Tragedia lui Carmen
Teatru, jazz, filme, concerte rock... Ce-i lipsea programului cultural sibian? Opera. După ce a adus Premiile UNITER la Pavilionul 2007, Ion Caramitru a revenit la Sibiu ca regizor, cu Tragedia lui Carmen, după Bizet, în adaptarea lui Peter Brook, Marius Constant şi Jean-Claude Carrière, spectacol realizat cu trei distribuţii şi jucat sub stele, între ziduri vechi de aproape şapte sute de ani. Curtea Muzeului de Istorie a fost însufleţită, trei seri la rînd, de arii de operă. Carmen a cîntat la ceas de noapte pe scena amenajată în aer liber, avînd ca decor zidurile Casei Altemberger, cîndva primărie, acum muzeu.

"Este o aventură artistică, în cadrul programului Sibiu 2007 ", spune Ion Caramitru, preşedintele UNITER, care a pus în scenă nu Carmen de Bizet, ci adaptarea sa modernă, Tragedia lui Carmen, ce păstrează o parte a ariilor originale, presărate cu inserţii de proză. O lucrare care punctează tragicul din viaţa eroinei, căci la final şi Escamillo moare, ucis de taur. Spectacolul este cîntat în franceză, însă pasajele de proză sînt jucate în limba română. Tragedia lui Carmen a fost pusă în scenă prima oară în 1981 la Paris, iar în 1993 Ion Caramitru a montat-o la Belfast, jucîndu-se cu casa închisă.


Tragedie şi la poartă

Varianta de la Sibiu este o premieră absolută şi a fost gîndită special pentru programul Sibiu 2007, fiind un proiect al UNITER finanţat de Ministerul Culturii. În prima seară, Tragedia lui Carmen a fost un mare succes la publicul care a reuşit să intre, dar şi o tragedie pentru cei mulţi rămaşi dincolo de porţile muzeului. Curtea, în care se instalaseră gradene cu circa trei sute de locuri, s-a dovedit prea mică pentru toţi iubitorii operei. Cu o jumătate de oră înainte de începerea spectacolului, deja se formase o coadă de peste o sută de persoane, atrase atît de povestea lui Carmen, cît şi de faptul că spectacolul era gratuit. S-a intrat însă mai ales pe bază de invitaţie. Printre personalităţile prezente s-au numărat primarul Klaus Johannis şi reprezentantul Comisiei Europene, Giorgio Ficcarelli, diferite personalităţi ale culturii din capitală şi din Sibiu, care cu greu s-au strecurat prin mulţime. Cei rămaşi afară au putut urmări spectacolul proiectat pe zidul muzeului, consolîndu-se şi cu gîndul că acesta avea să se joace şi în următoarele două seri.

"Sibiul nu are la ora actuală un spaţiu adecvat pentru operă. Ar trebui construit un spaţiu generos pentru spectacole. Aici găseşti spaţii cum rar găseşti în Europa. În curtea Muzeului de Istorie este o acustică naturală cum rar se poate găsi în lume", a spus Ion Caramitru, explicînd astfel alegerea Sibiului şi a locaţiei de desfăşurare.


Figuraţie cu copii şi tehnicieni

Pentru că jocul în aer liber presupune anumite pericole pentru actor, regizorul a pregătit o triplă distribuţie, ceea ce face ca numărul artiştilor implicaţi în proiect să fie de peste 25. Acestora li se alătură şi figuraţia. Figuranţi sînt şi tehnicienii de la Teatrul Naţional din Bucureşti, care se îmbracă în costume şi apar pe scenă. Inedită este participarea unui grup de copii, care o însoţesc pe Carmen în furtişaguri şi se joacă de-a luptele cu taurii. Sînt opt copii cu vîrste între 8 şi 14 ani, selectaţi de la Centrul de Plasament Agârbiciu, din comuna sibiană Axente Sever.

"Nu avea sens să ţinem pe drumuri copii din Bucureşti, astfel că am mers la acest centru de plasament şi am ales, după anumite criterii. În schimb, i-am dus pe aceşti copii la Bucureşti, le-am făcut program şi de ştrand, şi de plimbare. Nu pot să vă spun cît sînt de isteţi. Au fost de ajuns două repetiţii şi gata. Ba chiar unii veneau şi îmi sugerau cum ar fi bine să fac în anumite situaţii. Unul dintre ei chiar a avut dreptate!", a povestit Ion Caramitru.

Spectacolul se bucură de participarea Orchestrei Metropolitane de Cameră din Bucureşti, dirijată de Tiberiu Soare, un dirijor de numai 30 de ani. Toţi artiştii implicaţi sînt, de altfel, tineri. Luminile au fost realizate de britanicul Chris Jaeger, iar scenografia, de Maria Miu, cea care colaborează cu teatrul sibian la spectacole precum Balul.


Distribuţie: De trei ori Carmen

Carmen este interpretată de Oana Andra, Florentina-Irina Onica şi de Claudia-Andreia Deleanu, în timp ce Escamillo este jucat de Iordache Basalic, Ionuţ Pascu şi Ştefan Popov. Pentru Don José există numai doi interpreţi: Vlad Miriţă şi Răzvan Săraru. Pasajele de proză sînt interpretate de Silviu Biriş, Eugen Cristea şi Vasile Calofir. Tragedia lui Carmen se joacă din nou pe 7, 8 şi 9 august 2007. Organizatorii spun că sînt pregătiţi şi să joace pe scena Teatrului Naţional "Radu Stanca", în caz de vreme nefavorabilă, însă speră să nu fie cazul, fiindcă s-ar pierde mult din farmecul reprezentaţiilor în aer liber.
De: Peter Brook şi Marius Constant după Georges Bizet Regia: Ion Caramitru Cu: Oana Andra, Florentina Irina Onica, Claudia Andreea Deleanu, Vlad Miriţă, Răzvan Săraru, Iordache Basalic, Ionuţ Pascu, Ştefan Popov, Mihaela Stanciu, Marta Sandu, Ioana Ioniţă-Rusenescu, Silviu Biriş, Eugen Cristea, Vasile Calofir

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus