Observator Cultural / ianuarie 2009
Din raţiuni de geografie personală, nu am participat la dezbaterea/întîlnirea publică organizată de CADI în jurul ameninţării generalizate la care se simt supuşi cîţiva dintre cei mai vizibili intelectuali români ai momentului, Gabriel Liiceanu, Horia-Roman Patapievici şi Vladimir Tismăneanu. Am urmărit, în schimb, fragmentul video pus în circulaţie de Revista 22 şi transcrierea apărută, ca supliment, în aceeaşi publicaţie, iar pentru că lectura mea a fost urmată de accelerarea evenimentelor dramatice pe scena politică autohtonă şi internaţională, punctele de vedere puse în circulaţie de participanţii la întîlnire mi-au apărut, dintr-odată, mult mai actuale şi mai demne de interes decît vor fi fost ele în acalmia preelectorală.

Liiceanu, Patapievici şi Tismăneanu (dar nu numai ei) se simt, aşadar, atacaţi din trei direcţii. Două dintre ele - presa generalistă, mai ales de televiziune, dornică de rating cu orice preţ (a se cita emisiunile dedicate mult prea faimosului ponei roz), şi formele publice de manifestare a civismului numite forumuri, pagini de comentarii ale cititorilor de ziare, bloguri - tind să trimită către atitudini de linşaj şi eliminare (din viaţa socială sau chiar fizică). A treia direcţie de expresie a ostilităţii ar fi "intelectuală" ea însăşi, constituită fiind din "o anumită parte" a presei culturale (cu Observatorul cultural la loc de cinste) şi pleiada tinerilor profesionişti ai culturii de altă orientare ideologică (de pildă, cvartetul Ernu, Rogozanu, Şiulea, Ţichindeleanu, coordonatorii Iluziilor anticomunismului românesc).

Despre jurnalismul de opinie agresiv n-aş avea prea multe de spus; împărtăşind sconsideraţiile unora dintre cei prezenţi la CADI (Mircea Toma, de la Agenţia de Monitorizare a Presei, experţi media, un reprezentant al CNA), dincolo de impunerea respectării dreptului la replică şi de o presiune sporită (de dorit, dar fără să se ştie precis cine ar putea-o exersa) întru respectarea codului deontologic al presei, nu-mi imaginez ce altceva s-ar putea face care să nu aducă flagrant a cenzură. Degradarea populistă a mass-mediei nu e o iniţiativă personală a unor jurnalişti, ci reflexul (escaladant) al unei degradări a relaţiilor sociale în România zilelor noastre, acelaşi fenomen care face ca oamenii să se împuşte pe şosea pentru că unul dintre ei a oprit la o trecere de pietoni sau mergea cu mai puţin de 80 km pe oră în oraş. Pe de o parte, pentru această stare de lucruri intelectualii sînt la fel de responsabili ca jurnaliştii, pe de altă parte, Liiceanu, Patapievici, Tismăneanu, ICR-ul nu sînt singurele ţinte de atac, orice deţinător al unei platforme publice de exprimare a opiniei (de la politicieni la alţi ziarişti) ajunge, la un moment dat, să beneficieze de atenţia sectorului "scandal, injurii şi publicitate". Ba chiar şi de apelativul "intelectualii lui Băsescu"/"intelectualii preşedintelui", de impact publicitar mai degrabă decît ceva ce trebuie interpretat comme tel.

Cît despre forumuri şi gama vastă de tratamente civice din specia "Tismeniski" (trecutul şi originile familiale ale lui Vladimir Tismăneanu sînt o ţintă specială pentru comentatorii anonimi de pe Internet), dacă respectivele forumuri n-ar fi existat înseamnă că nici opiniile celor care scriu n-ar mai fi fost aceleaşi? Dacă ar fi vorbit despre asta doar în cercurile de prieteni ar fi fost mai bine? Cetăţeanul care cumpără ziarul (sau îl accesează pe Net, sporind traficul şi, deci, preţul reclamelor) "are el voie" (aşa cum întreabă Gabriel Liiceanu despre intelectuali) să spună ceea ce crede, indiferent de cîte şi ce cărţi a citit, despre lucruri ce, publicate fiind în cotidiene de masă, se cheamă că-l privesc şi i se adresează? În limitele de ton impuse de contextul public şi oferindu-le, totodată, celor care gîndesc altfel posibilitatea de a-l contrazice, în acelaşi cadru de discuţie? Sau trebuie, cumva, să le protejăm persoanelor publice dulcea iluzie că toată lumea le iubeşte şi le dă dreptate? Sînt oameni pe planeta asta care cred că au fost răpiţi de extratereştri, de ce n-ar avea alţi oameni dreptul să creadă că preşedintele României îşi are propriii intelectuali, mărturisitori pe faţă ai susţinerii sale?

Pare-se că asta e partea proastă cu democraţia (on-line sau nu), cui nu-i place poate, are voie şi are şi unde s-o spună. În buna calitate de cetăţean, de vreme ce societatea nu dă semne de viaţă doar în rarefiata sferă a intelectualilor.


O luptă pentru putere sau un conflict de generaţie?

Presa culturală şi intelectualii de altă orientare decît invitaţii de la prezidiul întîlnirii CADI sînt, însă, un subiect mult mai interesant decît Antena 2 sau forumul Evenimentului zilei. Printre altele, fiindcă, din nou, a venit vorba despre legitimitatea părerilor exprimate de cei din urmă şi delegitimizarea lor ca purtători ai respectivelor opinii.

Încă o dată mă întreb: după ce criterii se stabileşte cine e intelectual şi cine nu? Bunica mea foloseşte des cuvîntul - pentru ea, intelectual e oricine a terminat o facultate şi lucrează, de preferinţă, cu mintea, nu cu braţele. Conform aşa unei definiţii din mintea omului de rînd, intelectuali sînt şi ziariştii lui Voiculescu, şi fostul meu coleg, Victor Roncea, şi Corneliu Vadim Tudor. După DEX, intelectual e acea "persoană care posedă o pregătire de specialitate temeinică şi lucrează în domeniul artei, al ştiinţei, tehnicii etc.". (Răzvan Vintilescu lansa, pe blogul său de la Cotidianul, un fel de sondaj pe tema "Topul intelectualilor publici", inventariind, în introducere, aceleaşi definiţii româneşti, dar şi unele britanice, ale termenului.)

Există instanţe supreme care acordă acest titlu? Există grade şi ierarhii pentru condiţia de intelectual? A fost Dan C. Mihăilescu "mai intelectual" decît Ciprian Şiulea atunci cînd, dinaintea unei săli a Institutului Cultural Român plină cu intelectuali (după toate definiţiile), a ţinut un virulent discurs antisemit cu referinţe bogate la adresa "evreimii mondiale" (moment trist despre care voi continua să vorbesc atîta vreme cît din partea "intelectualilor publici" nu va exista o reacţie tranşantă)? Citind numele pomenite în sondajul lui Răzvan Vintilescu şi meditînd puţin asupra reacţiilor iscate de turbulenta Ordonanţă a Guvernului "Pensia sau salariul", aş zice că unul dintre criteriile "intelectualităţii" e vîrsta (al doilea e sexul; cu excepţia Alinei Mungiu-Pippidi, pentru a fi intelectual public român e musai să fii bărbat).

Toţi cei care pun în discuţie ideile eşalonului de prim-plan reprezentat de Liiceanu, Patapievici etc. sînt persoane sub 40 de ani, iar ceea ce trasează graniţele între dreapta liberală şi neostînga (eventual pragmatică) din cultura românească e apartenenţa la generaţii diferite. Şi aşa cum ne-a învăţat, la începutul acestui an, ordonanţa lui Boc, vechea generaţie nu se vrea dată la o parte.

Sînt domenii profesionale - noile tehnologii, industria publicităţii, cea a show-businessului, parţial chiar sectorul bancar - în care schimbul de generaţii nu a existat pentru buna raţiune că apariţia lor şi/sau dezvoltarea lor e recentă. Orice s-ar putea spune despre ascensiunea profesională în aceste zone socio-economice, dar nu că e blocată de refuzul celor "vechi" de a renunţa la monopol. Peisajul universităţilor, al clinicilor universitare, al Poliţiei, al administraţiei centrale, al culturii e însă mult mai tulbure. Dincolo de Poliţia Comunitară, de spitalele şi şcolile de ţară, de asistenţa socială, a căror existenţă în continuare depinde de firul de aţă numit reangajarea pensionarilor (iar supravieţuirea acestora e la fel de strîns legată de posibilitatea de a lucra în continuare), se întinde vasta cîmpie, cea mai vizibilă, cea cu adevărat frustrantă, a gerontocraţiei. Unde nu e vorba despre a avea cîţiva bani în plus pentru o viaţă decentă, ci despre a avea totul. Unde nu dorinţa de lucra în continuare, de a fi util în continuare, nu convingerea că mai ai ceva de spus societăţii e raţiunea rămînerii în sistem, ci convingerea că în spate e potopul, că adevărul e de o singură parte, iar de el trebuie impregnat totul. De aici, nu insistenţa de a practica în continuare o profesie (ceva atît de normal), ci cumul de funcţii şi poziţii, omniprezenţa, omniscienţa, adevărul unic. Şi asta este ceea ce a născut valurile de gerontofobie care, indistinct, au năpădit televiziunile, forumurile, blogurile.

Franţuzoaica Esther Dulfo are 36 de ani şi e prototipul noului intelectual din Hexagon. Lucrează la MIT, tocmai a ţinut o conferinţă la Collège de France, aria ei de expertiză sînt strategiile de combatere a sărăciei. Convingerile ei de stînga nu sînt chiar în linia tradiţiei postsatriane, dar nimeni n-a făcut un caz dintr-asta, ba dimpotrivă. Lumea pe care această tradiţie a creat-o s-a dovedit a nu fi cea mai bună dintre cele posibile, schimbarea nu poate fi decît bine-venită. Mi s-ar putea răspunde că, la vîrsta ei, Dulfo a făcut mai multe decît tinerii intelectuali români. Într-adevăr, dar şi generaţia de dinaintea ei a făcut mai multe decît similara generaţie românească - deci, unitatea de măsură e cu totul alta. În faţa vremurilor prin care trecem, mă întreb: de ce intelectualitatea română de dreapta e atît de convinsă că lumea în care cred, cea la a cărei construire au contribuit în aceşti 20 de ani, e singura şi cea mai bună? Chiar şi acum, la o aruncătură de băţ de profeţita moarte a capitalismului financiar?

Un ministru german traducea metaforic proaspăta criză ca "o petrecere care sfîrşeşte prost". Ce-i drept, ministrul era cam departe de vîrsta petrecerilor, altfel ar fi ştiut că un festin la care curg şampania, E-urile şi marihuana nu poate sfîrşi decît foarte rău. Şampania privatizărilor generalizate, aditivii artificiali ai vieţii pe datorie şi ai economiei ca virtualitate bursieră, drogul pieţei care se veşnic autoreglează. Statul care stă şi joacă poker pe dezbrăcate în timp ce băncile jupoaie cetăţenii, 45 de milioane de americani nu se pot duce la spital nici dacă mor de cancer, oraşele mici sînt deconectate de la civilizaţie şi lăsate să moară, pentru că privatizatele căi ferate nu găsesc rentabil ca trenurile să circule pe acolo etc. Iată prezentul glorios din urmă cu şase luni al liberalismului şi al economiei lui de piaţă totală. Acum? Cei mai convinşi dintre liberali se uită cu speranţă la statul care naţionalizează bănci, controlează monedele naţionale, face infuzii de capital în companii private cu risc social crescut, reglementează sectoare din care a fost de mult exclus. În timp ce în România gerontocraţia ţine pe loc transferul generaţionist, în Marea Britanie cei mai afectaţi de criză sînt tinerii, iar Guvernul inventează politici speciale pentru menţinerea lor în cîmpul muncii, căci s-a dovedit că o întrerupere în activitate are un efect negativ sporit la tinereţe.

Deja nu mai stăm la taclale despre cîţi autori importanţi de ştiinţe politice pot cita Costi Rogozanu, Sorin Adam Matei sau alţii. Legitimitatea tinerei generaţii de intelectuali e dată de faptul că ei vor trebui să reconstruiască o lume pe ruinele celei în care au crezut predecesorii lor. Poate am fi fost mult mai aproape de cea mai bună dintre lumile posibile dacă la dialog şi solidaritate (invocată la întîlnirea CADI) am fi fost cu toţii deschişi.

4 comentarii

  • Duflo, c'est un flot
    [membru], 29.01.2009, 13:13

    Elle s'appelle deja Duflo. Dar bravo pentru articol.

  • Virsta si stinga/dreapta
    [membru], 01.02.2009, 18:10

    Foarte adevarata, intr-o proportie coplesitoare, analiza Iuliei. As aduce doar niste minuscule corectii-completari. Coplesitoarea majoritate a contestarilor statutului de "hegemonie ideatic-ideologica" al amintitului grup vin, cu adevarat, pe calea fireasca a schimbarii de generatie, insa ea nu implica totdeauna si o orientare neta (sau macar asumata) de stanga (ori chiar neostinga). Mai ales ca, in lumea intelectuala reala, asemenea nete separatii sunt destul de dificile. Ca sa nu bat campii, as zice ca, in autoscopie, eu am o orientare mai degraba neoliberala in privinta treburilor economiei si administratiei, si zdravene pulsiuni de stinga (nu stiu cit de neo-) cind e vorba de rezolvarea crizelor sociale, a chestiunilor legate de marginalitate sau de gen. Si nu cred ca sunt un caz chiar singular. Pe de alta parte, o buna parte din restrictiile "politic corecte" ma umplu de furii, ceea ce scoate la lumina saizeci-si-optismul latent in care m-am format, si pe care-l protejez cu mare grija, ca ma tine sanatoasa la cap.
    Mai mult, cred ca o multime dintre tinerii studenti cu care m-am imprietenit si am ramas in relatii in cei cinsprezece ani de universitate nu opereaza, sau chiar refuza sa opereze cu distinctii ferme de tip stinga-dreapta.Prefera un pragmatism adecvat situatiilor specifice (mai ales de la noi). In aceasta ordine de idei, nu cred ca in primul rind asumarea politica de dreapta e ceea ce pericliteaza credibilitatea si prafuie panasul "hegemonic" al gruparii, ci mixajul disonant dintre mentalitatea de club si iritarea otarita in fata oricaror perspective diferite. Ca toata campania contra ICR a fost o ineptie rau intentionata mi se pare evident, cum si ca ICR de acuma e mai putin confuz si aiuritor decit cel de acum citiva ani. Deci, managementul ICR ar trebui sa fie tratat oarecum separat de chestiunea "Dai in mine, dai in mama!".
    Dar ca Dac C. (fost coleg de facultate stralucitor si bun prieten de decenii, de altfel) o ia cu gratie excentrica pe aratura, in public, si toata lumea se uita pe alt trotuar, mi se pare un tipic simptom de "sa tinem gura mica, altminteri ne dau afara din club"!
    Daca asumarea politica de dreapta ar fi fost cheia problemei, atunci ce orbire politica i-ar putea indemna pe oamenii astia sa nu vada ca nu e nici o dreapta (mai veche sau mai neo) in corabia condusa de carmaci? "Putinismul" are la fel de tare de-a face cu dreapta ca si cu stinga. Putinismul nu e decit lincezeala feudala, vesnica si agresiva, sub care se matura balastul mafiotismul cripto-comunist.
    Cum, cu scuzele de rigoare, nici despre "a fi sau a nu fi catalogat drept intelectual" nu cred ca e vorba. Ci, strictamente, despre putere si exercitarea ei (altminteri destul de meschina, atunci cind ea se manifesta pe un palier atit de subtire cum e productia de producte culturale). Dar ca presa romaneasca e teribil de nepregatita (ca sa nu zic analfabeta) in asemenea subtile distinctii. Ea vrea singele cuiva, al oricui.
    In concluzie, foarte bun articol, foarte necesara o dezbatere reala, doar ca...unde oare?

  • RE: Virsta si stinga/dreapta
    [membru], 03.02.2009, 21:36

    Domnii discutati in respecivul articol se simt atacati, asediati pur si simplu atunci cind nu toata lumea este de acord cu ei. Mai mult, cind nu ii aclama. Reactia lor exclude implicit, pur si simplu, pluralismul. Domnnii X, Y, Z + N (numai necunoscute, multe) vor sa nu se auda musca. Vor aclamatii.

    Degueulasse! Affaire classee!

  • RE: RE: Virsta si stinga/dreapta
    [membru], 04.02.2009, 01:31

    *Nu consider ca domnii respectivi se simt lezati de astfel de critici pentru ca se adreseaza anume propriei persoane (desi a critica persoana si nu ideea dovedeste atat lipsa de tact, cat si argumente deficitare). Ceea ce cred ca ii irita (si pe buna dreptate) este modul in care condamnarea comunismului a ajuns sa fie privita nu ca un punct de baza, un "middle-ground" al dezbaterii publice, ci drept o optiune irational-partizana a "gerontocratiei de dreapta," ca raportul comisiei conduse de Vl. Tismaneanu a devenit un pretext pentru atac la persoana impotriva domnilor X,Y, Z samd. Sunt de acord cu doamna Popovici ca nimeni nu poate pretinde cu justete cenzurarea mass-media sau a blogurilor. Cu toate acestea, este drept sa se pretinda din partea contestatarilor condamnarii comunismului auto-cenzura bunului simt, care concentreaza revolta viscerala in contra-ARGUMENTE fundamentate pe dovezi, iar nu in invectiva (desigur, aici fiind vorba de cei care nu au facut acest lucru deja). Altfel, respectivii nu fac decat sa se plaseze in aceeasi linie retorica a domnilor Geoana, Iliescu sau Vadim Tudor.


    *De asemenea, nu pot fi de acord cu doamna Popovici ca un anume grup intelectual cu orientare de dreapta ar fi responsabil pentru situatia actuala din Romania. Ma gandesc ca si "grup" e impropriu spus in acest caz, fiind mai degraba vorba de convergenta unor intelectuali cu afinitati similare in cultura si valori. Influenta acestor domni a fost mereu informala si s-a manifestat in spatiul deschis al societatii. Nu ei au condus principalele partide politice romanesti de dupa 1989 si nici nu au avut vreun cuvant hotarator de spus in privinta politicilor de stat.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus