Premiera filmului realizat de Mircea Daneliuc
Ambasadori, căutăm patrie trebuia să aibă loc cu
ani în urmă. Motive economice și conjuncturale l-au
întîrziat de la dialogul firesc cu publicul. Întîrzierea
premierei nu face din opera lui Daneliuc un film ratat sau datat, cum
s-au
exprimat elegant unii colegi, ci doar i-au arătat valabilitatea unui
discurs, este drept nu atît de concis și bine construit ca în
precedentele sale filme, dar care pune întrebări deranjante,
condamnă de plano o societate și oferă soluții în
stilul său caracteristic (simbolic, dar fără
încărcătura metafizică din alte opere ale
cineastului).
Un ambasador african căruia îi moare
atașatul militar și pe care președintele îl lasă
pradă austerității economice devine victima fanteziei unor
escroci (unii cu bune intenții - Nelu, revoluționar rănit la
gît și operat la München, Titi, ce-nvîrte afaceri dubioase).
Nona, secretara ambasadorului, încearcă să-l salveze pe Nelu
din dependența de morfină, dar cade chiar ea, în urma unui
accident, victimă aceluiași sevraj. Escrocii încearcă
să vîndă ambasada unor chinezi, aceștia se
răzbună etc. etc. În toată această
învălmășeală de întîmplări apare
și personajul pictorului de portrete prezidențiale, interpretat de
Mircea Daneliuc, alături de afaceriști arabi "noi
îmbogățiți" ce petrec pe malurile Snagovului. Disperarea
personajelor, care parcă plutesc într-o lume ireală,
contrazice derizoriul decorurilor în care se petrec
sărăcăcioase recepții diplomatice, disoluția
societății are drept contrapunct soluția simbolică a
finalului, în care singurele personaje dotate de cineast cu o anume
puritate - secretara Nona (Cecilia Bîrbora), ambasadorul Patrick
(Rafael Malonga) și Nelu (Marius Stănescu) - încep să
vorbească într-o limbă necunoscută, ce are nevoie de
traducere în limba română.
Registrul tragicomic al
acestui pamflet, care nu-și poate pierde vigoarea din moment ce zilnic
suntem bombardați de știri aiuritoare (caragialești sau
ubuești) despre isprăvile guvernanților, poliției sau
magistraturii, rămîne însă afectat de arhitectonica
prolixă a scenariului, de mișcarea precipitată a
personajelor, de relațiile lor nu întotdeauna fericit explicate
sau motivate.
Mircea Daneliuc se dovedește și aici un
excelent autor de distribuții, actorii săi conturînd roluri
și figuri memorabile, chiar dacă ansamblul poveștii poate
scăpa spectatorului. Droguri și violență, securiști
acoperiți sau nu, birocrație în tranziție, afaceri
oneroase cu certificate de revoluționar, false proteste și
mizanscena unor atentate traversează filmul într-o aglomerare ce
avea nevoie de un ton mai detașat, de o complicitate a unui limbaj
eliberat de coloratura cu orice preț. Construcția dezordonată
și nu mereu consecventă sieși nu duce filmul la nivelul unei
ratări, ci al unei priviri ce poate deranja, a unei priviri incomode,
valabilă și astăzi, la cinci ani de la terminarea
peliculei.
Rafael Malonga în rolul ambasadorului african
(muncitor necalificat) face o compoziție de zile mari, alături de
Marius Stănescu, Cecilia Bîrbora, Mircea Rusu și Horațiu
Mălăele. Filmul ar trebui să fie prezent la cîteva
festivaluri internaționale pentru a se confrunta cu "oglinzile" altor
cineaști din Est față de propriile
"loviluții".
Să sperăm că viitorul proiect al
regizorului - Mam'mare -, realizat după un scenariu propriu, nu
va avea aceeași soartă ca Ambasadori, căutăm
patrie. Mircea Daneliuc a pierdut prea mult timp pentru
cinematografia
românească pentru a mai fi lăsat să șomeze așa
cum s-a întîmplat pînă în prezent.