Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Last Samurai, The

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Tom Cruise - al optulea samurai


februarie 2004
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Titlu original: The Last Samurai
Gen: aventuri, dramă istorică
Regia: Edward Zwick
Scenariul: John Logan şi Edward Zwick şi Marshall Herskovitz
Scenariul original: John Logan
Studiourile: Warner Bros.
Durată: 152 minute
Cota mea: 6.0 din 10

Intriga: În America secolului XIX, unui căpitan din armata americană îi este oferită misiunea de a pregăti lipsita de experienţă armată japoneză pentru a face faţă atacurilor unei mişcări de rezistenţă din vestul ţării, formată dintr-un ordin de samurai...

Comentarii

Ultimul samurai a mers bine peste ocean, unde drama eroică de război încă mai este fumată cu intensitate paroxistă (vezi cazurile, din ultimii doi ani, lui We Were Soldiers sau Gods and Generals). Succes, deci, explicabil, deşi nejustificat...

Filmul lui Edward Zwick (deloc străin de drama de război - vezi Courage Under Fire) ar fi trebuit, în mod normal, să aibă un atuu în mânecă: o premisă atractivă, civilizaţia orientală, temă virtual inepuizabilă, mizând, deci, pe calea misterului şi a aventurii. Din păcate, premiza generoasă este lăsată doar la stadiul incipient şi, cu toate intenţiile onorabile ale lui Zwick, Ultimul samurai devine un mare film ratat: din punct de vedere dramaturgic / creativ este de-a dreptul modest (regizorul nu reuşeşte decât câteva momente de reală intensitate emoţională - un Tom Cruise forţând un tânăr soldat japonez să îl împuşte, luptându-se singur ca un lup cu un grup de samurai, şi revenind în picioare de câteva ori cu o tărie debordantă în lupta cu un alt soldat rebel), din punct de vedere al înscenării luptelor, fastuozităţii decorurilor şi a realizării istorice este gata răsuflat, iar figura veşnică de adolescent jovial a lui Cruise nu ajută cu nimic pretenţiile lui Zwick. El îşi începe filmul oferind nici mai mult, nici mai puţin decât ce era de aşteptat (o voce misterioasă care ne introduce în epoca de aur a Japoniei secolului XIX, un personaj măcinat de crimele trecutului) - cu alte cuvinte, banal - continuă binişor, dar nu surprinzător, pentru ca în cele din urmă să treacă pe dialoguri plate, pisălogeală, lălăială şi să sfârşească sub orice critică: un odios clişeu final în care un Tom Cruise hăituit supravieţuieşte singur unui masacru şi opreşte... Dar mai bine nu spun, lăsându-vă să descoperiţi singuri perla...

Avem, totuşi, de-a face cu o revelaţie actoricească semnificativă: Ken Watanabe, precedent cunoscut decât dintr-o serie de pelicule filmate în Japonia neajunse pe meleaguri americane/europene decât în mică parte, actor cu şanse reale de a deveni nouă legendă asiatică după Chow Yun Fat. Desigur, muzica lui Hans Zimmer este superbă, la fel ca şi imaginea lui John Toll (operatorul lui Terence Mallick la senzaţionalul The Thin Red Line!), care fac filmul doar suportabil în momentele (deloc puţine) de repaus dramaturgic.

Aşa cum este făcut, The Last Samurai nu este decât o altă mediocră dramă eroică, absolut inofensivă în faţa unor clasici precum Cei şapte samurai al lui Akira Kurosawa.



 Toate articolele despre Last Samurai, The

Resurse

 Alte articole de Andrei Bangu


Alte articole

 The Last Samurai: Ultimul Samurai American, Alin Ludu Dumbravă


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer