Hotnews.ro / septembrie 2008
Remake după clasicul (din 1939) semnat de George Cukor, filmul lui Diane English aduce împreună câteva dintre vedetele feminine ale momentului. In locul Normei Shearer, al lui Joan Crawford, Rosalind Russell, Paulette Goddard şi Joan Fontaine, ecranul e ocupat de Meg Ryan, Annette Bening, Eva Mendes, Jada Pinkett Smith şi Candice Bergen. Fetele rele de dinaintea războiului au devenit nişte femei emancipate, dar cu gheruţele mult tocite. E, probabil, unul dintre motivele pentru care filmul plictiseşte din primele minute. Înainte de a cumpăra bilet, e bine să ştiţi că filmul e destinat exclusiv femeilor.

Dar ce "zugrăveşte" el şi de ce este doar pentru femei? Păi, e o telenovelă pe peliculă, făcută cu mult mai mulţi bani, cu toalete scumpe şi actriţe cu multe zerouri pe fluturaşul de salariu. Din primele momente îţi aduce aminte nu de filmul lui Cukor, ci de lungmetrajul Sex and the City , în care - la fel - dilemele amoroase sunt tratate cu energia leşinata din telenovele.

Nu vă aşteptaţi să vă crească tensiunea când Mary Haines (Meg Ryan) află de la manichiuristă că soţul ei "se ţine" cu o fată (Eva Mendes) de la raionul de parfumerie al magazinului Saks de pe Fifth Avenue. Sau să vă scadă admiraţia pentru sexul frumos când Mary se decide ca, în loc să-i dea soţului cu poşeta în cap, mai bine să-l recâştige cu vechile trucuri ale mamei (Candice Bergen).

Adică stai în banca ta, fă-te că nu ştii că te înşeală, nu răspunde la telefon, fă-te frumoasă şi flituieşte-l. E drept, joculeţele funcţionează, dar curând Mary vede că n-a câştigat şi războiul. Şi atunci de-abia trece la partea cu aruncatul hainelor în stradă, pocnitul din botină pe podeaua proaspăt spălată (de servitoare), relansarea vieţii profesionale prin organizarea unei colecţii de vestimentaţie şi a unei parade de modă. Şi, de pe noua poziţie, renegocierea relaţiei.

Mă rog, filmul adăposteşte cam toate locurile comune unei anume clase sociale, bovarice fără s-o accepte, dar nu ironia e calul de bătaie al regizoarei care atacă fără arme piesa de teatru a lui Claire Booth Luce. Mai degrabă ni se oferă un fel de comedie (nesărată) de caractere (stereotipe).

Lipsa de originalitate a scenariului şi regiei fac ca reacţiile şi replicile personajelor să fie "presimţite" de spectator înainte de a se produce. Iar actriţele, în lipsa unei regii mai "bărbăteşti", joacă aşa cum au mai jucat în alte părţi de atâtea ori. Cel puţin Meg Ryan a devenit de o redundanţă obositoare.

Unde mai pui că în toată distribuţia nu apare picior de bărbat (nici măcar ca în Tom şi Jerry, unde din stăpâna lui Tom nu vezi decât picioarele). Până şi căţelul eroinei este femelă...

Titlul românesc al filmului e înşelător. Intrigile sunt la fel de parfumate ca şerveţelele Zefir sau cum le-or fi zis, de pe care parfumul s-a şters de mult.


The Women / Intrigi parfumate - 2008,
regia Diane English,
cu: Meg Ryan, Annette Bening, Eva Mendes, Jada Pinkett Smith, Candice Bergen, Bette Midler.
Regia: Diane English Cu: Meg Ryan, Annette Bening, Eva Mendes, Debra Messing, Jada Pinkett Smith, Bette Midler, Candice Bergen, Carrie Fisher

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus