Am mers la Bond ca să văd ţoale de clasă, maşini bengoase şi fete mişto. A fost şi multă bătaie şi a fost în regulă şi asta, ca în filme...
Quantum of Solace aduce pe ecrane o poveste nouă, care, în afara titlului pe care îl poartă filmul şi în afara identităţii personajului central, nu are legătură cu scrierile lui Ian Fleming. QoS are la bază ideile producătorului Michael G. Wilson, iar povestea a fost scrisă de Paul Haggis împreună cu Neal Purvis şi Robert Wade, echipa care a întocmit şi scenariul lui Casino Royale. Regia îi aparţine lui Marc Forster, un tip care a venit în prim-planul cinematografiei americane în 2001, cu Monster's Ball.
QoS prezintă lupta lui James Bond cu membrii Quantum, Dominic Greene în special, şi porneşte din punctul în care s-a încheiat C.R. - capturarea domnului White, unul dintre capii Quantum, organizaţia mafiotă şi teroristă care îl sprijinea pe Le Chiffre, eroul negativ al episodului anterior, organizaţie care a împins-o spre moarte pe Vesper Lind, iubita lui Bond.
QoS e mult mai zgîrcit decît Casino Royale în ceea ce priveşte delectările feminine per minut de peliculă sau glumiţele de rutină. Însă QoS acumulează puncte la capitolul acţiune de toate felurile, unde fratele său de serie Bond din 2006 era ceva mai potolit. În latura glamour, ambele filme stau foarte bine.
1. Accesorii:
Mai întîi un Ford Mondeo, apoi un Aston Martin ultra-dotat (pentru Bond în C.R.). Costumele Brioni, cu muchia pantalonului tăiată exact pe linia superioară a tălpii pantofului, cu umerii şi pieptul lui Bond/Daniel Craig articulate perfect de conturul sacoului. Ceasul: Omega. Utilaje industriale New Holland (în C.R.), utilaje Hitachi (în QoS). Telefon ultra-şmecher de la Sony Ericsson, care poartă în interior un întreg arsenal de bord şi de birou - GPS, fax, card-reader, cameră foto cu zoom optic uriaş si detectare automată a feţei -, care permite pozarea unor chipuri aflate la zeci de metri şi care, prin satelit, trimite informaţii direct în computerul principal din sediul MI6. Laptop-urile Sony Vaio, plasmele de înaltă definiţie Sony. Alfa Romeo, maşina oficială a răilor din QoS. Ford Ka, maşina pentru fete introdusă de personajul Olgăi Kurylenko. Berea Heineken, votca Smirnoff. Coca-Cola Zero. Avioanele Virgin Atlantic. Per total, peste şaptezeci de milioane de dolari au venit din product placement, cam o treime din bugetul lui Quantum of Solace.
2. Lupte - pe toate feţele şi suprafeţele posibile:
Bătălie corp la corp la înălţime - pe un şantier în Madagascar în Casino, într-o catedrala în reconstrucţie în Quantum. Cu implicarea unor mijloace de transport aerian: dejucarea unui atentat terorist cu bomba pe aeroportul din Miami în C.R., o luptă pe cinste între avioane în QoS. Urmăriri cu maşina: una lejeră în C.R., pentru prinderea lui Le Chiffre, care tocmai îi răpise lui Bond colaboratoarea şi viitoarea iubită, pe Vesper Lind; una de zile mari, în debutul lui QoS, pe lîngă Siena, cînd Bond încerca să îl aducă în custodia MI6 pe domnul White (aflat în portbagaj) şi trebuia să scape de oamenii acestuia. Ciocnire pe ape - doar în QoS - Bond căuta să o salveze pe Camille (Kurylenko) din cursa pe care i-o întinsese Dominic Greene (Mathieu Amarlic), fost iubit al fetei şi mafiot global. Lupte corp la corp pe pămînt: o grămadă!
3. Fete:
Noul Bond e capabil de sacrificii, iar drumul spre voinţa extremă de a reuşi în muncă traversează o decepţie amoroasă. Numele ei: Vesper Lind. Colegă de serviciu, ajutorul lui Bond pe parte financiară în jocul de poker din Muntenegru (C.R.). Dacă ne gîndim că Bond îi promisese fetei că va părăsi agenţia britanică pentru a fi împreună, poate e de înţeles de ce în Quantum of Solace bărbatul e mai puţin receptiv la nurii lui Camille sau ai lui Strawberry Fields (Gemma Arterton) şi mai aţîţat de dorinţa de răzbunare (de unde şi numărul mai mic de poante). Astfel că Eva Green în rolul lui Vesper, cu o ţinută de femme-fatale specifică genului noir, rămîne punctul de maximă vizibilitate şi atracţie între fetele noii serii. În Casino Royale apare şi o altă doamnă care merită atenţia. E interpretată de Caterina Murino şi e o prezenţă exotică, scurtă şi pasională, de la care Bond speră să culeagă cîteva informaţii (ea fiind soţia unuia dintre cei vizaţi de agent). Însă pe cît e de frumoasă, pe atît de repede e lăsată în compania unei şampanii şi a unei linguri de caviar, fiindcă pe Bond îl chemau treburi mai importante.
Tot Casino Royale oferă cea mai interesantă secvenţă intimă, cu Vesper sub duş şi Bond aşezîndu-se lîngă ea. Cu sprijinul fetei, Bond tocmai omorîse cîţiva misionari ugandezi veniţi să îi ceară socoteală lui Le Chiffre pentru pierderea unei sume importante de bani. Sub duş ambii sînt îmbrăcaţi, Vesper e afectată de scena la care participase, îşi simte mîinile pătate cu sînge, Bond i le curăţă în propria gură.
Aşadar:
Dacă vreţi acţiune sută la sută, fără să vă bateţi capul cu verosimilitatea întîmplărilor de pe ecran, dacă vreţi un spectacol vizual de bună calitate, dacă vreţi explozii şi reprize de pac-pac, dacă vreţi să vedeţi cîteva gadgeturi de ultimă oră, Quantum of Solace cade perfect. E filmat şi montat cu o precizie milimetrică, suflă alert, arată bine. Eu am descoperit plăcerea de a vedea filme cu Bond prin Casino Royale. Poveştile astea sînt ca revistele glossy cu subiecte mondene: le răsfoieşti, te uiţi la poze pentru a vedea ultimul trend referitor la accesorii. Eventual te uiţi cu prietenii, să prindă glumele mai bine. Şi că tot avem un nou Bond de doi ani: Daniel Craig, cu mutră de Terminator şcolit la Geneva+Oxford+Cambridge şi zîmbet ascuţit ca o lamă, e o alegere inspirată!