România Liberă / octombrie 2002
Inspirată de un basm celebru, piesa Cele două privighetori de Dumitru Solomon, circumscrisă, după spusele autorului, acelor "poveşti vinovate şi realiste" ce au prilejuit un joc victorios cu rigorile cenzurii, a văzut acum lumina rampei la Teatrul de Comedie (după premiera de la Teatrul Ion Creangă), în regia lui Horaţiu Mălăele, scenografia Mariei Miu şi muzica lui George Marcu. Piesa, pusă în scenă acum cu titlul Ţara lui Abuliu, îşi păstrează în bună parte savoarea semnificaţiilor legate de natura divină, inimitabilă şi miraculoasă a artei, de trufia oamenilor şi de limitele maşinii ori, mai ales, de imperfecţiunile mecanismelor societăţii, generînd seisme de tot felul.

Fidelă în general atmosferei de basm, potenţată prin sugestiile de decor (minime, dar cu efect maxim) şi prin costumele burleşti realizate de Maria Miu (amintindu-ne de "vraja" memorabilă din Iluzia comică) ori prin acordurile sonore şi ele sugestive, punerea în scenă pare uneori mai puţin atrasă de aceste semnificaţii, chiar dacă pînă în final reuşeşte să pună sub lupă absurdul lumii în care trăim şi lipsa noastră de exerciţiu în ce priveşte libertatea. În schimb, sub impulsul histrionismului regizorului şi al instinctului său actoricesc, ce oferă interpreţilor partituri deosebit de generoase, spectacolul îşi apropie temeiuri de umor şi vioiciune primite cu manifestă satisfacţie de public. Aşa se întîmplă şi cu acel moment de "teatru în teatru", cînd celebra scenă a morţii lui Romeo şi a Julietei sale este restituită în chip parodic, nu numai în stilul unor diletanţi, dar şi cu trimitere precisă la spectacolele lui Andrei Şerban, Silviu Purcărete şi Dan Puric (!).

Distribuţia ne oferă cîteva performanţe notabile, în frunte cu cele izbutite de Marian Rîlea (Abuliu), o nouă exprimare a talentului său uriaş, după surprinzătoarea evoluţie pe scena clujeană în rolul "diavolului" din Exact în acelaşi timp, de Gellu Naum, secondat cu brio de Dorina Chiriac (Macsenia), Alexandru Pop (Stronţiu) şi, mai ales, Valentin Teodosiu (Fenol), o apariţie în premieră şi benefică la Comedie alături de care l-am remarcat şi pe Dragoş Huluba (Privighetoarea mecanică), unul dintre cei mai înzestraţi şi neastîmpăraţi interpreţi ai trupei lui Dan Puric.
De: Dumitru Solomon Regia: Horaţiu Mălăele Cu: Marian Râlea, Valentin Teodosiu, Dorina Chiriac

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus