Acum trei ani, duo-ul de comici britanici Edgar Wright şi Simon Pegg, pus pe harta cinefililor de serialul tv cult Spaced, debuta în cinema cu siderantul Shaun of the Dead, amestec sanglant şi muşcător de film cu zombies, comedie romantică şi satiră socială. Fuseseră, poate, impulsionaţi de revirimentul recent al producţiilor cu morţi umblători şi însetaţi de devorat oameni încă vii - 28 Days Later, remake-ul la clasicul Dawn of the Dead al lui George A. Romero -, dar sigur mai ales de dragostea lor pentru amintitul Romero. Care le-a întors, flatat, complimentul oferindu-le o mult râvnită apariţie pe post de zombies în următorul său film, Land of the Dead (2005). Acum, cei doi s-au întors cu forţe proaspete, atacând cu la fel de multă poftă şi imaginaţie cum făceau cu trecutul gen al cadavrelor ambulante şi canibale, mult mai titrata specie a filmelor poliţiste. Şi thriller-elor. Şi, desigur, inima Angliei profunde. Realizat cu un buget de 8 milioane de lire sterline, filmul a reuşit să strângă de la premieră aproape 80 de milioane de dolari; şi asta până la ieşirea pe DVD.
Dar nu succesul de box-office e motivul pentru care vă sfătuim să nu rataţi sub nici o formă acest delir vizual şi narativ care îşi arborează fără complexe şi cu un tipic umor nebun şi, desigur, foarte negru, specificitatea insulară. E, pur şi simplu, detaşat, comedia anului! Chiar dacă nu sunteţi cinefili împătimiţi ca să prindeţi nenumăratele aluzii, referinţe şi pastişe pe care cei doi britanici zărghiţi le înghesuie în fiecare minut de acţiune, tot veţi râde cu lacrimi, în marginea scaunului. E povestea tragicomică a poliţistului Nicholas Angel (!), jucat de Simon Pegg, atât de bun, corect şi eficient încât îşi îngrozeşte superiorii londonezi care îl expediază degrabă într-un colţ uitat şi foarte rural al patriei în speranţa că nu vor mai auzi în veci de el. Şi, firesc, în patriarhala aşezare unde criminalitatea e de foarte mult timp inexistentă, vajnicul ofiţer complet lipsit de umor (!) începe să descopere o serie de nereguli, în frunte cu o serie de decese suspecte şi ultra-violente, pe care localnicii le clasifică degrabă şi cu convingere drept accidente. Dar roşcovanul om al legii, care trăieşte doar pentru regulament şi conform acestuia, nu se lasă. Şi ajutat de tălâmbul fiu al şefului poliţiei locale, Dan Butterman (Nick Frost) începe să descâlcească iţele complicatei poveşti care ia un aer tot mai apăsat de conspiraţie macabră. Dar şi să se umanizeze încet, devenind un super-poliţist cu ceva mai multă înţelegere pentru imperfecţii săi semeni şi cu poftă de viaţă.
Ce se întâmplă cu strania organizaţie Neighbourhood Watch Alliance şi cum se leagă totul de dorinţa fierbinte a sătenilor de a câştiga din nou titlul de "Satul anului" descoperiţi la cinema. Noi vă mai atragem doar atenţia că în roluri secundare veţi putea recunoaşte o serie de figuri proeminente, de la Cate Blanchett la comicul Steve Coogan, Bill Nighy ori Timothy Dalton. Şi că, dincolo de pastişa asumată a unei serii de clasice ale filmului de acţiune ultra-violent, de la Dirty Harry la seria Lethal Weapon şi de includerea unor secvenţe din blockbustere hollywoodiene ca Point Break şi, mai ales, Bad Boys II, pe care adjunctul Butterman le urmăreşte obsesiv ca model de a fi "în slujba legii", poantele fără oprire şi ruşine şi ritmul care nu încetineşte vreo secundă - doar Michael "Bad Boys" Bay e una dintre ţintele satirei hâtrilor englezi - pe măsură ce cadavrele se adună şi nedumerirea creşte, vă vor ţine cu ochii lipiţi de marele ecran pe care ar trebui să vedeţi această comedie deşteaptă şi, în primul rând, realmente demnă de genul asumat. Care stoarce până la ultima picătură contrastul dintre haosul însângerat şi bucolicul peisaj sătesc din bătrâna Anglie - singurul mediu posibil pentru o asemenea frenetică dezlănţuire de adrenalină.