De-a lungul a 157 de minute, Ridley Scott şi scenaristul Steve Zaillian construiesc o poveste în piramidă, alternând secvenţele cu Lucas - felul în care dă lovitura importând drog foarte pur din Asia de Sud-Est şi distribuindu-l sub numele de Blue Magic -, cu cele legate de Roberts - divorţul, înfiinţarea departamentului Essex County Narcotics, primele căutări. În arhitectura scenariului, cu secvenţe tot mai scurte, fiecare pas al unuia dintre eroi îl apropie şi mai mult de celălalt, dar categoriile de bun şi rău sunt abolite şi mai vagi ca niciodată. Arestat în ianuarie 1975, Lucas a colaborat la prinderea a 150 de traficanţi mai mici, printre care mulţi poliţişti. 52 din cei 70 de membri ai Special Investigation Unit din NYPD au fost condamnaţi pentru corupţie şi trafic de droguri. După ce Lucas a fost condamnat la 70 de ani, Roberts i-a coborât, în calitate de avocat, pedeapsa la 15 ani.
Coroborate cu fundalul - războiul din Vietnam, care intervine din timp în timp prin scurte secvenţe prezentate pe ecranul vreunui televizor din cadru -, cu apoftegmele maestrului lui Lucas înainte de a muri, şi cu referirile la faptul că jumătate din combatanţii din Vietnam erau dependenţi de droguri, filmul pare să bată mai degrabă spre o problemă morală prezentă, ale cărei rădăcini le caută în istorie.