Observator Cultural / noiembrie 2008
eXplore dance festival 2008
Festivalul Internaţional de dans contemporan, eXplore Dance Festival (Bucureşti, 14-19 octombrie 2008), organizat de Asociaţia Artlink, a ajuns la a treia ediţie şi a stat anul acesta sub semnul unei idei, sharing, care nu s-a aflat neapărat la baza fiecărui spectacol din festival, dar a constituit substratul conceptual al întregii manifestări.

Dacă prima ediţie avea o problematică specifică (creaţia coregrafică văzută din perspectiva femeii-coregraf aflate la început de drum), iar ediţia de anul trecut îşi propunea să traseze diverse direcţii filtrate prin prisma ideii de identitate, anul acesta Festivalul eXplore a fost conceput ca un context al întîlnirilor unor creatori care au venit cu propuneri foarte diferite.

În centrul discursurilor artistice prezente la festival nu au mai stat doar eternele concepte fixe, gen corp, mişcare, identitate, sau, chiar dacă au fost prezente, faptul că s-au aflat într-o "plasă" a diversităţii interogative a dat fără îndoială mai multă vigoare manifestării, iar spectatorilor, cărora li s-a oferit posibilitatea de a dialoga direct cu artiştii, li s-a pus la dispoziţie o paletă diversă de opţiuni estetice.

Corpul nu a mai fost privit ca realitate construită strict pe baza unor factori culturali, el a fost prezentat, prin discurs coregrafic, ca realitate materială, brută, care se vinde (Meat Market, coregrafia Marcel Leeman - Elveţia). Corpul ca realitate expusă, performativă, fragilă, caricaturală a fost plasat sub semnul unor interogaţii care vizau aspecte precum contextul performativ, valabilitatea schemelor conceptuale tradiţionale, polarizarea sexuală sau pur şi simplu, condiţia performerului ('50/'50, coregrafie şi interpretare Mette Ingvarsten). Acestea ar fi spectacolele din festival în cadrul cărora apar abordări ale corpului, văzut însă prin intermediul unor relaţii care au diversificat problematica prezentată în cadrul evenimentului.

Un cîştig pentru publicul spectator a fost prezenţa unor creaţii precum Expensive Darlings (coregrafia Maja Delak din Slovenia) sau An attempt to understand my socio-political disposition through artistic research on personal identity in relationship to the Palestinian - Israeli conflict (concept şi interpretare Tarek Halaby), în care e investigată condiţia femeii artist, cu toate aspectele aferente asumării acestui statut, respectiv condiţia artistului cu un background influenţat de originile sale palestiniene, "implantate" în spaţiul democraţiei americane sau în contextul cultural european.

Ambele spectacole au avut accente metacoregrafice, liniile lor fundamentale fiind trasate prin plasarea discursului dincolo de modalităţi estetice. Ţinta lor era reprezentată de cele două tipuri de condiţii, doar aparent diferite, cele două tablouri fiind realizate concomitent, cu detaşare şi cu implicare, în egală măsură prin apel la umor şi la rezervorul frustrărilor sau al idealurilor care conduc la acest tip de abordare a unui produs artistic.

Contextul coregrafic românesc a fost prezent la festival cu trei spectacole diferite ca problematică: 8 days a week (coregrafia Eduard Gabia), Cvartet pentru o lavalieră (concept Vava Ştefănescu) şi cu premieră, Follow that Summer (concept Mihaela Dancs şi Rui Catalao).

Spectacolul Vavei Ştefănescu, deja cunoscut publicului din România, a avut loc la Librăria Cărtureşti, un spaţiu ideal pentru ideea de bază a spectacolului: izolarea a trei oameni, două femei şi un bărbat, într-o cabină telefonică, în care, timp de o oră, absenţa spaţiului generează situaţii limită prin care este oglindită, uneori brutal, însăşi condiţia celor care privesc spectacolul. Spectacolul lui Eduard Gabia este un exerciţiu ludic ce vizează problema identităţii, a limitei, corelată cu imposibilitatea accesului la lumea şi la limitele celuilalt, în condiţia asumării ideii că individul este o realitate iremediabil unică. Încercarea de a găsi poarta de acces la această unicitate ermetică duce la iniţierea unor trasee şi a unor spaţii în care absurdul intră într-o relaţie naturală cu sensul. Spectacolul Mihaelei Dancs şi al lui Rui Catalao este o aprofundare a unui proiect prezentat ca work in progress la Mogoşoaia, în vara acestui an, în cadrul rezidenţelor coregrafice integrate programului european Jardin d'Europe, şi tratează problema memoriei, a identităţii individului în raport cu accesul la sine şi la ceilalţi.

Concluzia, la finalul eXplore Dance 2008, este că prezenţa, în cadrul unui festival, a unor spectacole diferite atît la nivel conceptual, cît şi în plan estetic, are toate şansele să creeze un tablou care să-l aducă pe spectator mai aproape de o artă care, în România, rămîne încă "de nişă". Prezenţa constantă a unui număr mare de spectatori în toate serile festivalului, în spaţiile unde au avut loc spectacolele (Teatrul Naţional de Operetă Ion Dacian, Teatrul Nottara, Teatrul Metropolis şi Librăria Cărtureşti), ne poate conduce spre o concluzie optimistă.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus