă, credinţă şi voinţă, el continuă să muncească şi în 1994 ia Premiul Nobel. De-a lungul vieţii dobîndeşte pe lîngă o minte sclipitoare şi o inimă la fel.

****
A Beautiful Mind este inspirat în mare parte de biografia scrisă de Sylvia Nasar. Născut într-o familie din clasa de mijloc, în 13 iunie 1928, Forbes Nash a fost o figură proeminentă a anilor '50. Pionieratul său în teoria jocului l-a promovat în elita matematicienilor dar el a dispărut o lungă perioadă în care boala care l-a acaparat. Teoria sa însă a lucrat devenind un element vital în afaceri şi economie. În 1994 revine în învăţămînt şi ia premiul Nobel pentru economie împreună cu John C. Harsanyi şi Richard Selten.

A Beautiful Mind şi-a început drumul către ecran atunci cînd producătorul Brian Grazer a citit în Vanity Fair un articol despre John Forbes Jr. Grazer a fost fascinat de povestea relatată de Sylvia Nasar şi în special de faptul că matematicianul şi-a revenit din boală suficient pentru a se întoarce la muncă şi pentru a se bucura de maxima recunoaştere prin premiul Nobel.

"Mi-a plăcut povestea pentru că este despre supravieţuire şi pentru că este despre geniu, competenţă şi muncă" spune Grazer. Plăcîndu-i povestea, Grazer s-a străduit să obţină drepturile de ecranizare.

Apoi l-a angajat pe Akiva Goldsman să scrie scenariul. Akiva a văzut totul dintr-o perspectivă unică bazată pe faptul că are în familie psihiatri - ambii părinţi, dintre care mama specializată în copii. Akiva a crescut alături de copii care trăiau în lumea lor, a deziluziilor. El explică: "nu este o poveste 100 % conformă vieţii lui Nash; am încercat să iau arhitectura vieţii lui, geniul, pauza dată de schizofrenie, premiul Nobel şi să construiesc o poveste semi-ficţiune". Lui Akiva i s-ar potrivi mai mult "scris de" decît "scenariu de".

Deşi mulţi regizori ar fi vrut acest proiect, Grazer şi Howard au simţit că au acelaşi mod de abordare. Cei doi parteneri au petrecut ani căutînd un proiect care să dezbată boli mintale şi impactul acestora asupra oamenilor bolnavi dar şi asupra familiilor. Ceea ce i-a impresionat foarte mult pe cei doi a fost nu numai premiul, boala dar şi modul în care dragostea dintre Nash şi Alicia, soţia lui, a supravieţuit şi a evoluat.

Parcursul vieţii lui Nash este uluitor, dar la fel este şi cel al Aliciei. Nash n-ar fi supravieţuit fără Alicia, spune Sylvia Nasar. "Pentru mine ea este eroina cărţii, şi ea este eroina filmului" spune autoarea. Ea a fost mulţumită că proiectul le-a revenit lui Grazer şi Howard. Povestea lui Nash poate fi spusă în foarte multe feluri pentru că este încărcată de emoţie şi putere. "Scenariul a captat exact esenţa poveştii" spune Sylvia Nasar.

A Beautiful Mind reuneşte o echipă unică de actori - staruri adevărate, distinşi veterani, excelenţi debutanţi între care s-au ţesut legături magice.

Grazer şi Howard l-au recrutat pe Russell Crowe înainte că acesta să cîştige Oscar-ul pentru The Gladiator. "M-am orientat spre Crowe pentru că poate comunica intens fără vorbe".

Nash a fost ani în şir o vedetă şi Russell are o carismă, un intelect superior şi o duritate a minţii combinată cu o duioşie a sufletului, total potrivite pentru rol.

Crowe a reacţionat pe loc la citirea scenariului. "sunt cîteva detalii în scenariu care fac din el ceva total special - Akiva a făcut o treabă minunată" spune Crowe. Un alt punct de atracţie pentru Crowe a fost dorinţa de a demonstra că schizofrenicii sunt persoane care pot în timpul bolii să iubească, să aibă copii şi să vrea să reuşească în muncă.

Crowe a dorit mult să lucreze cu Ron Howard şi cu Brian Grazer. "Pedigree-ul lui Ron este impecabil iar cu Brian face o echipă care a dus la capăt o serie de proiecte unice" spune Crowe.

În 1997 Howard şi Grazer au realizat Inventing the Abbotts - un film în care a jucat Jennifer Connelly. După aceea ea s-a remarcat în Requiem for a Dream şi Pollock.

Howard spune: "Jennifer a înflorit în ultimii ani. Este inteligentă, foarte frumoasă şi deosebit de integră. Toate aceste calităţi fac din ea o prezenţă deosebită pe ecran".

Realizatorii povestesc că foarte multe actriţe au citit rolul cu Russell. "Cînd se fac aceste audiţii private poţi simţi imediat dacă se leagă partenerii şi rolurile. Vrei să afli de fapt dacă ea îl poate incita să fie la vîrf în interpretare. Replica pe care i-a dat-o Jennifer a fost de cea mai înaltă clasă" spune Grazer.

Realizatorii l-au distribuit pe Ed Harris în rolul lui William Parcher, şeful lui Nash la Departamentul Apărării. Cooperarea lor anterioară la Apollo 13 s-a soldat cu o nominalizare la Oscar pentru Harris. Howard a simţit că Harris se potriveşte perfect personajului misterios. El spune: "este un actor realmente puternic şi poate merge umăr la umăr cu Crowe".

Interesant este că înaintea filmărilor principale Crowe şi Harris au stat umăr la umăr fiind ambii nominalizaţi la Oscar în 2000. Crowe, cîştigătorul, a remarcat: "poate nu a fost cel mai potrivit mod de a începe o relaţie de prietenie şi colaborare, dar Ed este un gentleman perfect".

Realizatorii au tratat fiecare pas şi detaliu în producţie cu respect, competenţă şi atenţie. Howard spune: "noi am obţinut licenţa de a condensa o viaţă într-un film dar de fapt noi am creat o adevărată lume în care am lăsat autenticitatea şi adevărul să fie ghid."

Pentru a mări realismul şi a duce la maxim adevărul emoţionant al filmului, realizatorii au decis să filmeze scenele în succesiunea din scenariu. Este o metodă extrem de rară şi un adevărat lux în practica de astăzi. Iniţiativa i-a aparţinut lui Russell Crowe. Howard mai lucrase aşa cu Lucas la American Graffitti.

"În 3 luni de filmare am făcut o incursiune în 40 de ani din viaţa lui Nash. Incursiunea lui Russell este complexă, profund psihologică cu schimbări de la scenă la scenă plus că el îmbătrîneşte fizic cu 40 de ani" spune Howard.

În timpul pregătirii filmărilor, Howard l-a invitat pe Nash în persoană să-i îndrume în special în ceea ce privea lucrul la tablă şi pentru ca ei să înţeleagă puţin din ceea ce a însemnat munca lui.

În pregătirea rolului, Crowe a urmărit înregistrări video ale lui Nash, a citit cartea Sylviei Nasar şi a studiat scrierile lui Nash. S-a documentat şi asupra schizofreniei. A încercat de asemenea să înţeleagă cum lucrează mintea unui matematician.

Din cauza programului, Crowe nu s-a putut întîlni cu Nash înainte de a începe filmările, dar s-au întîlnit imediat după începutul acestora şi Crowe a învăţat multe despre Nash doar stînd faţă în faţă.

Jennifer Connelly s-a întîlnit cu Alicia care i-a povestit multe din amintirile ei iar cînd Jennifer a întrebat-o dacă există ceva care ar vrea să fie prezentat sau subliniat în film cu privire la personajul ei, ea a spus: "este rolul tău".

Regia: Ron Howard
Scenariul: Akiva Goldsman
Producător: Brian Grazer
După o carte de: Sylvia Nasar
Muzica: James Horner
Montajul: Mike Hill Dan Hanley
Scenografia: Wynn Thomas
Imaginea: Roger Deakins
Cu: Russell Crowe, Ed Harris, Jennifer Connelly, Paul Bettany, Adam Goldberg, Judd Hirsch, Christopher Plummer.


Regia: Ron Howard Cu: Russell Crowe, Ed Harris, Jennifer Connelly, Paul Bettany, Adam Goldberg, Judd Hirsch, Christopher Plummer

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus