aprilie 2004
Out of time
Distribuţie:
DENZEL WASHINGTON
EVA MENDES
SANAA LATHAN
DEAN CAIN
JOHN BILLINGSLEY
ROBERT BAKER
ALEX CARTER

Regie: Carl Franklin
Scenariu: David Collard
Imagine: Theo van de Sande
Montaj: Carole Cravetz
Costume: Sharen Davis



Sinopsis:

Cum ar fi dacă toţi cei pe care îi cunoşti, toţi cei în care ai crezut, s-ar dovedi a fi doar nişte mincinoşi? Pentru Matt Lee Whitlock, acest coşmar s-a transformat în realitate.
Matt (Denzel Washington) este şeful poliţiei din orăşelul Banyan Key, aflat în Florida. E un om muncitor, care îşi face bine meseria, e respectat de superiori şi îndrăgit de întreaga comunitate. Dar atunci când opinia publică este şocată de un dublu asasinat, Matt începe investigaţiile - şi viaţa sa îşi schimbă cursul. Pe măsură ce aspecte legate de caz încep să iasă la suprafaţă, toate dovezile indică spre Matt ca fiind suspectul principal.
Odată ce investigaţia începe să ia amploare, şi din ce în ce mai mulţi oameni încep să lucreze la acest caz, Matt îşi dă seama că este prins într-o cursă contra cronometru pentru a rezolva crima înainte ca cineva să descopere indiciile care-l incriminează. Trebuie să fie mereu cu câţiva paşi înaintea celorlalţi poliţişti, nu mai poate avea încredere în nimeni, şi toate acestea pentru a-şi dovedi nevinovăţia şi a descoperi sinistrul adevăr. Pe măsură ce intriga filmului se dezvoltă progresiv, îndreptându-se către inevitabila confruntare din final, devine din ce în ce mai clar că Matt are adevărul de partea sa - dar nu şi timpul.

Producţie:
Metro-Goldwyn-Mayer îl prezintă pe Denzel Washington, de două ori câştigător al Premiului Academiei, care interpretează rolul principal într-un thriller plin de suspans, Out of Time, produs de Original Film şi Monarch Pictures. Regizat de Carl Franklin şi având la bază un scenariu al cărui autor este Dave Collard, în film mai apar Eva Mendes, Sanaa Lathan şi Dean Cain. Out of Time a fost produs de Neal H. Moritz şi Jesse B'Franklin, iar producătorii executivi sunt Kevin Reidy, Damien Saccani, Jon Berg şi Alex Gartner. Printre cineaştii de excepţie care au realizat acest film se mai numără regizorul de imagine Theo Van De Sande, designerul de producţie Paul Peters, editorul Carole Kravetz Aykanian, designerul de costume Sharen Davis şi compozitorul Graeme Revell.
În Out of Time, Matt Lee Whitlock este un bărbat care se trezeşte prins într-o situaţie extrem de complicată. E un tip care face câteva greşeli - dar este vorba despre nişte greşeli care au consecinţe pe termen lung, şi foarte periculoase - şi pe tot parcursul filmului este într-o cursă contra cronometru pentru a repara această greşeală înainte de a-şi vedea întreaga existenţă definitiv distrusă.
Pare a fi o situaţie la fel de complicată ca întregul proces care a stat la baza realizării acestui film.

Out of Time oferă cadrul perfect pentru a pune în valoare talentele vedetei principale, Denzel Washington, de două ori laureat al premiilor Academiei de Film, dar şi aptitudinile regizorale ale binecunoscutului Carl Franklin; odiseea realizării acestui film începe cu primul scenariu scris de meticulosul Dave Collard, o aventură neagră a cărei intrigă este extrem de elaborată, lăsând publicul să facă diverse conexiuni, în timp ce planurile secunde care complică acţiunea converg în cele din urmă către o concluzie satisfăcătoare, care oferă toate explicaţiile necesare.
Pentru primul său scenariu, Collard s-a inspirat din thriller-urile pline de mister care au făcut deliciul copilăriei sale. "Acestea erau filmele care îmi plăcea pe când eram doar un puşti", spune el. "Mă pasiona felul în care intriga devenea din ce în ce mai elaborată, când încercai să ghiceşti ce se întâmplă şi să pui toate indiciile la un loc."
Chiar de la început, Collard a ştiut că vrea să se axeze pe "întâmplările unui bărbat care face ceva greşit, dar cu cele mai bune intenţii. Dorinţa mea a fost ca publicul să se ataşeze de acest personaj, ca pentru a doua parte a filmului să-l pun în colimator şi să-l privesc cum încearcă să rămână într-o singură bucată. Mi-am dorit să obţin genul de film pe care atunci când îl vezi te apleci către ecran, pentru că eşti interesat cu adevărat de ceea ce se întâmplă, iar personajul îţi stârneşte compasiunea", explică el. Acesta a fost conceptul care a stat la baza scenariului lui Collard.

Încă din primul moment în care a citit scenariul lui Collard, producătorul Neal Moritz a ştiut că acesta va fi următorul său proiect. "De la început şi până la sfârşit, s-a dovedit a fi o sursă inepuizabilă de senzaţii tari", spune Moritz. "Publicul adoră genul de erou care reuşeşte să-i trezească interesul, şi este cu atât mai pasionant atunci când habar n-ai cum acesta va reuşi să iasă din încurcătura în care se află. Acesta este şi cazul lui Matt din Out of Time - eşti în mijlocul acţiunii alături de el, eşti ca într-o călătorie spre o destinaţie necunoscută, dar pe care o anticipezi cu emoţie. Este o poveste plină de suspans, emoţionantă, care în acelaşi timp este istorisită cu un real talent narativ."
Moritz a început să dezvolte proiectul în asociere cu MGM. Prima dificultate a fost găsirea unui regizor care să îmbine suspansul şi erotismul filmului cu ritmul alert şi filmările strategice pe care le impunea scenariul. "Aveam nevoie de un regizor care să înţeleagă acest gen", spune Moritz. Din cauza personajelor complexe şi a momentelor-limită din film, cineaştii mai aveau nevoie ca respectivul regizor să colaboreze foarte bine cu actorii, să ştie cum să-i facă pe aceştia să lucreze la un randament maxim. "L-am ales pe Carl Franklin", continuă Mortiz.
Precedentele filme ale regizorului Carl Franklin au pus un accent serios pe intriga extrem de elaborată, dar şi pe eroii cu un caracter puternic, capabili să redea emoţii intense. Jesse B'Franklin, partenerul de producţie al lui Franklin (şi de curând şi soţia sa), a văzut un potenţial serios în scenariul lui Collard, şi a fost atrasă mai ales de personajul central. "Mi-a plăcut foarte mult de Matt", spune B'Franklin. "În linii mari, este un tip de treabă, dar din diferite motive face nişte alegeri greşite care-l aruncă pe un teren minat. Ceea ce face situaţia şi mai complexă este că el ia aceste hotărâri din nişte motive pe care publicul le percepe ca fiind corecte. Asta te face să-l simpatizezi încă de la început".
B'Franklin i-a arătat scenariul lui Franklin, ale cărui filme precedente (High Crimes, One False Move şi Devil în a Blue Dress) se axau pe acelaşi motiv central, cel al protagonistului care se află într-o situaţie aparent fără ieşire. Franklin a împărtăşit necondiţionat interesul lui B'Franklin pentru acest proiect. "Am fost fascinat de personaje, dar şi de elementul cursei contra cronometru", spune Franklin. "Am ştiut că va fi o provocare. M-am gândit că e genul de film pe care mi-aş dori să-l duc la bun sfârşit".

Odată ce Franklin s-a alăturat echipei de cineaşti care lucrau la Out of Time, a început să caute un grup de actori talentaţi, care puteau să dea viaţă dificilelor personaje introduse de scenariu. Fiecare erou este tarat dintr-un anumit punct de vedere, ceea ce le oferă actorilor roluri extrem de complexe, dar asta n-a făcut decât să îngreuneze procesul distribuţiei. "Am vrut să găsesc actori care să facă personajele să pară cu adevărat veridice", spune Franklin. În rolul lui Matt, eroul principal, Franklin a distribuit un actor cu care a mai colaborat, şi care este cu siguranţă unul dintre cei mai talentaţi cineaşti ai vremurilor noastre: Denzel Washington.
Washington a citit scenariul şi a fost la rândul său impresionat de intriga plină de suspans, de influenţele filmului noir, şi de provocările pe care le ridica rolul principal. S-a hotărât să accepte proiectul. "Când am citit prima oară scenariul, m-am gândit că este un film grozav", spune Washington. "Carl şi cu mine avem în spate o colaborare plină de succes, aşa că se întrunea una dintre condiţiile esenţiale, dar pentru mine cel mai important rămâne scenariul. Mi s-a părut a fi extrem de interesant, şi mi-a plăcut personajul lui Matt. M-am gândit că este un rol cu adevărat grozav".
Discutând despre personajul său, Washington spune: "este un peşte mare într-un lac mic. Este şeful poliţiei într-un oraş care nu prea are nevoie de supraveghere, şi este destul de mulţumit de situaţia sa. Crede că totul este exact aşa cum ar trebui să fie. Crede că este mai presus de orice greşeală - şi va trebui să plătească pentru infatuarea sa."
"Din punctual meu de vedere", continuă Washington, "în ceea ce îl priveşte pe eroul meu, întregul film se poate reduce la conceptul de tentaţie, şi la consecinţele care se pot ivi atunci când îi cedezi. După cum ar spune proverbul, Matt îşi bagă singur mâna în gura ursului. Atunci când faci ceva ce nu ar trebui să faci, n-ai de ales decât să suporţi consecinţele. Chiar dacă încearcă să ajute pe cineva, vrea să facă un bine, Matt comite de fapt nişte greşeli extrem de grave."

Pentru Carl Franklin, a fost extrem de important ca publicul să se poată identifica cu Matt, să fie alături de el în orice moment. "Dacă nu eşti de acord cu toate faptele lui Matt", spune Franklin, "pe la jumătatea filmului te trezeşti că te întrebi "ce Dumnezeu face ăsta aici ?". Dar pentru ca la mijloc este Denzel, care este un talent autentic, fiecare acţiune a lui Matt ţi se pare veridică".
Găsirea a două actriţe care să fie partenere pe măsura lui Dezel Washington s-a dovedit a fi o sarcină destul de dificilă. Cineaştii aveau nevoie de actriţe care să-i poată da replica lui Washington cu nonşalanţă, să facă faţă la situaţii dificile şi să contribuie la încărcătura erotică pe care o degajă acest film. Producătorii au găsit toate calităţile pe care le căutau întrunite în Mendes şi Lathan.
"Atât Sanaa cât şi Eva sunt nişte partenere perfecte", spune producătoarea B'Franklin. "Sunt amândouă frumoase, extrem de talentate şi carierele lor se află într-o ascensiune continuă. Scenele pe care le interpretează cu Denzel sunt cu adevărat fierbinţi".
Carl Franklin este de aceeaşi părere atunci când vine vorba despre cele două actriţe principale. De când au fost distribuite în Out of Time, carierele celor două vedete au demarat în forţă, dar dacă este chestionat asupra felului în care această ascensiune continuă i-a influenţat alegerea privind distribuţia, Franklin spune: "N-am încercat să anticipez faptul că vor deveni celebre de azi pe mâine. Pur şi simplu m-am mulţumit cu ce am văzut în timpul probelor pe care le-au dat. Amândouă au fost foarte bine pregătite, şi erau mult mai bune decât oricare dintre celelalte actriţe. Şi-au câştigat rolurile pe drept cuvânt".

"Femeile domină acest film. Eu nu sunt decât un simplu figurant", râde Washington. "Sanaa interpretează rolul femeii cu care mă distrez, iar Eva, pe care am avut-o drept parteneră şi în Zi de Instrucţie, este soţia mea, de care mă pregătesc să divorţez. Amândouă sunt actriţe puternice, care fac nişte roluri de excepţie - şi sunt un bărbat norocos pentru că pot juca alături de ele."
În ceea ce priveşte, Lathan a fost entuziasmată la ideea de a lucra alături de Washongton, şi a fost recunoscătoare pentru şansa acre I s-a oferit. "Denzel pune atâta pasiune în munca sa", spune ea. "E mereu alături de tine, dar nu îşi neglijează interpretarea nici un moment. Este cel mai indicat pentru a interpreta acest personaj, e cea mai bună alegere pentru acest film. Se transpune în totalitate în lumea filmului. Faptul că am lucrat cu Denzel mi-a oferit ocazia de a avea un partener care te face pur şi simplu să te identifici cu personajul."
"Am fost extrem de surprinsă atunci când am citit scenariul", continuă ea. "e fantastic de bun - un thriller fierbinte, extrem de sexy", spune ea. Lui Lathan i-a plăcut foarte mult şi personajul pe care a trebuit să-l interpreteze. "Am fost încântată de şansa de a o juca pe Ann Merai deoarece este o femeie foarte complexă. O înconjoară o aură de mister, niciodată nu poţi spune că o cunoşti cu adevărat. Este sexy şi are o personalitate duală, este o tipă foarte dinamică."
"E o adevărată încântare să poţi interpreta un personaj care te înspăimântă puţin", spune Lathan. "Când am citit Out of Time m-am gândit dacă pot într-adevăr să fac chestia asta", spune ea. "Dar în viaţă trebuie să ţii minte să faci mereu un singur lucru - trebuie să încerci mereu să te autodepăşeşti, să faci lucruri de care nu te simţi în stare, lucruri pe care nu le-ai mai făcut până acum."
Rememorând experienţele din timpul filmărilor, Lathan merge până la capăt şi aduce în discuţie probele pe care a trebuit să le dea la audiţie. "Am fost destul de tensionată", spune ea, "era genul de situaţie care îţi pune nervii la încercare. Încerci să dovedeşti ceva şi să faci în aşa fel încât să fii aleasă". Dar în timpul testului de ecran pe care a trebuit să-l dea alături de Washington, Lathan a simţit că se află pe mâini bune. "A fost nemaipomenit", spune ea. "Denzel a simţit imediat starea de tensiune în care mă aflam".

"Bineînţeles, a trebuit să filmăm una dintre primele noastre scene, care este una de dragoste", râde Lathan. "Am făcut cunoştinţă cu el, şi după nici cinci minute, filmam o scenă de dragoste. Am început să râdem, pentru că prin cap ne treceau gânduri de genul "ce nu face omu' ca să câştige nişte bani..."
Washnigton are numai cuvinte de laudă despre Lathan: "Sanaa este foarte interesantă, foarte deşteaptă. Chiar este o fată nemaipomenită. E o adevărată plăcere să te afli în preajma ei, dar este şi o bună profesionistă, este extrem de talentată. Rolul său este destul de complicat, dar s-a descurcat de minune".
Lathan este extrem de recunoscătoare pentru faptul că şi-a putut îndeplini visul de a deveni actriţă. "Iubesc actoria", spune ea, "şi îmi dau seama cât sunt de norocoasă şi de binecuvântată pentru că pot lucra alături de vedete în adevăratul sens al cuvântului, dar şi de un regizor de excepţie, care prelucrează un scenariu minunat. Pentru mine, a fost un vis care a devenit realitate."
Pentru Eva Mendes, Out of Time a însemnat cea de-a doua colaborare cu Denzel Washington, iar experienţa n-a făcut decât să confirme un lucru deja ştiut. "Denzel este un tip extraordinar de deschis, de disponibil şi de interesant", spune ea. "Am putut învăţa ceva de la el în fiecare zi. Este un profesionist desăvârşit, şi m-a învăţat o mulţime, fără ca măcar să-şi dea seama. Este ca un fel de şcoală de actorie, dar în loc să plătesc cursurile, eu sunt cea câştigată", râde ea.
Pregătindu-se pentru rolul lui Alex, Mendes spune: "M-am documentat foarte serios. Timp de câteva zile, am petrecut foarte mult timp în compania poliţiştilor". În curând şi-a dat seama că părerile sale despre femeile poliţist erau complet greşite. "Aveam anumite prejudecăţi despre femeile care practică această meserie; mi se păreau a fi severe, dar m-am înşelat. Sunt extrem de feminine". Continuându-şi ideea, Mendes afirmă că feminitatea se poate transforma uneori într-un adevărat avantaj pentru munca de detectiv. "Poţi să iei totul în joacă", spune ea. "Poţi să treci drept o simplă femeie care nu face decât să pună nişte întrebări. În acest fel poţi obţine mult mai multe informaţii - eşti mai puţin intimidantă şi deci vei primi mai multe răspunsuri".

După ce a terminat perioada de cercetare şi a simţit că este în stare să se concentreze pe explorarea şi dezvoltarea personajului ei, Mendes spune că "m-am gândit că ar trebui să fiu pur şi simplu eu însumi, să folosesc ceea ce m-a atras cel mai mult la acest rol: ambiţia personajului. N-am vrut să încerc mereu să mă port ca un poliţist, mi s-a părut c ar trebui să mă concentrez pe ambiţia de care dă dovadă Alex. Ştie foarte bine ce vrea, ştie că trebuie să dea de capătul acestui mister, şi mai ştie că va fi recompensată substanţial pentru munca ei. Nu face decât să lupte pentru cariera şi pentru viitorul ei."
Mendes crede că printre numeroasele lucruri pe care le are în comun cu Alex se numără şi această ambiţie de neînvins. "Sunt fără frică în ceea ce priveşte viaţa mea şi deciziile pe care trebuie să le iau", spune ea. "În mare măsură, nu prea mă interesează ceea ce cred cei din jur." Când a fost întrebată care este contribuţia sa personală la dezvoltarea acestui personaj, ea a spus: "Îi ofer lui Alex curajul de care dai dovadă atunci când eşti tu însuţi, atunci când eşti în stare să spui "Ştii ceva? Îmi pare rău dacă te-am jignit, îmi pare rău dacă te simţi exclus, dar asta sunt eu şi asta voi face în continuare".
Atunci când a vorbit despre cum e să lucrezi cu unul dintre cei mai apreciaţi şi mai îndrăgiţi actori din cinematografie, Mendes a recunoscut că pentru unii oameni ar putea fi o experienţă destul de intimidantă. Atunci când s-au întâlnit pentru prima oară la Zi de Instrucţie, "el era complet detaşat", spune Mendes. "Iar eu încercam să fiu la fel de calmă", râde ea. "Este Denzel şi atâta tot", continuă ea. "Nu trebuie să facă ceva anume pentru a te intimida. Dar nu poţi decât să te simţi intimidat sau provocat. Întâmplarea face ca eu să o iau drept o provocare, căreia încerc să-i fac faţă. Este pur şi simplu uimitor - şi mai este şi un tip adorabil."

În ceea ce o priveşte pe Mendes, regizorul Franklin este destul de succint: "Eva a apărut exact atunci când era nevoie de ea, a fost omul potrivit la momentul potrivit. Este minunată în acest film".
Lui Mendes i-a făcut o reală plăcere colaborarea cu acest regizor. "Carl păstrează o anumită distanţă, le permite actorilor să-şi dezvolte personajele fără a judeca, fără a cenzura. A fost minunat". Rezumând experienţa trăită, ea spune: "Fiecare zi a fost o provocare...iar mie îmi plac provocările.»
Dean Cain interpretează rolul lui Chris, soţul lui Ann Merai, şi dă dovadă de un talent real, care va surprinde numeroase persoane. Explicând de ce Cain a fost cea mai potrivită alegere pentru acest rol, B'Franklin spune, "Dean poate porni de pe poziţii egale cu Denzel. E la fel de puternic, de impozant şi de mândru ca acesta. Cred că este un rol extrem de interesant pentru el, şi că publicul îl va putea vedea într-o lumină nouă."
Carl Franklin este de acord şi spune că talentul pe care l-a dovedit Cain în timpul audiţiilor este cel care i-a adus rolul. "Dean a fost cel mai indicat, ne-am dat seama încă din timpul audiţiilor", spune Franklin. "În timpul filmului, cred că poţi observa un aspect al personalităţii sale a cărei existenţă nici măcar nu putea fi bănuită. Este o adevărată încântare să-l priveşti în timp ce îşi joacă rolul".
Carl a fost fascinat de amestecul între umor şi suspans care caracterizează această poveste. "Scenariul m-a atras încă din primul moment în care l-am citit", spune el. "Nu ştiam care va fi deznodământul. A fost cu totul şi cu totul neaşteptat. Nu-mi doream decât să aflu ce se va întâmpla în continuare, ce plănuieşte fiecare personaj". Pe Carl l-a mai uimit şi felul în care scenaristul a reuşit să depăşească complicaţiile pe care le presupunea intriga acestui film. "Sunt o grămadă de întorsături neaşteptate care m-au lăsat mască, dar toate aceste piste false au un final comun, care este perfect legat şi plauzibil."
Familiarizat de la bun început cu maniera de a aborda filmarea a regizorului Franklin, Cain a ştiut că acesta era cel mai nimerit pentru a duce proiectul la bun sfârşit. "Cunoaşte genul la perfecţiune", spune Cain. "Am ştiut că va fi un film de excepţie încă înainte de a începe producţia".
Cain a simţit că este pe aceeaşi lungime de undă cu personajul său. "Chris este un fotbalist care acum s-a retras ; a fost foarte bun în timpul colegiului, apoi a continuat la NFL", spune el. "Este o lume pe care o cunosc îndeaproape. Este o treabă destul de selectă, şi te afli chiar în lumina reflectoarelor. Dar este o carieră pe termen scurt, şi asta i s-a întâmplat şi lui Chris. Nu mai este vedeta, nu mai este idolul mulţimilor. Am văzut foarte mulţi oameni care au avut de suferit de pe urma contactului cu Liga Profesionistă. Chris trece prin exact această situaţie. Trebuie să depăşească foarte multe resentimente."
"Faptul că îţi cunoşti personajul şi că poţi stabili o legătură între tine şi trecutul acestuia se poate dovedi a fi extrem de important", continuă Cain. "Ştiu o grămadă de oameni precum Chris. Este foarte diferit de personajele pe care le-am interpretat de-a lungul timpului, şi nu seamănă prea mult nici cu mine - dar în acelaşi timp avem unele lucruri în comun. M-am simţit bine dând viaţă acestui personaj. Am simţit că sunt omul potrivit la locul potrivit."

În film, Cain şi Washington au o altercaţie deosebit de violentă într-un bar, şi aceasta este una dintre scenele favorite ale producătorilor. "Ne permite să vedem doi actori dezlănţuindu-se, făcând ce ştiu ei să facă mai bine. Rezultatul este o scenă extrem de puternică, pe care o urmăreşti cu plăcere", spune Franklin. B'Franklin adaugă pur şi simplu: "Denzel şi Cain au fost sarea şi piperul acestei scene."
"Am discutat foarte mult despre această scenă", spune Cain. "Din punctul meu de vedere, este ca şi cum ai avea doi lei care se uită fix unul la celălalt; miza pusă în joc ţine de mândrie, de respect de sine şi de bărbăţie. Purtăm o conversaţie fără ocolişuri, şi amândoi ştim despre ce e vorba, doar că folosim nişte cuvinte mai ambigue pentru a spune ce vrem cu adevărat. Există anumite linii pe care bărbaţii nu le depăşesc-iar personajele noastre vorbesc despre trecerea acestei frontiere, dar în realitate nu o fac. În viaţa de zi cu zi poţi vedea doar rareori oameni atât de deştepţi, de inteligenţi, care să vorbească în astfel de termeni. Dar din punctul meu de vedere această scenă dă măsura conflictului dintre cele două personaje. Este foarte bine scrisă, plină de subînţelesuri."
Cain s-a simţit în largul său explorând aceste conotaţii dramatice, mai ales având alături un partener atât de talentat ca Washington. "Denzel este fantastic de talentat, şi asta m-a relaxat foarte mult. Atunci când lucrezi cu cineva care chiar ştie ce face, devii la rândul tău conştient de acest lucru. Este un anumit sentiment de siguranţă pe care ţi-l conferă, te face să te simţi la adăpost", spune el. "A fost foarte amuzant, şi m-a făcut să-mi aprofundez creativitatea."
"Faptul că am avut alături un regizor talentat m-a ajutat enorm", continuă Cain. "E greu să te priveşti din exterior atunci când lucrezi, dar Carl mi-a fost alături tot timpul. Este într-adevăr generos atunci când vine vorba despre actorii săi. Chiar vrea să-ţi ştie părerea despre majoritatea scenelor, şi te face să devii creative. Într-un film ca Out of Time, el pune toate piesele cap la cap şi spune o poveste atât de complicată, de confuză, dar pe care în cele din urmă o face să fie perfect coerentă, îi dă coeziune. La asta se pricepe cel mai bine. Te pune să faci nişte chestii aparent lipsite de importanţă, şi uneori nu-ţi dai seama ce vrea de fapt de la tine, dar în cele din urmă totul capătă un înţeles. Cred că ăsta este talentul său cel mai mare".

Înainte de începe procesul propriu-zis de filmare, regizorul Franklin a cerut actorilor din distribuţie să petreacă cât mai mult timp cu putinţă în compania colegilor, încercând astfel să-şi înţeleagă personajele. Dată fiind experienţa sa ca actor, Franklin resimte foarte bine acest proces.
"Carl este genul de regizor pe care orice actor şi-l doreşte", spune Lathan. "Este grozav, îţi explică foarte bine ce aşteaptă de la tine. Îmi place să repet alături de Carl şi de Denzel, deoarece sunt pasionaţi de ceea ce fac. Asta este unul dintre motivele pentru care ne simţim atât de bine la repetiţii. Ne-am distrat de minune în timp ce încercam să ne compunem personajele, să le descoperim poveştile."
Şi Mendes s-a simţit foarte bine în timpul repetiţiilor. "Carl ne-a creat un mediu deschis, extrem de confortabil, de plăcut", spune ea. "Chiar ne-am distrat în toată această perioadă. Nu te simţi împins de la spate să dai tot ce ai mai bun din tine. Pur şi simplu te relaxezi şi încerci să-ţi cunoşti mai bine personajul. Poţi să experimentezi la nesfârşit, nu contează ce direcţie vrei să alegi".
Dean Cain adaugă: "Eram doar Carl, Denzel, Sanaa, Eva şi cu mine stând într-o cameră. Vorbeam despre trecutul personajelor noastre. Pentru a le evidenţia mai bine, Denzel şi Carl se agăţau de tot felul de detalii, şi dintr-o dată interpretarea devenea extrem de clară şi de plauzibilă."
Chiar dacă scenariul a fost conceput iniţial astfel încât acţiunea să se petreacă în nord-est, odată cu implicarea lui Franklin locaţia a fost mutată în Florida. Deoarece întâmplările se petrec într-un orăşel care se dezvoltă în umbra unei metropole, producătorii aveau nevoie de o locaţie plauzibilă pentru a recrea Banyan City, un loc în care să ţi se pară credibil faptul că oamenii se cunosc încă de pe timpul când se aflau în liceu, sau că Matt, în calitatea sa de şef al poliţiei, va impune respect dar în acelaşi timp va păstra o legătură personală cu membrii comunităţii. Pentru producători a fost mai greu decât se aşteptau să găsească o parte slab dezvoltată a Floridei.
"Am căutat în tot statul înainte de a ne hotărî să alegem zonele de lângă Boca Grande şi Cortez ca să recreăm Banyan Keys", spune B'Franklin. "Deoarece zonele din Keys erau sau prea mici sau prea aglomerate, ne-am hotărât să ne încercăm norocul pe Coasta Golfului ; sunt mai multe zone pitoreşti pe coasta de vest a Floridei." Pentru scenele urbane din film, cineaştii au ales centru plin de culoare al oraşului Miami.
Franklin a fost mulţumit de locaţia din Florida. "Îmi place foarte mult oraşul Miami", spune el. "Căldura, culorile, amestecul cultural - toate acestea dau oraşului un aer aparte pe care nu-l poţi regăsi nicăieri altundeva. Intr-un fel ajută la personalizarea filmului."
Chiar dacă Florida s-a dovedit a fi fundalul perfect, a mai rămas un obstacol în calea filmărilor. "Atunci când Carl mi-a spus că vrea să lucreze în Florida", spune Washington, "am spus că e în regulă în ceea ce mă priveşte". Cu toate acestea, regizorul a uitat să precizeze că vrea să filmeze în iulie. "A trebuit să ne confruntăm cu o perioadă destul de dură în Florida", spune Washington. "Lunile iunie şi iulie sunt absolut caniculare."
Căldura sufocantă s-a dovedit în cele din urmă a fi în favoarea filmului. În cazul unei poveşti fierbinţi, aţâţătoare despre crimă şi înşelăciune, temperatura a devenit de fapt o parte integrantă a poveştii, i-a ajutat pe actori să încingă şi mai mult atmosfera.
"Atunci când te confrunţi cu o atmosferă atât de fierbinte", spune B'Franklin, "canicula şi aerul apăsător nu fac decât să confere credibilitate".
"Chiar a avut un impact decisiv asupra interpretării mele", spune Washington. "Căldura era apăsătoare, mai ales atunci când te aflai în faţa camerei, cu zece lumini suplimentare îndreptate către tine. Dar este un lucru bun. M-am folosit de acest aspect.". Râzând, el adaugă: "De fapt, n-am prea avut de ales."
"Trebuia să joc ca şi când n-ar fi fost de loc cald. Era mai cald decât în orice loc în care am fost până acum. Dar asta n-a făcut decât să adauge o dimensiune cu totul nouă. Interpretarea mea a fost serios modificată. Canicula te face să vrei să urli".
Cain adaugă: "În calitate de actor, te ajută foarte mult să joci în mijlocul naturii. Lipicios, fierbinte, transpirat - este un sentiment nou, care face ca totul să fie altfel. Hainele stau puţin altfel pe tine. Îţi simţi părul altfel. Pur şi simplu totul este inedit. Florida este un ţinut sexy - este decorul perfect pentru acest film."

