Todd Field debutează convingător (în comparaţie cu mulţi colegi de generaţie) cu filmul In the Bedroom / În dormitor (unde este şi scenarist şi producător), operă care primit deja cîteva premii (un Glob de Aur pentru Sissy Spacek, plus cinci nominalizări la Oscar), printre care premiul Franklin Schaffner al Institutului de Film American, Premiul juriului la Sundance Film Festival, fiind prezentat şi la Muzeul de Artă Modernă din New York.
Calităţile filmului pornesc de la orizontul povestirii lui André Dubus, scriitor aplecat asupra clasei de mijloc şi a reprezentanţilor ei într-o Americă încă supusă unei relativităţi a dreptăţii (în ciuda a numeroase principii împămîntenite în cele mai spectaculoase etape istorice). Povestea unei familii - tatăl medic, mama profesoară de muzică, fiul student - este răvăşită de o poveste de dragoste neconvenţională ce implică pe băiat îndrăgostit de o femeie cu doi copii, în curs de divorţ. Ciudata poveste de dragoste va duce la o tragedie care repune în discuţie noţiunea de dreptate, atunci cînd aceasta este subordonată unor legi depăşite de viaţă. Mai mult, personajele se redefinesc pe parcursul dramei trăite, orizonturile poveştii sugerînd cu forţă şi argumente fragilitatea hotarelor între spiritul şi litera legilor, între dragoste şi datorie, între individ şi societate. Din păcate, calităţile scenariului, realizat pe baza povestirii lui André Dubus, nu prea răzbat în film, în ciuda eforturilor nu lipsite de succes ale unei solide echipe de interpreţi, în fruntea cărora se remarcă Tom Wilkinson şi Sissy Spacek.
Căutările debutantului Todd Field nu ating, în ciuda unei austerităţi programatice, tensiunea şi orizonturile din filmul lui Nanni Moretti, La stanza del figlio, al cărui subiect este întrucîtva asemănător. Tragedia familiei Fowler se transformă într-un thriller clasic, cu un deznodămînt dacă nu previzibil cel puţin probabil prin prisma crizelor de conştiinţă trăite de protagonişti.
Pendulînd între iertare şi răzbunare, opţiunile membrilor familiei Fowler nu mai capătă percutanţa crizei de conştiinţă a tatălui (interpretat de Nanni Moretti în filmul amintit), finalul bazîndu-se mai degrabă pe o reacţie involuntară şi emoţională necontrolată decît pe raţiune.
Filmul lui Todd Field mai pune în discuţie şi sistemul juridic american, ale cărui portiţe sunt benefice pentru mulţi dintre cei certaţi cu legea, dar care sunt apăraţi de avocaţi pentru care sumele de bani anulează eventualele cazuri de conştiinţă. Alături de Sissy Spacek (remarcată la Globul de Aur), mi s-a părut că actorul englez Tom Wilkinson (cunoscut din The Full Monty) impune cu prestaţia sa convingătoare şi expresivă în rolul lui Matt Fowler, un personaj privit cu deosebită simpatie de cineast. Interesant prin ineditul poveştii, original prin modul de rezolvare a unui conflict deloc atrăgător, filmul se impune pentru breşa pe care o face într-un repertoriu dedicat cu predilecţie aventurii, violenţei şi spectaculosului gratuit.