Succesul filmului semnat de regizorul Nicolae
Mărgineanu în Canada la "Festivalul filmelor lumii", găzduit
de Montréal, a readus România în atenţia lumii bune a
cinematografului mondial. Cele mai importante ziare din capitala
francofonă a Canadei titrează: "O Jeanne d'Arc româncă"
sau "Fantoma închisorilor lui Ceauşescu", menţionînd
filmul Binecuvîntată fii,
închisoare, evocarea cineastului român a unui fragment de
istorie încărcat de atrocităţi şi miracole. Odile
Tremblay scrie în "Le Devoir": "Ieri, din România, ne-a parvenit
un film foarte sensibil, adaptat după o întîmplare
adevărată. Cineastul leagă o lume fără
speranţă de un univers fără speranţă. Filmul
este o cronică a cotidianului de neîndurat. Fără patos,
cu o mare economie de mijloace, eliminînd scenele de cruzime, acest
frumos film este impregnat de o serenitate ce transcende insuportabila
realitate" (uitată, de altfel, de o bună parte din lumea
occidentală). "O Jeanne d'Arc româncă" titrează
cotidianul "La Presse de Montréal": "Filmul regizorului Nicolae
Mărgineanu, unul dintre cele mai solide din competiţie, se
sprijină pe o apropiere spirituală nu departe de tematica lui
Bresson. Există puţin din Un condamnat la moarte a evadat
în Binecuvîntată fii, închisoare, iar personajul
central este foarte asemănător celui din Procesul Ioanei
d'Arc". Tema o regăsim în textul propus de Nicole Valéry
Grossu, care a oferit substanţa filmului.
L-am rugat pe regizorul Nicolae Mărgineanu să rememoreze
cîteva secvenţe din "aventura canadiană" a unui film necesar
şi de o înaltă încărcătură
spirituală.
- Selecţia filmului a fost o surpriză, fiindcă noi am trimis
doar o copie pe VHS distribuitorului francez care, la rîndul lui, a
transmis-o în Canada. Filmul fusese deja cumpărat de canadieni,
iar distribuitorul canadian l-a propus festivalului. Am fost foarte
bucuros
şi am acceptat participarea filmului la un festival prestigios. Filmul
a fost proiectat şi la Québec, unde avea loc o secţiune
paralelă a festivalului. Filmul însă va fi prezentat în
afara competiţiei şi la Festivalul de la Toronto, un festival
cinematografic important, la rîndul său, pe partea engleză a
Canadei.
- Cum a fost primit filmul în festival? Ce ecouri a avut în
rîndurile presei şi publicului?
- Filmul a fost primit neaşteptat de bine. Am avut prima proiecţie
la ora 9, cînd de obicei nu prea intră lumea în cinematograf,
chiar la festival. Cînd am văzut sala plină, am rămas
foarte plăcut surprinşi, iar preşedintele juriului, regizorul
polonez Andrzej Zulawski, a lăudat publicul canadian, un public matur,
interesat autentic de film, un public care nu are snobismul
întîlnit la alte festivaluri internaţionale (Veneţia,
Cannes etc.), unde nu s-a întîmplat ca lumea să umple
sălile. A fost un public extraordinar, a fost o mare bucurie. Mulţi spectatori spuneau: "N-am ştiut că se
întîmplă pe lume aşa ceva. Nimeni nu ştia că
România a trecut prin acest calvar". Am spus la conferinţa de
presă că, totuşi, închisoarea de femei era cea mai
uşoară, nu se putea compara cu experienţele de la Aiud sau de
la Piteşti. Ei s-au legat de cruciuliţa Mariei; o recunoşteau
în hotel, au recunoscut-o pe stradă, o întrebau despre film,
despre noi. Ţin să mulţumesc producătorului Michel
Buruiană, care ne-a susţinut cu o inegalabilă generozitate
şi profesionalism în promovarea filmului.
- Ce se mai întîmplă acum cu acest film, care a avut un
asemenea succes?
- Filmul este invitat la Festivalul filmului francofon de la Namur, la
un
festival internaţional de film din Polonia, voi încerca să-l
trimit la Amiens şi în Italia.
- Eşti absorbit încă de soarta acestui film; orice proiect
paralel este dat la o parte; este mulţumitoare această
situaţie?
- Orice autor de film este cucerit de filmul său; dar, ca
producător, fac o paranteză: cu legea aceasta a cinematografiei,
făcută de bunul nostru "coleg" Sergiu Nicolaescu,
producătorul de film care răspunde 7 ani de film nu-şi
recuperează niciodată nici un leu. Recuperează cine a pus
bani cash şi CNC-ul. Deci a făcut în aşa fel
încît noi să nu avem nici un interes financiar. Cu Legea
Gabrea, noi ne recuperam primii banii, ceea ce era bine, fiindcă se
puteau reinvesti banii tot în film, în echipamente etc.
- Ai în proiectele studioului susţinerea filmului FAZAN al lui
Ovidiu Georgescu. De ce ai mizat pe acest regizor?
- Este un tînăr foarte talentat, care a reuşit să
facă un film fără sprijin de la stat. A avut un curaj
uluitor. Am văzut filmul şi, în afară de limbaj, care
mă face să mă retrag, să fiu retractil la ceva care nu
cred că exprimă perfect adevărul realităţilor
noastre. Dar subiectul filmului este extraordinar. Înţeleg şi
această generaţie, care poate vrea să exorcizeze nişte
realităţi.
- Ce proiecte ai propus la concurs?
- Am avut Biblioteca din Alexandria, un subiect după romanul lui
Petre Sălcudeanu, un proiect vechi de opt ani, dar Sălcudeanu s-a
retras din concurs, şi Logodnicii din America, scenariu al Evei
Sîrbu, un film contemporan, care n-a fost băgat în seamă
de juriul de la ultimul concurs. Acum încerc să caut un
producător străin.
- Ca producător, ai realizat filme de scurtmetraj, documentare sau
de ficţiune. Cine le vede? Cum pot fi ele distribuite şi difuzate
pentru public?
- Doar un singur film l-am scos pe marile ecrane, filmul lui Hanno
Höfer -
Dincolo - şi l-am cuplat cu Faimosul paparazzo. Nu
ştiu cum a fost în provincie, dar în Bucureşti a fost
difuzat. Am produs cinci filme. Ajutoare umanitare a fost cumpărat de Canal Plus, care a cumpărat şi filmul lui Mungiu,
Zapping. Acum au fost toate cumpărate de România Cultural. Antena 1 l-a cerut, dar fără să plătească nimic,
şi am refuzat difuzarea. Posturile de televiziune ar avea posibilitatea
să cumpere astfel de filme măcar cu banii obţinuţi din
publicitate.
- Care e cea mai recentă bucurie de autor?
- Că filmul Binecuvîntată fii, închisoare a fost
cumpărat de canadieni pentru marile ecrane. Ceea ce contează enorm
pentru promovarea unui film este contactul direct cu oamenii din zona
unde
se va difuza filmul. Am avut patru prezentări, o conferinţă
de presă, interviuri la radio şi televiziune, şi asta
contează enorm. Filmul a fost cumpărat pentru marile ecrane
şi în Elveţia, şi în Belgia, şi acum sunt
în tratative şi cu distribuitorii francezi. Producătorul
francez se numeşte Michel Gue, de la MGI-International, Paris.
- E bine de ştiut, dincolo de faptul că experienţa ta
poate fi repetată şi de alţi colegi. Noi îţi
mulţumim, Nicolae Mărgineanu, pentru faptul de a fi fost un
ambasador convingător şi pentru filmul românesc.