Dar nu toţi actorii au fost deranjai de căldură. "IUBESC canicula", spune Mendes, care a fost născută în Miami şi crescută în Los Angeles. "Ştiu că este previzibil ceea ce spun, dar căldura sporeşte erotismul. După două săptămâni petrecute acolo, nu-mi doream decât să arunc hainele de pe mine. Nu vrei decât să fii cât mai dezbrăcat cu putinţă, şi asta te face să te simţi mai liber. Este un lucru de dorit pentru un actor. Clima îţi afectează atitudinea, comportamentul. Este minunat."
În linii mari, B'Franklin spune că a încercarea de a menţine ritmul alert şi încordat al filmului s-a dovedit a fi o adevărată provocare, "dar atât actorii cât şi Carl i-au făcut faţă cu succes. Filmul te cine mereu încordat, cu sufletul la gură, şi asta a fost şi intenţia noastră, multe lucruri se întâmplă în acelaşi timp. Ieşi din cinematograf cu răsuflarea tăiată, eşti puţin epuizat. Exact aşa cum trebuie să fie un film în adevăratul sens la cuvântului", râde ea.

Distribuţie:
DENZEL WASHINGTON (Matt Lee Whitlock), de două ori laureat al Premiilor Academiei, este întotdeauna în căutarea unei noi provocări; filmele sale variate şi interpretările dramatice sunt o probă în favoarea acestui spirit eclectic. Începând cu Trip, sclavul fugar cu sufletul plin de ură din Glory, trecând la Steven Biko, africanul care luptă pentru libertate în Cry Freedom; de la tragica figură istorică shakespeariană din Richard al III-lea la Bleek Gilliam, trompetistul afemeiat din Mo' Better Blues al lui Spike Lee, Wsahington a surprins şi încântat publicul cu o paletă largă de personaje pline de culoare, cărora le-a împrumutat marca personalităţii sale distincte.
De curând, Washington şi-a făcut debutul regizoral (în decembrie 2002) cu Antwone Fisher. Bazat pe o poveste adevărată, filmul a fost lăudat de critici şi a obţinut Premiul Stanley Kramer din partea the Producers Guild of America, dar şi un premiu NAACP pentru Cel Mai Bun Film Artistic, iar interpretarea lui Washington i-a adus acelaşi premiu pentru Cel Mai Bun Actor într-un rol Secundar.
Unul dintre cele mai apreciate roluri pe care Washington le-a făcut până în acest moment a fost turul de forţă din Zi de Instrucţie, care i-a adus un premiu al Academiei. Filmul a intrat pe prima poziţie la box-office, câştigând într-un sigur week-end peste 23,6 milioane de $. De curând, actorul a mai putut fi văzut în John Q. Filmul a spart recordul cu premiera sa din week-end ul în care se sărbătoreşte Ziua Preşedintelui, câştigând 24,1 milioane de dolari şi aducându-i lui Washington un premiu NAACP pentru Cel Mai Bun Actor într-un Film Artistic.
În septembrie 2000, Washington a jucat în succesul lui Jerry Bruckheimer, Remember the Titans (câştiguri de 115 milioane de $). În cursul aceluiaşi an, a mai jucat în The Hurricane, colaborând din nou cu regizorul Norman Jewison. A obţinut un Glob de Aur pentru Cel Mai Bun Actor şi a fost pentru cea de-a patra oară nominalizat la Premiile Academiei, graţie interpretării lui Rubin "Hurricane" Carter.

În noiembrie 1999, a avut-o drept parteneră pe Angelina Jolie în Colecţionarul de oase. În 1998 a jucat în Fallen pentru regizorul Gregory Hoblit şi în He Got Game al lui Spike Lee. A colaborat din nou cu regizorul Ed Zwick la The Siege, în care au mai apărut Annette Bening şi Bruce Willis.
În vara lui 1996, Washington a apărut într-o dramă inspirată de viaţa militară, care s-a bucurat de aprecierea tuturor criticilor; este vorba despre Courage Under Fire, la care a colaborat din nou cu regizorul filmului Glory, Ed Zwick. Mai târziu în acelaşi an, a jucat alături de Whitney Houston într-un film regizat de Penny Marshall, The Preacher's Wife. În 1995, l-a avut drept partener pe Gene Hackman în Crimson Tide, în regia lui Tony Scott; a mai jucat în thriller-ul futurist Virtuosity; a fost Easy Rawlins în Devil în a Blue Dress (pe care compania lui Washington, Mundy Lane Entertainment l-a produs în asociere cu Clinica Estetico al lui Jonathan Demme), film regizat de acelaşi Carl Franklin care a făcut Out of Time.
Un alt rol care l-a consacrat pe Washington este cel al lui Malcolm X, în filmul cu acelaşi nume al lui Spike Lee. Filmul a fost apreciat atât de critici cât şi de public drept unul dintre cele mai bune filme ale anului 1992. Pentru rolul său, Denzel a primit numeroase distincţii, printre care se numără şi o nominalizare la Premiile Academiei pentru Cel Mai Bun Actor.
În plus faţă de realizările sale din domeniul cinematografiei, Washington şi-a asumat în 2000 un altfel de rol. El a produs documentarul HBO Half Past Autumn: The Life and Works of Gordon Parks, care a fost nominalizat la două premii Emmy. A mai fost producător executiv pentru Hank Aaron: Chasing a Dream, documentar biografic realizat pentru TBS care a fost nominalizat pentru un Premiu Emmy. În plus, povestirea pe care a realizat-o după legenda lui John Henry a fost nominalizată în 1996 la Premiile Grammy în calitate de Cel Mai Bun Album Pentru Copii, şi în acelaşi an a primit Premiul NAACP Image pentru interpretarea sa din filmul de animaţie pentru copii Happily Ever After: Rumpelstiltskin.
Născut în Mt. Vernon, New York, Washington plănuia să urmeze medicina atunci când s-a înscris la cursurile Universităţii Fordham. Dar în timp ce lucra ca şi consilier într-o tabără de vară, a apărut într-una dintre producţiile teatrale aflate în plină desfăşurare acolo ; s-a molipsit de boala actoriei şi s-a întors la Fordham în cursul aceluiaşi an, sub îndrumarea lui Robinson Stone, unul dintre cei mai cunoscuţi profesori ai şcolii. După absolvire, el a fost acceptat de prestigiosul American Conservatory Theater din San Francisco, şi după un an de studiu intens în cadrul programului de dramaturgie, s-a întors la New York
Cariera dramatică a lui Washington a început la New York, cu Shakespeare in the Park al lui Joseph Papp, iar mai apoi s-au succedat cu rapiditate numeroase producţii în afara Broadway-ului, printre care se numără Ceremonies in Dark Old Men, When the Chickens Came Home to Roost (în care l-a interpretat pe Malcolm X), One Tiger to a Hill, Man and Superman, Othello şi A Soldier's Play, pentru care a câştigat un Premiu Obie. Producţiile dramatice recente ale lui Washington includ variantele de pe Broadway ale pieselor Checkmates şi Richard III, care a fost produs ca parte a Festivalului liber Shakespeare în the Park, găzduit de Public Theater al lui Joseph Papp.
Washington şi-a făcut debutul la Hollywood în 1979, când a fost distribuit în filmul de televiziune Flesh and Blood, dar performanţa sa dramatică din A Soldier's Play, extrem de apreciată de critici, a fost cea care a atras atenţia producătorilor de la NBC care se ocupau cu serialul St. Elsewhere, şi a fost în scurt timp distribuit în acest serial, în rolul doctorului Phillip Chandler. Printre celelalte apariţii ale sale în seriale de televiziune se numără cele din The George McKenna Story, License to Kill şi Wilma.
În continuare, Washington a apărut în Power al lui Sidney Lumet, în Cry Freedom al lui Richard Attenborough (ocazie cu care a fost nominalizat pentru prima oară la Oscar), For Queen and Country, The Mighty Quinn, Heart Condition, Glory (care îi aduce Premiul Academiei pentru Cel Mai Bun actor într-un Rol Secundar) şi Mo' Better Blues al lui Spike Lee. Washington a mai putut fi văzut în Ricochet şi în Mississippi Masala al lui Mira Nair.
Printre celelalte filme ale lui Washington se numără Mult zgomot pentru nimic, în regia lui Kenneth Branaugh, controversatul Philadelphia în care îl are drept partener pe Tom Hanks, şi The Pelican Brief, cu Julia Roberts, film care se bazează pe romanul lui John Grisham.

EVA MENDES (Alex Diaz Whitlock) are o carieră în plină ascensiune încă de când a sosit la Hollywood. De curând, a putut fi văzută în 2 Fast 2 Furious, după ce a mai apărut în succesul Zi de Instrucţie, în regia lui Antoine Fuqua, ca şi în All About the Benjamins, regizat de Kevin Bray, în care îi are drept parteneri pe Ice Cube şi Michael Epps.
Mendes s-a întors de curând din Mexic, unde a filmat pentru Once Upon a Time in Mexico, în care îi are drept parteneri pe Antonio Banderas şi Johnny Depp. Filmul regizat de Robert Rodriguez este cel de-al treilea din trilogia care a început cu El Mariachi şi a continuat cu Desperado (cu acelaşi Banderas în rolul principal). Printre celelalte filme recente ale lui Mendes se numără succesul Urban Legends: Final Cut şi Exit Wounds.
Născută în Miami şi crescută în Los Angeles, Mendes a fost descoperită atunci când un vecin fotograf i-a cerut să pozeze pentru el. Aceste fotografii i-au adus lui Mendes un manager, care a obţinut pentru ea mai multe reclame, dar şi prima ei apariţie într-un film, Children of the Corn V, care a adus-o în atenţia unui agent. Mendes a renunţat la liceu pentru a studia actoria cu profesoara care este alături de ea şi în prezent, Ivana Chubbuck. La scurt timp după aceea, Eva a fost distribuită în Night at the Roxbury şi în ER, drama de succes produsă de NBC.

SANAA LATHAN (Ann Merai Harrison) a putut fi văzută de curând în comedia romantică de succes Brown Sugar, în care îl are drept partener pe Taye Diggs. A fost extrem de apreciată de către critici (a obţinut un premiu NAACP pentru Cea Mai Bună Actriţă) pentru rolul ei din Love And Basketball, în regia Ginei Prince-Bythewood, film în care mai joacă şi Omar Epps. Lathan a colaborat din nou cu Prince-Bythewood pentru filmul HBO Disappearing Acts, în care joacă alături de Wesley Snipes. Lathan a mai apărut şi în comedia romantică The Best Man; interpretarea sa i-a adus o nominalizare la Premiul Image pentru Cea Mai Bună Actriţă într-un Rol Secundar. Printre celelalte filme ale sale se numără The Wood, Life, o comedie de succes a lui Ted Demme, şi thriller-ul sci-fi Blade. Lathan a avut şi numeroase apariţii pe micile ecrane, cum ar fi cea din serialul NBC Lateline, alături de Al Franken.
Absolventă a Yale School of Drama, Lathan a jucat în numeroase producţii atât pe cât şi în afara Broadway-ului, printre care se numără şi un rol principal în cadrul Festivalului Shakespeare în the Park, în piesa Measure for Measure, la teatrul Delacorte din Central Park. Înainte de acest episod, a jucat în producţia new-yorkeză după celebra piesă a lui Eve Enster, The Vagina Monologues.

DEAN CAIN (Chris Harrison) a ajuns în atenţia criticilor interpretându-l pe Clark Kent/Superman în celebrul serial de televiziune Lois and Clark: The Adventures of Superman, şi a putu fi văzut de curând pe marele ecran în Rat Race. A mai apărut şi în The Broken Hearts Club, o comedie romantică extrem de apreciată la Festivalul de Film Sundance din 2000.
În plus faţă de proiectele sale cinematografice, Cain a mai putut fi văzut pe micile ecrane în thriller-ul Fox The Glow. Acest film reprezintă o continuare a unui thriller produs de TBS în 2002, intitulat Christmas Rush.
Cain, născut în Malibu, şi-a făcut debutul cinematografic în 1984, cu The Stone Boy. Mai târziu, a frecventat cursurile liceului Santa Monica, unde s-a concentrat pe fotbal, actoria trecând într-un plan secund. Şi-a continuat studiile la Universitatea Princeton şi a stabilit un nou record NCAA pentru interceptarea paselor. La scurt timp după aceea, a semnat un contract cu Buffalo Bills, dar o rană la genunchi a pus capăt carierei sale de sportiv profesionist. S-a reorientat către actorie şi a jucat în Best Man, Flight of Fancy şi în filmele de televiziune Dog Boy, Rag and Bone, Futuresport ca şi în producţia Hallmark Hall of Fame intitulată Runaway. Cain a mai interpretat timp de un sezon rolul lui Rick în popularul serial Beverly Hills 90210.
Cain nu s-a limitat la statutul de sportiv sau de actor, el este şi antreprenorul care a fondat Angry Dragon Entertainment, care produce Ripley's Believe It or Not, cel mai cunoscut serial original lansat de TBS.

JOHN BILLINGSLY (Chae) a început actoria în clasa a cincea, cu rolul unui Scrooge deosebit de fioros (chiar dacă avea strungăreaţă şi era cam sâsâit), în Poveste de Crăciun, la Weston Elementary School. A frecventat cursurile colegiului Bennington, unde a studiat teatrul, literatura şi ştiinţa politică. După absolvire, s-a mutat la Seattle şi a locuit acolo timp de 15 ani, perioadă în care a apărut pe fiecare scenă din nord-vest. A jucat în The Nerd, Candide, în Boby Gould în Hell al lui Mamet, în The Seagull, The Birthday Party, dar şi în Marile Speranţe. Cel mai recent proiect dramatic al său a fost piesa Ugly's First World, în care a jucat alături de The Actor's Gang.
În 1990, Billingsly a fondat la Seattle o companie teatrală, Bookit, al cărei scop central era adaptarea ficţiunii pentru scenă. John a regizat şi interpretat roluri principale în numeroase adaptări, printre ai căror autori originali se numără Woody Allen, John Cheever, James Joyce, Cehov, Bernanrd Malamud, Dorthy Allison şi Dorothy Parker. Billingsly mai este unul dintre fondatorii unui studio dramatic în Seattle, numit Freehold, unde a predat şi el timp de câţiva ani, şi a ajutat la crearea ramurii de producţii teatrale a acestei companii.
Billingsly s-a mutat la LA în 1996 şi în 1997 a fost distribuit în NYPD Blue. Au urmat o serie de alte roluri episodice, în seriale precum The Practice, Profiler, Pretender, Martial Law, The X-Files şi Malcolm and Eddie, printre multe altele. În 1999, Steven Spielberg i-a oferit un rol în producţia NBC The Others. A mai apărut în The West Wing, Sub Pamânt SRL, Family Law, Judging Amy, Gideon's Crossing, Diagnosis Murder, Touched by an Angel.
Printre filmele sale recente se numără Casa de sticlă, Dragoste otrăvitoare şi High Crimes.

CARL FRANKLIN (regizor) Cineast laureat cu numeroase premii, şi-a început cariera profesională ca regizor de filme artistice, alături de Concorde Films al lui Roger Corman. După ce a regizat filmul său program, Punk, care a obţinut numeroase premii din partea Institutului american de Film, a fost desemnat să regizeze o dramă cu buget redus, One False Move. Acest debut regizoral extrem de lăudat, cu Bill Paxton, Cyndia Williams şi Billy Bob Thornton în rolurile principale, a fost ales de către National Board of Review drept unul dintre cele mai bune Zece Filme ale anului 1992. Filmul i-a mai adus prestigiosul Premiu New Generation din partea Asociaţiei Criticilor de Film din Los Angeles, Premiul MTV Movie pentru Cel Mai Bun Regizor Debutant şi Premiul IFP Spirit pentru Cel Mai Bun Regizor.
Următorul film artistic al lui Franklin a fost Devil în a Blue Dress, cu Denzel Washington, Don Cheadle şi Jennifer Beals în rolurile principale, având drept punct de plecare celebrul roman al lui Walter Mosley. Mai apoi, a regizat emoţionanta dramă One True Thing, inspirată de un roman scris de Anna Quindlen, în film apărând Meryl Streep, William Hurt şi Renee Zellweger. De curând, Franklin a regizat High Crimes, cu Morgan Freeman şi Ashley Judd. Pentru televiziune, Franklin a regizat binecunoscutul ministerial HBO Laurel Avenue, povestea unei numeroase familii afro-americane, care trăieşte în St. Paul, Minnesota.
Franklin a studiat istoria şi arta dramatică la Universitatea California din Berkeley, înainte de a-şi începe cariera cinematografică. Mai apoi, a obţinut un masterata în regie din partea Institutului American de Film. Şcoala l-a mai distins şi cu Premiul Franklin J. Schnaffer în 1996. Franklin este unul dintre membrii consiliului Independent Feature Project/West şi a predat Analiză Cinematografică la Institutul American de Film.
Regia: Carl Franklin Cu: Denzel Washington, Eva Mendes, Sanaa Lathan

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus