Actriţa Maria Ploae şi soţul său,
regizorul Nicolae Mărgineanu, au revenit de la Montreal, unde s-a
desfăşurat Festivalul Filmelor Lumii, cu un trofeu preţios:
Premiul pentru cea mai bună contribuţie artistică, acordat
filmului "BINECUVÂNTATĂ FII, ÎNCHISOARE", în
regia lui Nicolae Mărgineanu, cu Maria Ploae în rolul principal.
Impresionaţi de reacţia pozitivă pe care filmul a produs-o
asupra unui numeros public, care l-a vizionat cu prilejul festivalului,
Maria Ploae şi Nicolae Mărgineanu ne-au
împărtăşit satisfacţia resimţită şi
totodată cîteva dintre opiniile lor, legate de situaţia
în care se află filmul românesc, azi. "O situaţie
de criză cum nu a mai fost", este opinia celor doi reputaţi
cineaşti.
În cadrul festivalului au fost trei vizionări ale filmului, la
Montreal, şi una la Quebec, urmate de întîlniri cu publicul.
Sălile au fost pline, iar emoţia românilor care au văzut
Binecuvîntată
fii, închisoare a fost adesea copleşitoare. Cei mai
mulţi vorbeau cu lacrimile în gît, iar un bărbat ne-a
îmbrăţişat plîngînd. De asemenea, presa din
Montréal a fost elogioasă, iar pentru mine a prognozat chiar premiul
pentru cea mai bună interpretare feminină. Deşi nu mi-a fost
acordat acest premiu, nu mă simt nedreptăţită.
Dimpotrivă, mă simt recompensată prin Premiul pentru cea mai
bună contribuţie artistică, acordat filmului.
Acest film, primul film românesc care arată calvarul, chinurile
şi umilinţele la care au fost supuse deţinutele politice din
închisorile comuniste din România, are ceva cu totul deosebit,
datorat regretatei Nicole Valery Grossu, autoarea cărţii
autobiografice care se află la baza scenariului. Este un film tonic, al
cărui mesaj are valabilitate generală: prin credinţa în
Dumnezeu, iadul închisorii comuniste a putut fi învins. Şi,
tot aşa, prin credinţă, orice om poate învinge un mare
necaz.
Cel mai mult ne-a bucurat modul direct în care oamenii şi-au
exprimat impresiile. Sunt mulţi români care au cunoscut calvarul
detenţiei comuniste, direct sau indirect, prin jertfa rudelor sau a
prietenilor. Oamenii aceştia au primit filmul ca pe un gest
revelatoriu, de mult aşteptat.
În februarie, filmul a fost prezentat şi la Paris, la Sala Le
Latin, special destinată producţiilor din ţările de
origine latină. La acea vizionare a participat şi dna Ioana
Celibidache care, ulterior, şi-a exprimat părerea într-o
scrisoare adresată d-lui Sergiu Grossu, în care îşi
mărturisea emoţia şi admiraţia pe care filmul i le-a
produs, concluzionînd că "acest film trebuie să treacă
peste hotare şi să lumineze Occidentul ORB, arătînd,
doar prin imagini, unde este suferinţa şi unde este
creştinismul".
Apreciat în străinătate, filmul a fost
văzut prea puţin în ţară, o
săptămînă în Bucureşti şi puţin la
Cluj. Ce destin va avea în continuare?
Există un contract cu TVR1 care încă nu
funcţionează. Dar, în general, filmele româneşti
sunt puţin distribuite. Reţelele de distribuţie a filmelor
din România sunt majoritar filiale ale marilor companii de film
americane. Guvernele noastre postdecembriste nu au înţeles că
filmul românesc ar putea fi un excelent ambasador al imaginii noastre
în străinătate. Cinematograful românesc nu este
susţinut, pentru că la noi domneşte Legea Banului. Legea
sponsorizării, care în Occident prevede posibilitatea
direcţionării către cultură a sumelor datorate, ca
impozit la stat, la noi nu există.
Pentru ca un film să se poată realiza şi să fie
rentabil, trebuie să fie susţinut mai întîi, din punct
de vedere financiar, apoi cu o reţea de distribuţie, de exemplu
în Bucureşti ar fi necesar să existe un cinematograf destinat
doar filmelor româneşti, aşa cum există Europa,
pentru filmele europene. De asemenea, în străinătate trebuie
să se facă lobby pentru filmele noastre, să se
menţină legătura cu jurnalişti, cineaşti etc.,
pentru ca lumea să ne cunoască şi să fie interesată
şi de producţiile noastre. Nimic din toate acestea nu se
întîmplă la noi. Aşa că, reveniţi acasă,
am intrat în aşteptare, pentru un timp total nedeterminat. Şi
este păcat. Pentru că ne-am întors cu dor de a face film.