România Liberă / noiembrie 2001
Tailor of Panama, The
Vă amintiţi probabil cum, în celebrul roman semnat de scriitorul britanic Graham Green "Omul nostru din Havana", un vînzător de aspiratoare era recrutat ca vajnic spion, informaţiile trimise Scotland Yardului fiind schiţele aparatului preferat, transformate ad-hoc în rachete secrete. Ideea a fost reluată de clasicul romanelor de spionaj de astăzi, John Le Carré, care mută locul acţiunii ceva mai jos pe harta celor două Americi (în Panama, după retrocedarea canalului) şi schimbă profesia protagonistului, acesta devenind un croitor de lux, cu un trecut nu prea onorabil.

Filmul lui John Boorman (autor al filmelor Zardoz, Excalibur, Leo the Last, The General), realizat în colaborare cu John Le Carré aici şi producător executiv şi coscenarist) ecranizează cu fidelitate textul romanului (apărut recent şi la Editura RAO) şi beneficiază de o excelentă distribuţie, cuprinzînd în rolurile principale pe Pierce Brosnan, în rolul lui Andy Osnard, un 007 fermecător şi cinic, escroc şi elegant, Geoffrey Rush, în rolul croitorului Harry Pendel, un stilist inspirat, cu o fantezie debordantă cînd e vorba de tocat bani de la guvern, Jamie Lee Curtis, în rolul soţiei lui Pendel, neglijată de spionul amator şi deloc sedusă de chipeşul rezident Osnard.

Dincolo de conflictele ce stabilesc strînse relaţii între protagonişti, regizorul John Boorman construieşte o satiră fără suspans, dar extrem de eficace la adresa vieţii politice panameze, din tirul săgeţilor sale nelipsind nici angrenajul paranoic, politico-militar, existent în cercurile puterii americane şi engleze. Magistrala trecere de la drama autentică la farsa tăioasă operată de cineast etalează în acelaşi timp o serie de evenimente ce fixează raporturile de subordonare între personajele dirijate de rezidentul amator de comploturi fictive, dar extrem de rentabile.

Printre punctele secundare de interes ale filmului s-ar mai putea număra pentru spectator filmările realizate chiar la faţa locului în Panama (şi nu în studiourile americane), prezenţa marelui dramaturg englez Harold Pinter (într-una din rarele sale apariţii pe ecrane) în rolul unchiului Benny, mentorul decedat al croitorului din Panama (aşa cum suna şi titlul original al filmului, schimbat doar din pure raţiuni comerciale) şi excelenta imagine semnată de Philippe Rousselot, care a surprins şi imagini văzute rar pe ecrane, printre care Centrul de control al Canalului Panama şi spectaculoasa ecluză de la Miraflores, o minune a ingineriei civile a secolului XIX.

The Tailor of Panama poate reprezenta o lecţie atît pentru dificilul domeniu al ecranizării, cît şi pentru eficacitatea unui stil regizoral ce poate propune sub aparenţa unei solide poveşti de spionaj o comedie neagră despre natura identităţii şi riscurile disimulării, despre adevăr şi ficţiune, despre dragoste şi ură. Un film de urmărit.


The Tailor of Panama, 2001, durata: 110 minute

Regia: John Boorman
Scenariul: Andrew Davies, John Le Carré, John Boorman, după romanul Croitorul din Panama de John Le Carré
Imaginea: Philippe Rousselot
Scenografia: Derek Wallace
Montajul: Ron Davis
Muzica: Shaun Davey
Costumele: Maeve Paterson
Coproducător: Kevan Barker
Producător executiv: John Le Carré
Cu: Pierce Brosnan, Geoffrey Rush, Jamie Lee Curtis, Brendan Gleeson, Catherine McCormack, Leonor Varela, Martin Ferrero, David Hayman, John Fortune şi Harold Pinter
Regia: John Boorman Cu: Pierce Brosnan, Geoffrey Rush, Jamie Lee Curtis, Harlod Pinter, Brendan Gleeson, Leonor Varella

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus